PDA

Vis full versjon : Airbagsensorer 850 93



bullxo
03/09/12, 16:46
Noen som vet hvor disse er plassert i fronten på 850`n.... skal prøve meg på montering av ei ramme til å feste extralys i... og litt kjedelig om jeg klarer å treffe en sensor eller to.. :D

850GLTsilver
04/09/12, 20:59
Airbagsensoren sitter i midtkonsollen under håndbrekket.
Ingen andre kollisjonssensorer i disse bilene.

bullxo
05/09/12, 13:37
Aha derfor rommet i midtkonsollen er mindre enn på "gamla" som er uten airbag... Så ingen fare å borre i støtfanger?? Mener å ha sett noen ledninger som gikk inn i fangeren fra motorrommet...

bullxo
05/09/12, 13:38
Hva skulle vi gjort på forumet uten deg??!!! :)

850GLTsilver
05/09/12, 13:49
Hva skulle vi gjort på forumet uten deg??!!! :)

Funka da bra før jeg kom også det da.
Har bare så alt for god tid til å gjøre slikt som ikke krever fysisk innsats for tiden.
Irriterende når fruas "Emil" står der og skriker etter å få inn den nye motoren sin, samt en helrenovert bakaksel.
Skal si det er godt at "Dagmar" er med uten noen særlige lyter.

mrstfu
07/09/12, 22:53
Airbagsensoren sitter i midtkonsollen under håndbrekket.
Ingen andre kollisjonssensorer i disse bilene.


Aha derfor rommet i midtkonsollen er mindre enn på "gamla" som er uten airbag... Så ingen fare å borre i støtfanger?? Mener å ha sett noen ledninger som gikk inn i fangeren fra motorrommet...

bare for å kverrulere på en liten detalj... du har vel rattairbag, bullxo?

jeg har rattairbag på min, og rommet i midtkonsollen min er langt større enn eksempelvis Lightyears 96 855R. hvor sitter da eventuelt sensor på pre interiørfacelift-biler?

og den gummiklumpen som sitter under der på nyere 850er.. er ikke det en vibrasjobsdemper eller noe slikt? eller SRSrelatert?

850GLTsilver
07/09/12, 23:12
bare for å kverrulere på en liten detalj... du har vel rattairbag, bullxo?

jeg har rattairbag på min, og rommet i midtkonsollen min er langt større enn eksempelvis Lightyears 96 855R. hvor sitter da eventuelt sensor på pre interiørfacelift-biler?

og den gummiklumpen som sitter under der på nyere 850er.. er ikke det en vibrasjobsdemper eller noe slikt? eller SRSrelatert?


SRS-enheten sitter ikke der bask, men under selve håndbrekkspaken.
Er en siluminboks med en litt stor elektrisk kontakt i enden. Skrudd fast rett ned i "eksostunnelen"
Og der sitter den i alle P80
Er ikke noe som stjeler plass fra noe som helst.
Den metall/gummiknotten som sitter bak innunder rommet der i midtkonsollens bakre del er en vibrasjonsdemper ja. Ikke SRS-relatert.

mrstfu
08/09/12, 09:03
akkurat. regner med å ta den i øyesyn ganske snart, har som 850-eier rundt 7% fungerende håndbrekk.

850GLTsilver
08/09/12, 11:43
akkurat. regner med å ta den i øyesyn ganske snart, har som 850-eier rundt 7% fungerende håndbrekk.

Har du ikke sett oppskrifta mi på "perfekt" håndbrekk?

mrstfu
08/09/12, 11:49
joda, men den kurerer ikke det som enten er fastrusta vaiere i hylsa, eller dårlig smørt spak. vetta faen hva det er, men må virkelig klemme på med kalorier for å både dra opp og legge ned spaken.

850GLTsilver
08/09/12, 12:01
joda, men den kurerer ikke det som enten er fastrusta vaiere i hylsa, eller dårlig smørt spak. vetta faen hva det er, men må virkelig klemme på med kalorier for å både dra opp og legge ned spaken.

Schnodig.
Spak kan erhverves ved fjøset om ønskelig.
For waierne har lite å gjøre med at den er treg å få ned.

