PDA

Vis full versjon : Kva bensin skal dei forskjellige motorane ha?



Øygard
31/08/12, 16:02
Tenkte eg skulle laga ein tråd om kva bensin forskjellige volvomotorar skal ha. Målet er å få ein komplett oversikt over alle motorar som fins i Volvo av eldre dato, der det står kva bensin dei skal ha og om dei treng nåke tilsetning (blyerstatning e.l.) i bensinen. So her er det berre til å skriva det dåke veit, so skal eg legga det til i førsteposten etter kvart som det kjem:)

Det er ikkje nåke problem å kjøra med høgare oktantal enn det som er oppgitt, men for lavt oktantal er ikkje bra.

B18: 98 oktan og blyerstatning

B20: 98 oktan og blyerstatning

B19, B21 og B23: Helst 98 oktan, blyerstatning viss tanklåket er raudt, men ikkje viss det er grønt.

B200k: 98 oktan, ikkje blyerstatning

B230k: 93 oktan

B2x0E: 95 oktan

B230ET: 98 oktan

B230F(T): 91 oktan

kermitt
31/08/12, 16:40
Har den B18, B20, B19, B21 eller B23 motor kan den godt få bly tilsettning og 98 oktan. Om det står rødt tanklokk på bilen er det samme sak. Grønt tanklokk så er saken en annen da tåler den fint blyfritt. Fra 87 mod så tåler alle volvo rødblokker blyfritt om ikke annet er oppgitt. Motorer med bankesensor kan etter min erfaring også kjøre på 95 oktan, med forbehold om at du lytter etter banking etter fylling og det ikke er oppjustert turbobil.

Knallert
31/08/12, 17:24
B19,21,23 trenger ikke blyserstatning siden de har aluminiumtopp og dermed har ventilseter av hardt stål.

Alle de eldre bxx motorene er vel i utgangspunktet ment å skulle gå på 98?
Men siden det er mulig å justere tenningen manuelt å den måten senke tenninga noen grader så funker de på 95 også,muligens må forgasserversjonene ha en annen nål.

Øygard
31/08/12, 21:37
Har den B18, B20, B19, B21 eller B23 motor kan den godt få bly tilsettning og 98 oktan. Om det står rødt tanklokk på bilen er det samme sak. Grønt tanklokk så er saken en annen da tåler den fint blyfritt. Fra 87 mod så tåler alle volvo rødblokker blyfritt om ikke annet er oppgitt. Motorer med bankesensor kan etter min erfaring også kjøre på 95 oktan, med forbehold om at du lytter etter banking etter fylling og det ikke er oppjustert turbobil.
So fargen på bensinlokket seier nåke om det also? Ikkje domt.


B19,21,23 trenger ikke blyserstatning siden de har aluminiumtopp og dermed har ventilseter av hardt stål.

Alle de eldre bxx motorene er vel i utgangspunktet ment å skulle gå på 98?
Men siden det er mulig å justere tenningen manuelt å den måten senke tenninga noen grader så funker de på 95 også,muligens må forgasserversjonene ha en annen nål.

Det eg har fått høyra er at B19,21 og 23 kan kjørast utan blyerstatning, men at det er ein fordel å bruka litt.
98 oktan er ikkje nødvendig. Eg brukar 95 oktan og blyerstatning på min B19, han som hadde bilen før meg brukte 98 oktan, og brukte blyerstatning kvar 10. gong han fylte. I instruksjonsboka mi står det at han skal ha minst 93 oktan, so då burde jo 95 vera nok.

Knallert
31/08/12, 21:54
Da burde det være en fordel å kjøre blyerstatning på alle motorer med alu. topp da ;)
Amerikanerne slutta vel med blyfri bensin tidlig på 70-tallet og tror ikke resten av bilverden hang så langt etter med å forberede motorer for blyfritt.

Men koster vel ikke skjorta å helle på noen dråper for å få sove litt bedre og det menes rundt omkring at det er en fordel med litt tilsats på motorer som brukes litt mer aktivt.

Personlig har jeg aldri brukt blyerstatning og har løftet av toppen nok ganger av ulike anledninger til å vite at mine eksosventiler ikke har vært brent hvertfall.
Heller ingen forandringer i ventilspill pga. ventil som har spist seg inn i ventilsetet.

