PDA

Vis full versjon : Bytte nærlyspære på førersiden V70



Ludo
02/09/12, 08:32
Oppdaga at jeg har en defekt lyspære på venstre side, denne må byttes. Greia er bare hvordan gjør man dette? Er jo så uforskammet trangt mellom luftfilter og baksiden til lyktene. Går det an å ta av boksen til luftfilteret eller må bilen inn på verksted??

Tirfonn
02/09/12, 08:41
Det blir ikke bedre plass når den kommer inn på verksted:p.
Luftfilterboks er lett demonterbar, men går fint å bytte pære uten å demonter også.:)

Hassel
02/09/12, 11:04
Bare å knote det der ja! Er En grunn til at det koster mer å bytte pære på førersiden enn på pass side :p

MadAss
02/09/12, 11:11
Bare pass på å montere pærene rett vei! Er utrolig mange som klarer å knote det til, slik at lyset lyser rett opp og blender alt og alle. Kan være greit å stille bilen opp mot en vegg og sjekke lyset etterpå :)

Hassel
02/09/12, 12:01
Er jo gjerne bare en vei man montere pærene? Er jo et spor på dem...

FroBe
02/09/12, 12:29
Er jo gjerne bare en vei man montere pærene? Er jo et spor på dem...

Ja, dermed vil pæren peke helt feil hvis man likevel klarer å presse dem inn feil vei.
På avstand vil man da være usikker på om bilen har et nærlys+park, et fjernlys+nærlys, eller om det en feilmontert og en korrekt pære.

Den eneste grunnen til å kun bytte en av pærene på en bil er hvis lykta/pæren er knust. Ryker en pære bør man bytte begge, de slites normalt likt. Kjører man med en enslig hovedlyspære får denne høyere spenning og slites fortere.

Hassel
02/09/12, 12:43
Skal jo godt gjøres å presse inn feil vei da... Er jo str forskjell på styrepinnene der..

Ludo
02/09/12, 13:08
Det ble fortalt at jeg må av med fanger og ut med lykta? Kan det stemme, er det såpass trangt på venstre side?

knetrom
02/09/12, 13:19
Byttet på førersiden på min '07 (xenon) for en ukes tid siden, er fortsatt full av sår på hånden, hehe.. Jeg tok av lokket over luftfilterboksen, der sitter det en hjerne i min btw, den står kanskje på passasjersiden på eldre biler. Selve boksen fikk jeg ikke fjernet med enkle grep (dvs nøkkelen som verktøy), så den fikk stå. Flyttet et par kontakter også, ble pittelitt bedre plass.

Naboen har en '04 S60, hans motorrom er trangt på passasjersiden også. Jeg vet ikke hvilken type du har, men jeg har faktisk kjempegod plass på passasjersiden, særlig sammenlignet med hans. Så når jeg skulle få på igjen den bøylen som holder pæren, måtte/kunne jeg se inn bak den andre lykten og sammenligne.

Uansett, det er ikke noe stort problem, er ikke verdt å betale for at noen skal ta det.

runepv50
02/09/12, 13:19
har gjort begge deler....Første gang tok jeg ut luftfiler boks osv...andre gangen tok jeg av fangeren. Det går uten å ta av fangeren men det er litt mer knot. Å ta av fangeren er lettere enn det høres ut. Bare husk å løsne listene på fangeren bakfra og frem. Så er det bare skru av fangeren. 2 bolter i front. Når du tar av lykten så er det vel 3-4 skruer. Må vel løsne et "deksel" på siden av lykta for å komme til en av skruene mener jeg å huske. Bare vær forsiktig å ikke bruk makt så går det fint.


Det ble fortalt at jeg må av med fanger og ut med lykta? Kan det stemme, er det såpass trangt på venstre side?

Hassel
02/09/12, 13:27
Går uten å ta av fangeren :) Er bare litt knot ja!

Tommen
04/09/12, 15:21
Luftfilterboksen er jo veldig lett å ta ut på V70N. Bar å ta vekk friskluftslangen fra grillen, sitter uten skruer eller noe slikt. Skyve vekk luftfilterboksen og du har god plass. På noen av bilene er det greit plass uten å fjerne luftfilterboksen også.

Ser ikke hvordan løsne fangeren og ut lykta er lettere, men hver sin smak.

MadAss
04/09/12, 16:25
Som mekaniker har jeg sett utrolig mange som har skiftet pære og klart å presse den i feil vei.
Møter ganske mange V70Ner på veien som har ett normalt lys og etsom blender alt og alle.

knetrom
04/09/12, 21:33
Luftfilterboksen er jo veldig lett å ta ut på V70N. Bar å ta vekk friskluftslangen fra grillen, sitter uten skruer eller noe slikt. Skyve vekk luftfilterboksen og du har god plass. På noen av bilene er det greit plass uten å fjerne luftfilterboksen også.
Min hadde noen klips den hang i, klarte ikke å knipe de sammen og løfte samtidig pga plassmangel. Er det et annet patent i forskjellige årsmodeller?

Tirfonn
06/09/12, 20:21
Min hadde noen klips den hang i, klarte ikke å knipe de sammen og løfte samtidig pga plassmangel. Er det et annet patent i forskjellige årsmodeller?

Er jo forskjell på med og uten xenon å 2005 med og uten xenon

Vatnehol
07/09/12, 00:45
Er jo forskjell på med og uten xenon å 2005 med og uten xenon
ikke på luftfilter boksen. bare diesel, bensin og R modell som er forskjell her.


Min hadde noen klips den hang i, klarte ikke å knipe de sammen og løfte samtidig pga plassmangel. Er det et annet patent i forskjellige årsmodeller?
neida, er det samme , de klipsene dusnakker om er fast i en gummi base,om du demonterer røret fra grillen til luft filterboksen, samt røret til turbo, kommer ikke på alle rørene i farten, men ta av alt rundt så kan du skubbe hele boksen mot høyre siden va bilen, da skal de tre slippe. ikke ver redd for å ta i mye, om du tar godt om du har fått løs bare en så kan du drage boksen rett opp og da vil de to andre løsne.

Tirfonn
07/09/12, 11:02
Det var lykter å feste til pæren jeg mente som var forskjelig. De er ikke bra like på bensin og diesel.
R bilene gar annet filter.

Vatnehol
07/09/12, 12:37
Det var lykter å feste til pæren jeg mente som var forskjelig. De er ikke bra like på bensin og diesel.
R bilene gar annet filter.
hadde du formulert deg litt bedre hadde jeg skjønt det. er kan vere like feste på diesel og bensin, lykte festene skiller på xenon, halogen, og xenon faceliftt, og halogen faceligt, r lykter som er xenon, og aktive xenonlykter :)