PDA

Vis full versjon : Automatkasse slurer/bykser ved pådrag [V70 99 2,5 Bensin]



PetterDale
27/04/10, 22:33
Har en volvo v70 99 som har gått 245k km. Har vært hos mekaniker og fikset masse forskjellig, bl.a reseta chippen i automatkassa for å prøve å fikse problemet jeg spørr om nå.

Det som skjer, er at det høres ut som bilen er i fri når jeg gir gass. Dette varer i ca 1-2 sekunder, før bilen gjør et lite byks og går i riktig gir. Dette skjer nesten bare etter nedbremsning (f. eks for en fartsdump), for så å gi lett gass igjen. Man hører på motoren at jeg gir gass, men det skjer liksom ingenting, før du hører et klunk og kjenner et byks og så skifter den gir.

Når jeg drar kick-down (eller gir mye gass generelt), og bilen drar godt på turtalla, skjer noe av det samme. Rett før den skal gire opp, hører du at bilen "ruser" seg i 1 sekund, før den skifter gir. Akkurat som om du skulle gitt litt gass mens du clutcha/gira med en manuell kasse. Er ikke noen voldsom "ruse"-lyd, men han som kjører vil høre og kjenne det uten at andre som sitter på vil legge noe særlig merke til det hvis de ikke veit om det fra før.

Det jeg lurer på, er om det kan være lite olje i automatkassa? Vi har hatt bilen i 4-5 år, og har aldri sjekka eller fyllt på med girolje. Uvisst om han som hadde den før (som kjørte 200k km) har gjort noe med det heller.

Lillevik
27/04/10, 23:05
Er jo lett å sjekke oljevivået på automatkassa da, finnes jo en peilepinne. Kan jo prøve å kontrollere det og skifte olje.

Girer kassa hardt eller litt merkelig?

PetterDale
28/04/10, 07:18
både hardt og merkelig... bilen ruser seg i 1 sekund, før det kommer et klunk og et lite byks i bilen før den girer. skjer ikke alltid, men skjer som oftest etter nedbremsing for fartsdump der jeg gir gass igjen etterpå. skjer også når jeg drar på turtalla

Morgis
28/04/10, 07:21
Først og fremst virker dette som en ventil inni kassen som henger...
Men sjekk oljenivå, og at PNP bryteren er riktig innstillt..

PetterDale
28/04/10, 08:29
sjekka olja nå. Regner med det er den det står ATF på? På pinnen stod det cold nederst, og hot øverst.. det var olje helt opp til de siste strekene av der det stod hot.

det som er merkelig, er at bilen virka fin nå. Akkurat som om det kommer i perioder. Bilen har funka fint fram til i forrige uke, da ble den sånn som jeg har beskrivi over her. Så, idag, syns jeg den virker grei igjen.

Problemet kommer ofte når jeg kjører litt hardt, mens når jeg kjører pent kjenner jeg aldri noe til det.

MrX
28/04/10, 08:34
Hadde før en -99 v70 med samme problem. Der var det noe om at den var programert til og gå i nøytral av seg selv når man stoppet opp. De fjernet den funksjonen på Volvo med datamaskinen på 5 min, så ble bilen heeelt strøken igjen.

Tore
28/04/10, 08:36
Sjekket du olja på automaten med motoren i gang og med riktig prossedyre? Parker bilen med motoren i gang, ta en runde med alle girene og så tilbake til park, vent litt og så sjekke mens motoren går...

Kan også være lurt å få byttet olja og flushet kassa før du evt ødelegger noe mer...

PetterDale
28/04/10, 08:42
hehe, nei jeg sjekka ikke riktig tydeligvis. Jeg skrudde av motoren og dro opp pinnen, rensa og duppa den neddi jeg :D Så motoren skal være igang, og alle girene skal ha vært brukt? da får jeg bare blæste 50 sona neddi her da.

et annet problem jeg har er at turtallet går crazy når jeg står stille i Drive. På verksted, skifta de tomgangsspjellet fordi dette skjedde når bilen stod i fri. Da pleide bilen å kvele seg etter 2-3 min på tomgang. Men problemet er fortsatt der når den står stille i Drive. Tar gjerne 5-6 sekunder fra jeg stopper, så begynner turtallsnåla og hoppe opp og ned fra 500 til 1000 rpm, helt til jeg begynner å kjøre. En sjelden gang kan den kvele seg selv også faktisk. Pleier å sette bilen i fri når jeg stopper for lyskryss osv for å sleppe det.