Men som sagt den som føler for det får vel helle hva de vil på tanken,men nødvendig er det ikke. :)

Og er jo uansett ikke noe problem med oktantallet på eldre motorer der man kan løsne og dreie på fordeleren til man får en gange uten tenningsbank.

Øygard
31/08/12, 22:22
Eg har ikkje stilt tenninga på min, men eg har ikkje høyrt nåke tenningsbank heller:) Det kan jo henda at det har blitt justert før. Pappa hadde ein 144 med B20 ein gong. Der var det nåken som gjorde nåke sånn at han skulle kunna kjøra på blyfri bensin, det gjekk ikkje so bra.

Tinnsoldaten
01/09/12, 10:04
Har absolutt ingenting for seg å bruke blyerstatning på B19-23. Disse er laget for å gå på blyfritt. Har kjørt flere hundretusen km. med slike motorer, med og uten turbo, uten problemer. De liker seg dog best med 98 oktan. Klart man kan vri ned tenninga og kjøre 95, men de mister litt piffen av det.
Skal man kjøre blyfri på B18-20, må man sette inn nye ventilseter.

Øygard
01/09/12, 22:07
Då skal eg prøva det og sjå om eg merkar nåke forskjel. Det har i alle fall gått heilt fint med 95 for meg. Ingen tenningsbank eller nåke sånt.

Øygard
01/09/12, 23:59
Har lagt til litt i førsteposten no, sei i frå viss dåke veit fleire som må leggast til eller nåke sommå rettast på:)

samaron
02/09/12, 12:38
Nå siterer jeg bare det som står i en 1988 modellår Owner's Manual som jeg har:

Petrol/Gasoline
(min octane)
B200K 98 (4 star)
B230K 93 (3 star)
B200E 95 (4 star)
B230E 95 (4 star)
B230ET 98 (4 star)
B230F 91 Unleaded
B230FT 91 Unleaded

Unleaded fuel
Do not use unleaded fuel which has an octane rating lower than the requirement for your engine type.
Cars which can be run on unleaded petrol have a green fuel cap.
Cars equipped with catalytic converter must always be run on unleaded fuel to avoid damage to the catalytic converter.

Øygard
02/09/12, 14:54
Ka betyr detta 3 star og 4 star-greiene?:)

samaron
02/09/12, 15:00
Det er vel ikke relevant nå lenger, men i gamledager var vel det noe for å vise hvor god kvalitet det var. Antagelig noe med hvor "ren" bensinen var. Var mye dårlig bensin før.

Øygard
02/09/12, 15:01
Har den B18, B20, B19, B21 eller B23 motor kan den godt få bly tilsettning og 98 oktan. Om det står rødt tanklokk på bilen er det samme sak. Grønt tanklokk så er saken en annen da tåler den fint blyfritt.


Har absolutt ingenting for seg å bruke blyerstatning på B19-23. Disse er laget for å gå på blyfritt.

Eg har B19 og raudt tanklokk.:confused:

850GLTsilver
02/09/12, 15:25
Eg har B19 og raudt tanklokk.:confused:

Kan være lurt å følge med på B19, B21, og B23 ja.
Det ble levert motorer der uten herdede ventilseter, og kjører man disse uten blyerstatning, så brenner de. Nær garantert.
Har selv hatt en B19 og en B23 med svidde ventilseter. Den siste i en -85 modell 240. (!)

Øygard
03/09/12, 22:04
Då forandra eg litt på det:)

Knallert
03/09/12, 22:31
Her er info. og en oversikt som skal være klippet fra Volvo's egne anbefalinger.
http://www.volvoclub.org.uk/unleaded.shtml

Øygard
03/09/12, 23:46
Det hadde jo vore svere greier viss eg hadde forstått det språket:p

850GLTsilver
06/09/12, 00:06
Les tabellen på den siden der og sammenlign med disse anbefalingene:

Oversatt med Google:
R
Referere til Volvo-forhandler før du bruker 95 oktan blyfri bensin. I sin opprinnelige form denne motoren ikke kan kjøres på 95 oktan blyfri bensin. Imidlertid kan justeringer eller modifikasjoner gjøres for å få det til å gjøre det. Ta kontakt med din lokale Volvo-forhandler for ytterligere råd. Unnlatelse av å ta hensyn til ovenfor kan resultere i alvorlig skade på motoren.

