PDA

Vis full versjon : Pære-varsellys lyser - ingen pære gåen



samaron
02/09/12, 14:57
Hei!

Som tittelen sier, varsellyser i dashbordet lyser om at det er gått en lyspære, men etter å ha tatt en runde og prøvd mange kombinasjoner så er konklusjonen min at alt virker. Bilen det er snakk om er en 1986-modell 740 Turbo. Jeg hadde bilen inne på verksted for å få byttet hovedlykten på venstre side siden noen hadde bakket i den og knust glasset og reflektoren. Noen som vet hvordan jeg kan feilsøke dette? Varsellyset lyser konstant, utenom når lysene er skrudd av eller tenningen er av. Jeg merket også at kontakten på lykta var løs, slik den ga litt dårlig kontakt. Jeg deformerte "ringene" i kontakten bittelitt slik den ikke ville sitte så løst, men varsellyset er der fortsatt. Kan nevnes at varsellyset ikke lyste før jeg leverte bilen inn til reparasjon. Hovedlykta er splitter ny, fra en produsent som heter Veng. Volvo selger ikke originallykter lenger.


- Frank

jacobsen
02/09/12, 16:03
Hmm, dette var rart. kan jo begynne med å gå over ledninger og koblinger. Styrke på pærene kan også spille en rolle

samaron
02/09/12, 16:39
Pærene er 55/60 watt eller noe sån. Det som står spesifisert i håndboka. Jeg kan nevne at varsellyset gikk av og på noen ganger når jeg rikket på kontakten til lykta, samt selve lyset gikk av og på (dårlig kontakt). Så det ligger ved den nye lykta, men klarer ikke å skjønne hvorfor jeg får feil når alt er tilsynelatende i orden.

flarssen
02/09/12, 18:14
Varsleren reagerer når det blir for stor forskjell i strømtrekket på 2 pærer. Dette kan som nevnt skyldes ulike pærer eller dårlig kontakt på den ene.

samaron
02/09/12, 22:37
Jeg kan dobbelsjekke pæra i morgen, er tross alt ny. Kan godt hende det har følgt med en som har litt større eller mindre watt.

Jeg tror det skal være god nok kontakt nå. Kontakten føles ikke løs ut lenger som den var. Men kan vel hende én av de tre pinnene ikke har tilstrekkelig kontakt enda.

Er ikke dette egentlig en "garantisak" siden det var et verksted som utførte arbeidet? Usikker på om jeg har "full rett" til å gå å klage å få dem til å fikse det gratis.

samaron
03/09/12, 22:26
Kjøpte ny pære og bytta på andre siden i tilfelle den forårsaket litt forskjeller på spenningen. Fortsatt lyser varsellyset... Får vel ta turen innom Bilia i morgen og be dem feilsøke det. Nå er absolutt alle pærene på bilen så godt som nye, og alt virker enda.

s4nd3r
03/09/12, 23:19
skilt lyset og? :)

samaron
04/09/12, 04:39
Der nevner du noe, ja. Skiltlysene har blitt byttet, men pærene fra biltema passer ikke så bra... Får vel bestille noen som passer fra Volvo og se.

s4nd3r
04/09/12, 04:46
volvo har slikt på lager.. :) Bilia/møkonomen/bilextra/ osv. har også slikt på lager. meen, den skjiten dei selg på biltema er bare og ligge unna.. :/ det er ikkje vært bryderiet og montere en gang...

flarssen
04/09/12, 06:25
Kjøpte ny pære og bytta på andre siden i tilfelle den forårsaket litt forskjeller på spenningen. Fortsatt lyser varsellyset... Får vel ta turen innom Bilia i morgen og be dem feilsøke det. Nå er absolutt alle pærene på bilen så godt som nye, og alt virker enda.Napp ut begge H4 pærene, og se om lampa slukker. Skiltlys går neppe via glødetrådsvakten.

1987_Turbo745
05/09/12, 20:35
jeg låner tråden din jeg :p varsel lampa lyser etter jeg har koblet park lys i 1000m men jeg har fjerna lampene. Er det et rele som styrer varsel lampa, er det grønne relet eller?

samaron
05/09/12, 22:07
Prøvde det med å koble av begge hovedlyktene, men det lyser fortsatt i dashbordet. Veldig rart dette...

samaron
06/09/12, 17:54
I et desperat forsøk så byttet jeg skiltlyspærene, men det var ikke mye til hjelp. Eneste jeg ikke har prøvd er å koble på en originallykt igjen. Ser ut til at jeg må stikke innom verkstedet igjen for å få dette ytterligere feilsøkt og rettet opp i... Har vel prøvd det som går an å prøves nå?