Folkvord
08/09/12, 12:14
Schnodig.
Spak kan erhverves ved fjøset om ønskelig.
For waierne har lite å gjøre med at den er treg å få ned.

link til den perfekte håndbrekk???

850GLTsilver
08/09/12, 12:39
link til den perfekte håndbrekk???

Skal lage en HowTo med bilder og greier.
Ligger i dag "skjult" i et par håndbrekktråder.

mrstfu
08/09/12, 13:29
høres uansett ut som en fremgangsmåte jeg skal gå for, med høytempfett og slikt baki der.

850GLTsilver
08/09/12, 16:30
Legger inn "kortversjonen" her.

Demonter hjul og caliper.
Løsne på justeringsskruen bak på håndbrekkspaken der nede i midtkonsollen (sitter ei lita luke i fremkant av det rommet der som skal vippes opp, og der skjuler det seg en unbraco-skrue) Løsne deretter på håndbrekkstrammerne inne i bremseklokka. Er i overkant av den, og det er et hull i skiva hvor man dytter inn trekkeren og snurrer på den lille kransen der inne. Kjenn etter at skiva "løsner" og snurr helt til endes. Kan være rimelig knotete å få av skiva, særlig om håndbrekket har ligget en del på og slitt trommelen der inne.
Demonter håndbremseskoene og monteringssettet (dette bytter vi)
Trekk ut ekspanderen (den saksa nederst) og løsne den fra håndbrekkwaieren.
Er håndbrekkwaieren gåen (Kjennetegnes ved at den har "knekt" der innunder bilen ved den plasthylsa som fester den til akselstykket) Så må denne også byttes. (en jobb for seg selv.)
Rens ekspanderen nøye. (Jeg pleier å sandblåse de) og sett de inn med rikelig hjøytemperaturfett (ATE Plasatilube er fin til dette)
Rens også nøye inne i den "brønnen" der ekspanderen normalt ligger, og i de tilfeller man bytter waieren , rens godt i det hullet der denne festes.
Smør inn hele denne brønnen med plastilube også Ikke for mye, bare slik at veggene er dekket med et tynt lag.
Dersom tromlene ikke er alt for slitt, så kan man pusse over hele bremseflaten med smergelpapir, 150-korn eller der omkring.
Bruk gjerne litt tid på å fjerne mest mulig av den kanten som lett danner seg på innsiden og som gjør demontering/montering vanskelig.
Vask bremseplaten inne i trommelen nøye med bremsevask.
De nye bremseskoene fortjener også litt oppmerksomhet. Slip ned i en 45° vinkel forkant og bakkant av bremsebelegget. Holder om den nye flaten blir 3-4 mm bred.
Slip også over bremsebelegget med smergelpapir, for å gjøre det litt ru.
Monter skoene og det nye monteringssettet, og pass på så dere ikke får noe av fettet på bremseflatene.
Monter waieren, dersom denne ble demontert eller skiftet.
Monter ekspanderen på waieren og plasser den inn i brønnen og vær nøye med å få de to kontaktflatene mot bremseskoene godt på plass.
Monter trommelen, og den lille skruen som holder denne på plass.
Stram etter strammeren de rinne i klokka inntil bremsekoene stopper trommelen. Juster ett til to hakk tilbake, og sjekk at hjulet går fritt rundt.
Fullfør dette på begge sider og gjenta gjerne et par ganger før dere monterer caliper og hjul igjen.
Fullfør med å sjekke funksjonen på håndbrekket. Skal "ta" etter 5-7 knepp. Tar den for langt oppe, så strammer man etter den unbracoskruen inne i midtkonsollen.

Gjør man dette, så vil man ha suverent brekk på disse bilene. Myk og fin håndbrekkspak, og låste hjul "at will".

bullxo
08/09/12, 19:50
bare for å kverrulere på en liten detalj... du har vel rattairbag, bullxo?

jeg har rattairbag på min, og rommet i midtkonsollen min er langt større enn eksempelvis Lightyears 96 855R. hvor sitter da eventuelt sensor på pre interiørfacelift-biler?

og den gummiklumpen som sitter under der på nyere 850er.. er ikke det en vibrasjobsdemper eller noe slikt? eller SRSrelatert?