U
Må bare bruke blyfri bensin. Denne Volvo er utstyrt med eksosutslipp kontroll utstyr (dvs. katalysator og / eller oksygen sensor) som er utsatt for bly: bruk av blyfri bensin er derfor avgjørende for å opprettholde forsvarlig drift.

L
Må bare bruke blyholdig bensin. Dette Volvo ble utformet for å kjøre på blyholdig bensin bare, og bruk av enten 95 eller 98 oktan blyfri bensin vil skade motoren. I dag er det ingen endring tilgjengelig for å konvertere disse bilene

E
Kan bruke enten blyfri eller blyholdig bensin. Denne Volvo vil kjøre tilfredsstillende på UK 95 oktan blyfri eller blyholdig bensin, uten forbehold eller justeringer

S
Kan bruke enten 98 oktan blyfri eller 4-stjerners blyholdig bensin. Denne Volvo vil kjøre tilfredsstillende på UK 98 oktan "Super Green" blyfri eller 4-stjerners blyholdig bensin bare. Under ingen omstendigheter bør 95 oktan blyfri bensin brukes før motoren er modifisert (hvis aktuelt).

Naske
22/09/12, 13:43
Har en original b21a fra 1977. Har alltid trodd at aluminiumstopp betyr at det er satt inn forsterkede stellittseter, om tanklokket er rødt eller grønt har jo i praksis ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Motoren går uansett bra på både blyfri 95 og propan.

Knallert
22/09/12, 14:41
Følger man anbefalingene i linken noen poster lenger opp så ser man at din motor skal ha 98 blyfri/blyholdig bensin.
Ved bruk av 95 blyfri skal man skifte forgassernål hver 30.000 miles.

Så problemet er ikke bly eller ikke, men oktantallet.

Så rødt lokk betyr at man skal kjøre 98 og grønt lokk betyr at 95 oktan kan benyttes.

Så idag når både 98 og 95 er blyfritt så er forgassernål noe som skal byttes uansett oktantall.

850GLTsilver
22/09/12, 15:22
Har en original b21a fra 1977. Har alltid trodd at aluminiumstopp betyr at det er satt inn forsterkede stellittseter, om tanklokket er rødt eller grønt har jo i praksis ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Motoren går uansett bra på både blyfri 95 og propan.

Tanklokkfargen forteller deg om motoren er forberedt for å kjøres på blyfri eller ikke.
Og forskjellen ligger i om ventilsetene er forsterket/herdet ja.
At motoren går bra betyr ikke at ventiler/seter ikke brenner seg.

ovlov86
22/09/12, 15:35
Min '83 240 med B23A kjørte jeg på 95.
Min '80 245 med B23E kjørte jeg på 98 uten bly.

850GLTsilver
22/09/12, 15:39
Min '83 240 med B23A kjørte jeg på 95.
Min '80 245 med B23E kjørte jeg på 98 uten bly.

I -89 var det mange som kjørte Volvoene sine på Shell Formula Shell.
Av en eller annen grunn fikk en hel del av de problemer med brente ventiler. Og det etter relativt kort kjørestrekke.
Felles for de Volvomotorene som fikk disse brente ventilene var at de ikke var "forberedt for blyfri bensin".
På den tiden hadde Volvo motorer som både var forberedt og ikke. Man kunne kjenne de igjen på tanklokket etterhvert.

ovlov86
22/09/12, 15:58
...helt til noen bytta tanklokk. :p

Naske
22/09/12, 16:04
Tanklokkfargen forteller deg om motoren er forberedt for å kjøres på blyfri eller ikke.
Og forskjellen ligger i om ventilsetene er forsterket/herdet ja.
At motoren går bra betyr ikke at ventiler/seter ikke brenner seg.

Dersom en motor har aluminiumstopp, følger det ikke da logisk at den har fått satt inn knallharde ventilseter fra fabrikk? Altså er det bare å finne ut hvilket metall toppen er laget av så har man svaret? Det er jo heller ikke sikkert at tanklokket er originalt siden den først ble kjøpt for 35 år siden.