PetterDale
28/04/10, 09:59
Bilde av peilern etter 10 min kjøretur:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2320.jpg

Video av turtallet når bilen står stille i drive:
MMZtIBSohms
Man hører ikke på videon, men man kjenner det i øra når den synker.. skikkelig dyp lyd.

Morgis
28/04/10, 10:12
høres ut som converteren som ikke slipper helt her. eventuellt noe signalfeil mellom ECU og TCU....

PetterDale
28/04/10, 10:26
giringa eller turtallet når den står stille i drive?

Lillevik
28/04/10, 12:14
Akkurat det med turtallet minner meg om mitt problem for noen uker siden, da var det svinghjulssensoren som holdt på å ta kvelden.

gaupe
28/04/10, 12:53
Minner meir om defekt ETM, enn om girkasseproblem. Då får den problem med å regulere tomgangen når ein får ekstra belastning på motoren. Meinar at tomgangen skal opp eit lite hakk, straks bilen vert sett i drive.

Morgis
28/04/10, 13:13
Minner meir om defekt ETM, enn om girkasseproblem. Då får den problem med å regulere tomgangen når ein får ekstra belastning på motoren. Meinar at tomgangen skal opp eit lite hakk, straks bilen vert sett i drive.

En tommel opp på den ja.
ETM og TCU er to forksjellige benevnelser på samme saken?

PetterDale
28/04/10, 13:31
før bilen ble sendt på verksted, skjedde dette så lenge bilen stod stille, uansett om den stod i drive, eller i fri/park.

jeg regna med at dette var 1 feil, og da de byttet tomgangsspjellet på verksted, forsvant problemet når den stod i fri/park. Men den fortsatte å være sånn i Drive.. hender også at når du gasser på etter å ha stått stille, kommer det et klunk i bilen i det den begynner å rulle.

gaupe
28/04/10, 14:03
før bilen ble sendt på verksted, skjedde dette så lenge bilen stod stille, uansett om den stod i drive, eller i fri/park.

jeg regna med at dette var 1 feil, og da de byttet tomgangsspjellet på verksted, forsvant problemet når den stod i fri/park. Men den fortsatte å være sånn i Drive.. hender også at når du gasser på etter å ha stått stille, kommer det et klunk i bilen i det den begynner å rulle.

Då er nok det første problemet adressert ja. Men uansett, så skadar det ikkje å bytte den olja di. Men det kan jo vere at du likevel er litt seint ute.

PetterDale
30/04/10, 17:46
Skal skifte ATF olje på bilen nå, siden den er 10 år gammal og helt brun.

Sjekka manualen til bilen nå. Stod at AW4-kassene kan bruke Dexron III oljer, mens AW5-kassene må bruke "volvo transmissionsolja" og et langt nummer. De på biltema ba meg dra på volvo, siden bare de har denne oljen. Dro på Bilia i lier og hørte, og de fant fram 12 liter olje for meg (3x4 liter). Da jeg skulle betale, kom det opp 2200 kr på kassa, og jeg tenkte hva faen?? Får Dexron III olje på biltema for 69 kr litern (halv syntetisk), mens her skal de ha 200 spenn for litern? hva er det som er så spesielt med denna volvo olja? er jeg blitt lurt? isåfall har jeg 1 uke på å bytte på.

Sjakalen
30/04/10, 18:24
Det er kun AW55 kassene som trenger den spesial olja. Den skal holde en spesiell kvalitet. Betegnelsen er JWS 3309. Olja kan du egentlig få flere steder, men prisen var den samme hos et uavhengig selskap.

