PDA

Vis full versjon : HJELP!! Får ikke start på 230FD 93'



V0LV0
04/09/12, 00:57
Håper noen kan hjelpe en student i nød...

Selve bilen er en 240 GLE fra 87', bytta ut K-motorn med en FD fra 93' i vår.
Fram til nå, den siste uken, har bilen gådd som ei klokke. Første symptom som meldte seg var at den først ikke ville starte, greit - jeg sjekket sikringer og ledninger alt ok. kjørte den på starteren noen ganger og vips så gikk den!
Så gikk det noen dager uten problemer, men så i går da jeg skulle starte var det på samme viset igjen: Nektet å starte. Etter igjen å ha sjekket sikringer og div. kjørte jeg den LENGE på starteren med full gass. Langt om lenge begynte den å gjøre antydninger til å starte og når den da omsider startet hørtes det ut som en gammel forgassermotor med full choke.. ga litt gass og fikk normal gange igjen, kjørte et par mil med relativt høyt turtall for å få "blåst gjennom systemet" Alt virket i orden - Helt til i dag. Nå nekter den helt å starte.

Har strøm på alle ledninger til/fra coil.
Har strøm på blå ledning fra sikringsboks til styreenhet (15strøm)
Har strøm fra batteriet til styreenhet (30strøm)
Bensinpumpa surrer og går som normalt. (ja jeg har nesten full tank med bensin)
Lampene i hovedinstrumentet lyser som normalt

Etter det jeg kan se virker både rotor og fordelerlokk OK.
Begynner å lure litt på selve coilen - Dersom jeg tar av coilledninga fra fordelerlokket og holder den mot gods skal den vel slå en ganske kraftig gnist?? Dette gjorde den ikke sist jeg sjekket...

Har 2 feilkoder:
Den ene på EGR
Den andre på manglende speedo.signal.
Ikke noe som skulle tilsi at jeg ikke får start...?

Gode forslag mottas med stor takknemlighet, hilsen fortvilt student som er 90 mil hjemmefra...

R.G
04/09/12, 04:34
svinghjulsføler?

V0LV0
04/09/12, 09:29
Hvordan kan jeg feilsøke svinghjulssensoren? Tror ikke jeg har noen feilkode på denne.
Når jeg kjører bilen en stund på starteren så "slår den tilbake" noen ganger. Sier dette dere noe?

volvo245gl
04/09/12, 12:59
Hvordan kan jeg feilsøke svinghjulssensoren? Tror ikke jeg har noen feilkode på denne.


Fant bruksanvisningen her: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html