PDA

Vis full versjon : E insug vs F insug



Strandstuen
31/08/12, 05:18
Hva er fordelen med E insug i forhold til F insuget på en turbomotor?

JonasS
31/08/12, 07:44
Er vel finere og lengre kanaler eller noe slik. Med mindre man skal trimme hardt og stort så henger jo F-innsuget med lenge! Er bremsa mye kraft på F-innsuget også. Personlig syns jeg E-innsuget er "finere", da man ikke ser det hver dag lengre..

Batland
31/08/12, 12:07
Hva er fordelen med E insug i forhold til F insuget på en turbomotor?
Hva vil du svare hvis man heller snur spørsmålet:
"Hvilke gode egenskaper har F-manifolden i forhold til turbotrimming av en rødmotor?".

Frigstad Racing
07/09/12, 08:44
Men hva er fordelene med E kontra F da?
Har ikke sett inn i ett E-innsug før.
Hva er forskjellene mellom disse to? At dysa "står litt i veien" på F-innsuget?

volvobrage
07/09/12, 09:19
Men hva er fordelene med E kontra F da?
Har ikke sett inn i ett E-innsug før.
Hva er forskjellene mellom disse to? At dysa "står litt i veien" på F-innsuget?

E innsuget har finare kanalar, trur dei er litt grovare og:)

Frigstad Racing
07/09/12, 09:46
Sveise inn hylser til dyser, og bygge om spjeldet noe eller passer gasswaieren rett på gassrulla? er det TPS på E-spjeldet?

turb00le
07/09/12, 10:10
Kan bruke spjell fra F motor, bolt-on.
Må fjerne en nippel, mener det var den som er til oljefella. Den kræsjer med TPS.
Er ikke helt sikker på lengden for vaier, men både 240 og 740 har vært levert med det innsuget så finnes vaiere som funker i 2/7/9 serie.

volvobrage
07/09/12, 10:12
Sveise inn hylser til dyser, og bygge om spjeldet noe eller passer gasswaieren rett på gassrulla? er det TPS på E-spjeldet?

Usikker på spjeldet, men folk pleier bruke fk spjeld..SIkkert ein grunn til dt rekner meg med:)Skal du lage deg?

Frigstad Racing
07/09/12, 10:17
Har litt lyst til det ja hvis det er merkbar forskjell i forhold til F-innsuget :)
Så kan du få æren av å sveise inn dyseholderene brage, hehe

Ja, stemmer, 740 kom jo med B230E så da kan man eventuelt bruke den vaieren hvis ikke den gamle passer.

Batland
07/09/12, 11:40
Har litt lyst til det ja hvis det er merkbar forskjell i forhold til F-innsuget :)
Så kan du få æren av å sveise inn dyseholderene brage, hehe

Ja, stemmer, 740 kom jo med B230E så da kan man eventuelt bruke den vaieren hvis ikke den gamle passer.
Volvo selv valgte å sette dysene i selve toppen når de brukte E-manifolden. Dette er det flere og meget gode grunner til.
Slik jeg ser det er det BARE ulemper med å sveise dyseholdere på en E-manifold. ALT blir feil og dette vil redusere / kamuflere denne gode manifoldens sanne potensiale.
En kompis bremset nettopp nå (7/9-12 kl. 1241) 595 NM og 475 hk målt på NAV med en E-manifold + 1000 ccm dyser montert i toppen.
Motoren starter lett og tomgangen er jevn, fin og mager som en følge at han har gjort dette KORREKT!

Frigstad Racing
07/09/12, 11:54
Har du bilde av dyser montert i toppen? Tror ikke jeg har sett det før :)

Batland
07/09/12, 12:05
E innsuget har finare kanalar, trur dei er litt grovare og:)
Slik jeg ser det er det hovedsaklig 3 store forskjeller mellom E-manifolden og F-manifolden.
E-manifolden er en "Performancemanifold" brukt bl.a. i Volvo originalcup og som KG-Volvotrimings sier at de tar ut 230 hk på sug med. Det er "never gonna happen", med en F-manifold.
E-Manifolden har derfor:
1. Ett helt ok Plenumsvolum.
2. Så rette kanaler som praktisk mulig. (Spesielt i område rundt innsugspakningen.)
3. Kanalene i manifolden har riktig lengde og riktig areal hele veien fra plenum til innsugspakningen.