PetterDale
30/04/10, 18:30
ok, hvordan vet jeg om jeg har AW5 eller AW55? I instruksjonsboka står det bare om AW4, og AW5, og AW5 trengte spesialolje. I boka er den eneste visuelle forskjellen at AW4 har
[P-R-N-D-3-2-1], mens AW5, som jeg har, har [P-R-N-D-4-3-L]

Sjakalen
30/04/10, 19:21
Om det er AW50 eller AW55 tror jeg ikke spiller noen rolle. Må nok ha den olja de to (Alle AW5-).

Skriv ned chassisnr. ditt og sjekk her:
http://www.volvoclub.org.uk/vin_70.shtml

John-R
01/05/10, 18:21
Minner meir om defekt ETM, enn om girkasseproblem. Då får den problem med å regulere tomgangen når ein får ekstra belastning på motoren. Meinar at tomgangen skal opp eit lite hakk, straks bilen vert sett i drive.

Minner ogsa om defekt LMM

ThePlace
01/05/10, 21:11
Om det er AW50 eller AW55 tror jeg ikke spiller noen rolle. Må nok ha den olja de to (Alle AW5-).

Hva er forskjellen på AW50 og AW55? Hvilke ble levert på hvilken bil?

PetterDale
02/05/10, 12:07
Skulle sette igang med flushing av automatkassa nå, men får ikke ut slangen fra radiatoren.. den er tydeligvis ikke lik som de bildene som er på oppskriftene jge har fått...

http://i42.tinypic.com/2mxq4jn.jpg

noen som har vært borti en sånn før? hvordan løsner jeg den? har prøvd å klemme inn de to plastvingene og dra ut, men den sitter bom fast.

PetterDale
02/05/10, 15:53
løste det med gripetang og og en god dose kraft

volvojoachim
02/05/10, 19:44
hva om oljenivået hadde vært på cold når motoren er varm? hadde dette kunne endt i kassehavari?

PetterDale
02/05/10, 19:57
hvem spørr du? spørr du meg må jeg si jeg ikke har så mye peiling, men tror ikke du hadde ødelagt kassa sånn med en gang, men sikkert ikke bra i lengden.

V90
02/05/10, 21:31
Minner meir om defekt ETM, enn om girkasseproblem. Då får den problem med å regulere tomgangen når ein får ekstra belastning på motoren. Meinar at tomgangen skal opp eit lite hakk, straks bilen vert sett i drive.

Hva er ETM?

volvojoachim
02/05/10, 21:37
jeg spør dem som leser :P har nemmelig oppdaga såpass lavt oljenivå idag.. har hatt bilen et års tid no snart, og ikke fylt på, bytta eller flusha kassen. og idag kom det opp sånn feilmelding på kassen, så lurte bare litt på den.. skal innom frydenbø i morgen for avlesning av koder, så håper eg at isje kassen e gått i 7 stein =)

PetterDale
02/05/10, 22:05
hehe ok. flusha kassa istad forresten! gikk med 10-12 liter med volvo atf olje til 2.000 kroner. tappa med intervaller på ca 2-3 liter, da det kom luft i slangen. Olja gikk fra mørke brun til knall rød da jeg var ferdig :D kjenner nesten ikke at bilen girer nå, men hender den fusker/slurer litt, særlig hvis man slipper gassen, bremser og så gasser igjen. Kan det være convertern som er slitt? Og et spm til til de som har peil, er det ATF'en som er væsken som går gjennom convretern og får turbinen til å spinne?

Lillevik
02/05/10, 22:44
Hva er beste/billigste løsningen hvis girkassa girer hardt/merkelig? Er det hele kassa eller enkeltkomponenter?

beklager hvis jeg stjal tråden litt....

Slettmyr
02/05/10, 22:44
Og et spm til til de som har peil, er det ATF'en som er væsken som går gjennom convretern og får turbinen til å spinne?

Her er en ganske enkel forklaring ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/76.jpg

Per Turbo
03/05/10, 07:24
Du er inne på ett klassisk automatkasseproblem.. Sluring og hakk/dunking ved skifte av gir.

