PDA

Vis full versjon : smårriterende problem med blinklyshendel, 93 854.



mrstfu
02/09/12, 12:51
bytta motor for en stund siden, i den forbindelse måtte jeg og bytte ledningsnett opp under rattstammen. alt elektriksk funker feilfritt, men blinklyshendelen vil ikke hoppe tilbake ved oppretting av rattet, gjelder kun nårbjeg blinker til høyre. altså, skal jeg høyre ut av en rundkjøring, setter jeg på blinklyset, fullfører svingen, og må fysisk dytte tilbake hendelen for å få slutt på blinkingen.

noen som kan tenke seg feilen?

850GLTsilver
02/09/12, 14:49
Er redd blinklysbryteren din er gåen.

Kom og hent "ny".

Er den mekanismen som kjenner på den lille tappen som stikker ut der bak Airbagen som feiler her.

mrstfu
02/09/12, 15:48
hæ?

tapp, blinklysbryter og airbag?

850GLTsilver
02/09/12, 21:00
hæ?

tapp, blinklysbryter og airbag?

Dersom du tar av blinklysbryteren din, så vil du se at "innerst" (på enden som stikker inn i rattnavet) så sitter det en liten hvit plastikkpinne der.
Der inne i rattnavet er en tapp som treffer denne hvite plasttuppen for å slå av blinklysene når du svinger tilbake.

Litt klønete å si at den ligger bak Airbagen (i rattet) men inne i rattnavet er riktig.

mrstfu
02/09/12, 21:50
så.... ny blinklyshendel er the way to go? burde ikke være noe stort problem.

btw, siden jeg har deg på tråden. med motorbyttet, fulgte nytt ledningsnett i motorrommet, inkludert kontaktstykke til spylerveskepumpa til bakluka, siden motor og ledningsnett kom fra en 855. Firepolet stikk det er snakk om, mener jeg huske.

hvis jeg skulle gå til innkjøp av viskerhendel fra en 855, vil det være så enkelt som å montere den, og dermed få et 12v signal ut på nevnte kontakt ved å dytte nevnte hendel fra meg? sikringsboksen er komplett, fra en 855. veit aldri hva slags morro man kan få til med en ektra bryterledning ut dit.

hva annet ligger på den kursen, og hvor mange Ampere konstant belastning kan jeg hente ut?

edit: bryter for bakre visker og spyler er vel ikke i selve hendelbevegelsen, men en vippebryter ytterst på hendelen? da har jeg vel muligheter for en intervallstyring, pluss en direkte bryter ut dit? altså bryter for selve viskeren, og for pumpa? eller bommer jeg grovt?

850GLTsilver
03/09/12, 13:55
Tror den er på 15A den kursen.
Og ja, det finnes muligheter, men jeg må se litt på skjema, fordi det jo som oftest er med et rele og greier i kretsen som regel.
Må lese skjema.

mrstfu
03/09/12, 16:04
titta litt selv, virker som om det er egen kurs. ja, releet blir jo en utfordring, kunne heller tenke meg et impulsrele, altså et som legger inn på signal, og blir der, kontra et intervallrele eller lignende. det kan kanskje modifiseres, releet altså?

men ja, om du kan.bidra litt med dine fantastiske skjemakunnskaper, settes det tilmålt pris på.

850GLTsilver
04/09/12, 20:54
titta litt selv, virker som om det er egen kurs. ja, releet blir jo en utfordring, kunne heller tenke meg et impulsrele, altså et som legger inn på signal, og blir der, kontra et intervallrele eller lignende. det kan kanskje modifiseres, releet altså?

men ja, om du kan.bidra litt med dine fantastiske skjemakunnskaper, settes det tilmålt pris på.

La oss se.
Det er en 15A kurs ja.
Og den er sådan viselig anordnet at i den ene posisjonen på bryteren har du konstant strøm der bak.
I den midtre posisjonen så har du ikke strøm
og i den tredje posisjonen så får du intervallstrøm. (Viskeren går i intervall)
Dette gjelder Grønn-Orange ledning som går bakover. (Kontakt 22 på 24/14, Kontakt 8 på 24/25
I tillegg har du konstant strøm på Gul-Fiolett ledning (kontakt 21 på 24/14)

Så spørs det da, hvilken kontakt og hvor langt bak den ledningen er trukket.

mrstfu
04/09/12, 21:43
nja, denne kontaktwn jeg snakker om er en kontakt jeg ANTAR er til apylermotor til bakruta, den ligger ved siden av spylerveskepåfyllingsrøret, rett bak høyre fremlykt. altså, en del av motornettet. går ikke bak i det hele tatt, det er kanskje for mye å håpe på at strøm til bakrutevisker går via denne kontakten? i tilfelle, hva er den til? alik firepolet med stålklips man trykker inn for å dele kontakten når den er koblet sammen med sin mannlige part.