Frigstad Racing
07/09/12, 12:08
Da må vell ett E-innsug med dyser, være bedre enn ett F-innsug med dyser? :p

Batland
07/09/12, 12:17
Har du bilde av dyser montert i toppen? Tror ikke jeg har sett det før :)
Ja, men det er ikke no hokus pokus. Det er samme prinsipp som på alle E-motorer.

Batland
07/09/12, 12:23
Da må vell ett E-innsug med dyser, være bedre enn ett F-innsug med dyser? :p
F-manifolden er noe low-performance miljømøkk for motorsvake biler med ALT for tung diffutveksling.
Det var derfor ikke noe problem for Volvo å sabotere luftløde ytterligere i denne. Dette ble gjort ved å plassere dysene slik at de spyler i riktig vinkel og innover mot innsugsventilen.
Luftfløde ble sabotert ved å knekke kanalene nedover og under dysene og videre sabotert ved å sette opp en svær "støttemur" av alu. rundt dysene inne i manifoldkanalene.

E-manifolden har riktig vinkel på kanalene da man lett ser at den er en naturlig og rett forlenging av kanalene i toppen. Man kan derfor ikke sette dysene i samme vinkel. Disse må da settes oppå og da spyler de rett ned i gulvet. Dette ødelegger forstøvingen og nesten alt blir revva.

Evolve_88
07/09/12, 12:32
har fått tips om og sveise dysene under E manifolden, slik att det blir riktig vinkel på dyser. Noen forklaring på det??

Batland
07/09/12, 14:06
har fått tips om og sveise dysene under E manifolden, slik att det blir riktig vinkel på dyser. Noen forklaring på det??
Det bør tipseren kunne forklare selv, ikke sant?

På generelt grunnlag er jeg personlig stor tilhenger av mer enn bare en stk. dyse pr. sylinder.
Jeg anser derfor den beste løsningen til å være at "små" primærdyser står nært innsugsventilene for å gi lavt forbruk, lav motorslitsasje, lett start, jevn tomgang osv. og store sekundærdysene står: "under E manifolden, slik att det blir riktig vinkel på dyser."
og tilfører ekstra fuel for maks dreiemoment og effekt.

Hvis man så fjerner primærdysene så mister man alle de ovennevnte fordelene.

Evolve_88
07/09/12, 15:05
aha :) Har en E manifold liggende med løse dyseholdere. Så er greit å få det sveisa på plass riktig :)

Berg Performance
08/09/12, 08:12
Hvor lange er kanalene på E innsuget ? Mener jeg målte F innsuget til 225mm.. :p

Batland
08/09/12, 13:27
aha :) Har en E manifold liggende med løse dyseholdere. Så er greit å få det sveisa på plass riktig :)
Vel, hvis maks dreiemoment og effek er føsteprioritet så er dyser plassert på undersiden av kanalene til E-manifolden ett riktig valg.
Hvis lavt forbruk er av interesse da bør dysene monteres i toppen.
Slik jeg ser det bør man aldri sveise inn dyseholdere på oversiden av kanalene på E-manifolden. Jeg kjenner til én som har gjort dette og det tilhørende resultatet er ikke noe jeg selv vil kopiere iallefall.
Hvis man bruker små dyser, da kan dette fungere, men da blir maks effekt lav uansett så da kan man bare bruke F-manifolden, ikke sant?
Her er måten å gjøre det på.
http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMAG0373.jpg

Søkeord. BergenStreetRacingTeam

turb00le
08/09/12, 17:53
Jeg har sveist inn hylser i E innsuget mitt, ble egentlig helt ok reslultat.
Ble relativt likt som der dysene sitter i ett F innsug.