Så vidt meg bekjent var volvo ute allerede på 70-tallet med motorer som var laget for blyfri bensin med forsterkede ventilseter og B21 var en av disse motorene. Ser på flere svenske forumsider at volvo motorer fra og med b21 ikke trenger bly.

http://forum.hamnen.se/motor-drev-propeller-och-elektronik-motorbatar/12070-blyersaettning.html
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=39836
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=22407

850GLTsilver
22/09/12, 16:39
...helt til noen bytta tanklokk. :p

Seff.

850GLTsilver
22/09/12, 16:46
Dersom en motor har aluminiumstopp, følger det ikke da logisk at den har fått satt inn knallharde ventilseter fra fabrikk? Altså er det bare å finne ut hvilket metall toppen er laget av så har man svaret? Det er jo heller ikke sikkert at tanklokket er originalt siden den først ble kjøpt for 35 år siden.

Så vidt meg bekjent var volvo ute allerede på 70-tallet med motorer som var laget for blyfri bensin med forsterkede ventilseter og B21 var en av disse motorene. Ser på flere svenske forumsider at volvo motorer fra og med b21 ikke trenger bly.

http://forum.hamnen.se/motor-drev-propeller-och-elektronik-motorbatar/12070-blyersaettning.html
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=39836
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=22407


La meg gjenta: Det ble levert drøssevis med motorer fra Volvo langt ut på 80-tallet som ikke var forberedt for bruk på blyfri bensin.
At det logiske ville vært at de var forberedt har jeg ingen vansker med å være enig i, men dessverre så er fakta noe annet.
Jeg hadde selv en 1986-modell 240 der jeg hadde ventiler som brant fast. Denne motoren skulle ha blybensin eller blyerstatning i bensinen.
B19-B21-B23 tilhører samme generasjon motorer, og ble nok dessverre levert i et par flere varianter enn hva som blir hevdet i de svenske sidene du viser til.

Og for å presisere:
Der bilen originalt fikk RØDT tanklokk var bly eller blytilsetning nødvendig.
Der bilen originalt fokk GRØNT tanklokk skulle man benytte blyfri bensin
Der bilen originalt hadde SORT tanklokk så måtte man sjekke opp saken om man ønsket å kjøre på blyfritt.
Dette var tilfelle fra slutten av 70-tallet og frem til slutten av 80-tallet.

Uansett så er det aller smarteste på disse motorene pre-B2XX-serie: Sjekk opp med Volvo referert til motornummer om motoren er klar for blyfri uten tilsetninger.

Naske
22/09/12, 21:28
Jeg skjønner hva du mener 850GLTsilver, men kanskje knallert er inne på noe med fargekodene på påfylningslokket.

Rødt lokk: 98 oktan
Grønt lokk: 95 oktan.

Jeg leste denne http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf svenske artikkelen som sier at "Motorer med lättmetalltoppar har mycket sällan behov av bly eller blyersättning. Ventilsäten av stål finns i dessa motorer och dessa är alltid hårdare än gjutgodset i entopp av gjutjärn. Skulle motorn ha ventilsäten av annan metall än järn finns aldrig behov av ventilskydd då endast detta kan ge upphov till VSR."

Guruene på jagrullars volvo 200-serie forum sier at volvo topp i aluminium = frest og innsatt ventilsete i hard legering = blyfri bensin.

Ventilene på din 86´ 240 kan jo ha brent seg av andre årsaker en mangel på blytilsetning, f.eks for lav oktan eller mager blanding/høy belastning.

Det hadde vært interessant å finne dokumentasjon for at volvo lagde motorer som krevde blytilsetning på 80-tallet, i en tid hvor bly-bensin ble gradvis faset ut av markedet. Det er mange myter rundt bly, og kanskje foretrakk folk blybensin fordi bly ga bedre bankefasthet og oktantall, og ikke nødvendigvis grunnet beskyttelsen for VSR som bly også gir.

Jeg har forresten rødt tanklokk på 245´en, den har tidligere fått blyfri 95, nå har den gått snart 4000 kilometer på propan. Byttet nål i forgasseren ved forrige EU, men den starter på et blunk og fremviser ingen tegn til at ventilene er dårlige.