850GLTsilver
05/09/12, 13:23
nja, denne kontaktwn jeg snakker om er en kontakt jeg ANTAR er til apylermotor til bakruta, den ligger ved siden av spylerveskepåfyllingsrøret, rett bak høyre fremlykt. altså, en del av motornettet. går ikke bak i det hele tatt, det er kanskje for mye å håpe på at strøm til bakrutevisker går via denne kontakten? i tilfelle, hva er den til? alik firepolet med stålklips man trykker inn for å dele kontakten når den er koblet sammen med sin mannlige part.

Aha.. Da skal jeg se nærmere ved anledning.
Er nok bare til spylepumpa den da ser du.
Men firepolt? Virka litt overkill. Sikkert en grunn til det.

mrstfu
05/09/12, 13:51
skal ikke banne på at den er firepolt, men mer enn topolt, garantert. har forøvrig hentet ny blinkerhendel.

vel. ny, relativt sett.

850GLTsilver
05/09/12, 14:11
. har forøvrig hentet ny blinkerhendel.

vel. ny, relativt sett.

Pøh.
Har ikke sett snurten av deg. :cool:

stuper i skjemaet NÅ.

mrstfu
05/09/12, 14:14
nei, jeg er ganske så diskre når jeg er uinvitert på annen manns grunn. eventuelt, når jeg pløyer annen manns åker. tolk det som du vil.

og takker så meget.

850GLTsilver
05/09/12, 14:26
nei, jeg er ganske så diskre når jeg er uinvitert på annen manns grunn. eventuelt, når jeg pløyer annen manns åker. tolk det som du vil.

og takker så meget.



Ja du kan få sagt det.

Der fremme skal det være en topolt kontakt til spylepumpa bak.
Sort og Grønn-Grå kabler på den. Overhodet intet annet.
Denne Grønn-Grå er den samme som kommer frem til bryteren men der er den Blå¨-Gul.
Du kan gi en puls frem dit ved å aktivere vaskebryteren for bakruta.
Kablene til viskermotor i bakruta ser ut til å gå som hel ved fra kontakt 24/25 (Ikke så merkelig siden den sitter på venstre side helt bak ved bakluka hehe)
Kontakt 24/14 (Den til venstre av de tre store 54-poltkontaktene til venstre for rattet) er den som har koblinger til denne 24/25.

Skulle kanskje tatt en kopi av den siden til deg?

mrstfu
05/09/12, 15:03
FØR jeg ber om noe koblingsskjema, skal jeg dobbeltskjekke hvor schizopolt den kontakten er, før jeg sender deg på en poengløs heksejakt. Uansett, nevnte kontakt du snakker om.... den vil da kunne få konstant 12v så lenge jeg trykker inn dens respektive knapp? ser du noen form for løsning for å få den til å være absolutt konstant, uten å holde en knapp inne, ala et impulsrele? (altså holderele som legger inn/ut ved 12v impuls på primærside)

850GLTsilver
05/09/12, 17:55
FØR jeg ber om noe koblingsskjema, skal jeg dobbeltskjekke hvor schizopolt den kontakten er, før jeg sender deg på en poengløs heksejakt. Uansett, nevnte kontakt du snakker om.... den vil da kunne få konstant 12v så lenge jeg trykker inn dens respektive knapp? ser du noen form for løsning for å få den til å være absolutt konstant, uten å holde en knapp inne, ala et impulsrele? (altså holderele som legger inn/ut ved 12v impuls på primærside)

Er en viss fare for at kaffekanna må aktiveres her.
Altså kjøretøyet fremstilles for inngående analyse slik at mulige løsninger kan fremproduseres uten unødige mellomledd og forstyrrende elementer av enhver art.

mrstfu
05/09/12, 20:53
Kan nå uten tvil bekrefte at det er et firepolt stikk det er snakk om her, av samme type som tilkoblingen på faceloftlyktene, altså ikke runde bananpluggstikk, som på ABSsensor. kommer ut av samme nettet som diagnosekontakten, bare noen skarve centimeter unna.

skulle gjerne lagt opp et bilde som beviser det hele, imidlertid har fotobøtta mi tatt seg tid til å undergå "maintainance", iflg innloggingsskjermen.

850GLTsilver
05/09/12, 23:39
Kan nå uten tvil bekrefte at det er et firepolt stikk det er snakk om her, av samme type som tilkoblingen på faceloftlyktene, altså ikke runde bananpluggstikk, som på ABSsensor. kommer ut av samme nettet som diagnosekontakten, bare noen skarve centimeter unna.

skulle gjerne lagt opp et bilde som beviser det hele, imidlertid har fotobøtta mi tatt seg tid til å undergå "maintainance", iflg innloggingsskjermen.

Kan du supplere med fargene på de fire ledningene så skal du nok få kunnskap om hva det er.