Hadde helt klart byttet olja, så mye du bare kan til oljen er rød og fin. Gammel og brun olje er lite egnet. Dessverre er det ikke noe oljebytte interval på disse kassene, noe det helt klart burde vært.

Skal ikke skremme på noen måte, men disse AW kassene har en tendens til å lage trøbbel når de har passert 200.000km, særlig med litt ivrig kjøring eller tung bruk.

Tror ikke ditt problem er relatert til hverken LuftMasseMåler eller andre ting, en selve kassa.

PetterDale
03/05/10, 08:19
Her er en ganske enkel forklaring ;)



fin den der ja, takker.

ganske bra tegna denna her også: http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/78.jpghttp://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/torque-converter2.htm

men den olja som brukes i convertern, er ATF-olja ikkesant?

@Per Turbo
Bytta olje nå, og merker forskjell på giringa. Mye smoothere når den skifter, men hender fortsatt at den henger/hakker litt ja.

Per Turbo
03/05/10, 08:52
OM en automatkasse ryker, uansett hva det er inne i kassa, så får man veldig lite av dette over disk som originaldeler. Stort sett bare kontrollenheter og rør, slanger og ytre komponenter.

Med andre ord så man man i de fleste tilfeller bytte kassa, så da må man velge om amn skal kjøpe en brukt kasse fra høggere, eller investere i en byttekasse hos Volvo. Siste utvei er å få noen spesialverksteder til å reparere kassa, men ser stort sett på det som å utsette kassebytte med en god investering i mellomtiden.

Konverter får man byttet og kjøpt som løs del riktignok..

Sjakalen
03/05/10, 10:20
Leste her eller på VF at et firma i Sverige overhalte kassen i bilen for 18k svenske inkl. jobben med kassa inn og ut. Ikke dårlig det.

Edit:
Her var det tror jeg: http://www.stsab.net/svenska/

PetterDale
03/05/10, 10:34
sjekka ATF nivået etter 20 min tur nå, og da var det midt mellom hot og cold (midt på peilern), altså viste den for lite... etter oljeskifte igår, kjørte jeg 20 min da og, riktignok ganske mye hardere enn nå, men da var oljen på den øverste streken på hot....

er det så stor forskjell på hvor mye olja utvider seg når du kjører vanlig, og litt hardt? eller har jeg lekk??

Per Turbo
03/05/10, 11:11
Fra du fylte på etter flushing til du har kjørt en tur vil nivået på pinnen synke litt, for da får oljen jobbet seg igjennom hele systemet. Lekkasje vil du se lett, enten under kassa, eller om simringene til drivakslene er slitne så kan det lekke der.. da vil det svette litt.

gaupe
03/05/10, 11:47
Hva er ETM?

Electronic Throttle Module, elektronisk spjeldstyring. 99-modell og framover.

John-R
03/05/10, 18:59
Electronic Throttle Module, elektronisk spjeldstyring. 99-modell og framover.

Kan ogsa vere LMM som har tatt kvelden når det lyse dukker opp

Tore
03/05/10, 22:10
Mener å ha lest ett sted at chippa Tidlig-V70 bør kjøres med automaten i sport-modus siden man da bruker converteren mindre (mindre sluring) ved giring. Ved ikke om det er noe i det men min kasse står derfor alltid i "S" :)

locked
03/05/10, 22:25
Bilde av peilern etter 10 min kjøretur:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2320.jpg
Ser helt klart moden ut for skifte. Skyll gjennom 16liter siden det sikkert ikke har vert gjort før. Bakgrunnsfargen (peilepinnen) lyver, den oljen der ser nok helt sort ut når du tapper av!


