PDA

Vis full versjon : Høy tomgang B234F



MadAss
02/09/12, 11:37
Er plaget med høy tomgang ved varm motor. Ligger feilkode på for mager/fet blanding.

Har justert en del på spjeldkontakten. Den må ligge helt i endestille for at klikket skal komme (tomgang). Men når den er justert slik, blir tomgangen liggende på rundt 2000 rpm (varm). Kan ligge å jage mellom 1500-2000 til tider også. Om jeg slår av og på tenninga, er tomgangen normal en liten stund.

Har også justert kontakta slik at den ligger å vipper akkurat mellom tomgang og delgass - da virker tomgangen normal. Men da går motoren mye mer urent, og smånapper på lave lave turtall. Sjekket signalene en gang tidligere, og da la jeg merke til at jeg ikke får fullgassignal fra spjeldkontakten ved full gass. Kan det være denne som fusker?

Har prøvd med brukte LMM uten respons. Lamda er ny (original). Har også sjekket for falskluft, men ikke funnet noe.


Noen som har forslag?

MadAss
02/09/12, 12:19
Når spjeldkontakta er rett justert er tomgang på kald motor normal, men forhøyet på varm motor.
Når spjeldkontakta er feil justert er tomgang på kald motor svært ujevn og uren. Kan også stoppe. Men ved varm motor er tomgang normal.

Feilen må vel kanskje ligge et annet sted? Tomgangsmotor har også vært byttet tidligere btw

Ryen
10/11/12, 23:14
kjøp heinz bokatil 740!der står alle feilkodene til diagnose systemet for både bensin og el komponentene.+ hvordan stille in spjellkontakten.står i grunn mye om 16 ventilern.dette reddet meg!

MadAss
11/11/12, 16:30
kjøp heinz bokatil 740!der står alle feilkodene til diagnose systemet for både bensin og el komponentene.+ hvordan stille in spjellkontakten.står i grunn mye om 16 ventilern.dette reddet meg!

Brukte volvo sine egne bøker på feilsøking og innstilling, men fikk ikke feilkoder etterhvert på motor.
Ble til slutt bytte av LMM, gasspjeldkontakt og motortemperaturmåler. I tillegg til skikkelig rens av gasspjeldet. Bilen funker nå som den skal :)