Ratt airbag ja...og veldig pre facelift :D Men mye mindre rom i konsollen enn på "gamla" som er helt uten aibag... kan kanskje være 5cm dypt... mot ca 10cm på "gamla"....

mrstfu
08/09/12, 19:51
har du 850 uten airbag? finnes det?

bullxo
08/09/12, 19:52
Hehe jepp 1992 GLT.....

mrstfu
08/09/12, 21:18
altså uten airbag i rattet? kan jeg be om et bilde av det rattet?

bullxo
09/09/12, 06:16
Det må jeg vel klare å få til.. :)

bullxo
09/09/12, 06:25
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/694.jpg


tada

850GLTsilver
09/09/12, 08:58
altså uten airbag i rattet? kan jeg be om et bilde av det rattet?

Be kan du vel gjøre i Kirka? ;)
Nåvel, ser jo ut som et godt gammelt 240-ratt jo.

Men husker det var en del snakk på slutten av 80-tallet om Volvo som eksponent for sikkerhet, fortsatt hadde slikt sikkerhetsutstyr som valgfritt, relativt lenge etter at andre hadde innført det som standardutstyr.
Skal glatt innrømme at jeg ikke var helt klart over at 850 også hadde slike "mangler".

Ingen tanker på å bygge om Bullxo?

bullxo
09/09/12, 11:45
Ble litt overrasket selv når jeg fant ut at det ikke var airbag på den.... Ingen planer for denne nei.... Untatt en tur til høggern ....... Enveis sådan..:-) har airbag i den andre :-)

mrstfu
09/09/12, 12:29
hvorfor det? om motor er hel, så tar du ut og renoverer den, kan brukea ellee selgea for em ganskw grei sum. mye muligheter med B5254S.

ovlov86
09/09/12, 14:08
h kan brukea ellee selgea for em ganskw grei sum.


Er du full mr? :p

mrstfu
09/09/12, 14:53
nei, bare forbanna autocorrect på telefonen. du vet sikkert selv at B ligger veldig nærme mellomromstasten?

bullxo
09/09/12, 17:05
joda... er vel alltids en mulighet for å ordne.... Men det var det med tid og ork.... spesielt det siste :p tross alt 335k på telleren.... og sliten både her og der.... så kostnaden for å få den i bra stand overstiger nok det den eventuellt vil være verdt... f.eks ny eller overhalt tannstang, eksos, clutch, el- vifte, noe elektrisk, og ikke minst en komplett overhaling av motor.... gikk vel med ca 0,5l olje på 50-60mil i de siste ukene jeg brukte den...

mrstfu
09/09/12, 18:59
er ikke så fantastisk dårlig, det altså. jeg brukte 4.5liter olje på 8 mil, i det jeg kjørte ut til verkstedet med gamlemotoren. peilepinnen viste optimalt nivå når jeg dro, men jeg tappa kun en halvliter fra gamlemotoren.

gikk fremdeles da, som ei klokke:-)

bullxo
09/09/12, 19:19
jodaa.. motoren går greit den! men i forhold til den andre... skifta olje og filter for ca 400mil siden.. og har fylt etter ca 7-8dl... en stund igjen til den når samme nivå som en 245 jeg hadde i min ungdom... fylte opp, kjørte 8mil til jobb... pent rødt lys i oljelampa på ca halvveien.... :p

850GLTsilver
09/09/12, 20:14
Var da voldsomt Dere bruker olje da gutter? :D

Emil har går 555 555 Km og er ikke i nærheten av det der. :cool:

bullxo
09/09/12, 20:22
Må bruke litt.... så den ikke blir gammel.. :p

mrstfu
10/09/12, 01:19
Var da voldsomt Dere bruker olje da gutter? :D

Emil har går 555 555 Km og er ikke i nærheten av det der. :cool:

som du selv har sagt, motorene våre er overfølsomme for varme, og skulle en kjølevannlekkasje oppstå uten at man fanger den opp tidsnok, skal det ikke lange turen på en mild vårdag til før saker begynner å skje. uansett, nymotoren har ikke brukt ei dråpe, med unntak av når bruker glemte å stramme øåfyllingslokket.

hverken olje, olje, olje, veske eller veske. hele bilen altså:-)