En tommel opp på den ja.
ETM og TCU er to forksjellige benevnelser på samme saken?
ETM - Engine throttle module, TCU - transmission control unit.


før bilen ble sendt på verksted, skjedde dette så lenge bilen stod stille, uansett om den stod i drive, eller i fri/park.

jeg regna med at dette var 1 feil, og da de byttet tomgangsspjellet på verksted, forsvant problemet når den stod i fri/park. Men den fortsatte å være sånn i Drive.. hender også at når du gasser på etter å ha stått stille, kommer det et klunk i bilen i det den begynner å rulle.
Du har ikke tomgangsspjeld... Du har elektronisk styrt gasspjeld som også tar seg av tomgangen.


Skal skifte ATF olje på bilen nå, siden den er 10 år gammal og helt brun.

Sjekka manualen til bilen nå. Stod at AW4-kassene kan bruke Dexron III oljer, mens AW5-kassene må bruke "volvo transmissionsolja" og et langt nummer. De på biltema ba meg dra på volvo, siden bare de har denne oljen. Dro på Bilia i lier og hørte, og de fant fram 12 liter olje for meg (3x4 liter). Da jeg skulle betale, kom det opp 2200 kr på kassa, og jeg tenkte hva faen?? Får Dexron III olje på biltema for 69 kr litern (halv syntetisk), mens her skal de ha 200 spenn for litern? hva er det som er så spesielt med denna volvo olja? er jeg blitt lurt? isåfall har jeg 1 uke på å bytte på.
Du SKAL HA volvo spesialolje eller annen olje som oppfyller JWS 3309. Kassen din heter AW50-42.


Mener å ha lest ett sted at chippa Tidlig-V70 bør kjøres med automaten i sport-modus siden man da bruker converteren mindre (mindre sluring) ved giring. Ved ikke om det er noe i det men min kasse står derfor alltid i "S" :)
Er adaptiv kasse på 99-> så den har ingen slik bryter.

volvojoachim
03/05/10, 22:28
Ang sluring ved sport og eco... bilen min er ikke chippet, men den slurer mest når den er i sport. Forøvrig, så skal jeg på verksted med bilen min imorgen. håper kassen ikke er kaputt......

Nilsebu
03/05/10, 22:36
Nå som jeg leser det med sport og eco.. bør den stå i sport når den er chippet? Er snakk om en 97 i mitt tilfelle...

Sorry for bittelitt offtopic

PetterDale
04/05/10, 12:59
Peilernivået er nå her etter normal kjøring i 20min+++

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/125.jpg

Har akkurat 1 liter olje igjen, hvor mye av denne bør jeg fylle på for å få riktig nivå? Jævla kjedelig å overfylle den, da må jeg fram med slanger og tanker å tappe igjen.

Tore
04/05/10, 14:06
Nå som jeg leser det med sport og eco.. bør den stå i sport når den er chippet? Er snakk om en 97 i mitt tilfelle...

Sorry for bittelitt offtopic

Etter hva jeg mener å ha hørt så er det slik ja. Iallefall når du skal ha ut maks, da converteren vistnok skal være mindre i bruk i sport-modus (mindre sluring).

PetterDale
10/05/10, 18:34
kjørte inn til oslo fra drammen idag midt i morrarushen... automatkassa er fuckings jævlig nå ass.. endte opp med 15km saaakte kø. Hver gang jeg gikk fra å rulle, til å stoppe, henger kassa nå så jævlig, før du kjenner at det er noe som liksom sklir ned i et spor før den stopper. når man skal begynne å rulle igjen, skjer det samme.. akkurat som noe henger igjen, før det plutselig glir på plass... var redd for at hele kassa skulle gå til helvete midt i køen.. skjedde nesten hver eneste gang.

hva ere som egentlig skjer i kassa når man stopper bilen? trodde convertern gjorde sånn at bilen trengte å gjøre noe når den står stille??
løsninga mi er ofte å setten i fri før jeg stopper, men må jo i gir igjen får å kjøre og da hengern ofte igjen. Samme skjer når man slepper gassen for å bremse ned, for så å gasse igjen... det som kjennetegner problemet er vel at det alltid skjer på lave gir tror jeg...

litt av samme problemstilling som i førsteposten, men har skifta ATFen og det hjalp ikke en dritt.