PDA

Vis full versjon : kleint varmeapparat. trenger litt hjelp :)



Steffen91
31/08/12, 05:09
helt plutselig begynte varmeapparatet å tulle.
det som skjer er at jeg må kjøre den på høyt turtall for å få varm luft. så blåser den varmluft maks et minutt, så blåser den iskaldt.
har ikke flytta på noen slanger, vifta funker greit, fin motor temp, så tror ikke det er vannpumpa.. og vaieren til "krana"? åpner å lukker helt.. virker nesten som dårlig sirkulasjon.. noen som vet hva som kan være galt? er det fler komponenter av varmeapparatet jeg bør sjekke?
greit å ha sånt i orden nå som det nermer seg kaldere tider :/

takker for hjelp :)

volvo245gl
31/08/12, 17:36
Kan virke som et tett register inne i viften. Ellers kan jo kranen ryke inne i "huset"

GeTReibeAktienGesellschaf
31/08/12, 20:28
Er krana til varme apparatet ditt utstyrt med "bi-metall" så hender det at systemet der blir litt tullete etterhvert. (stikker ut metall tråd av den for å overstyre på temeratur"føler".)
88modellen din har mest sannsynlig det men 93 mod. tror jeg kanskje kom med en en rein mekanisk en.

KennethV8
01/09/12, 16:13
Du har nok ett tett varmeregister. Ganske vanlig når biler får ett par år bak seg. Det du må gjøre er og lokalisere de 2 slangene som går inn gjennom brannveggen. Kjenn på de når motoren går. Den varmeste er tilførselen til registeret, den kalde er returen som går tilbake til motoren. Du må løsne begge og spyle vann i motsatt vei. Inn returen og ut tilførselen. Men husk, det er alltid en risiko med dette. Varmeregisteret kan være rustent og skjørt, når du spyler vann motsatt vei kan det løsne rust og lage hull. Men isåfall så er det uansett bare en indikasjon at det ville begynt og lekke i framtiden uansett. Har gjort dette på 4 biler. Alle fikk varme etterpå, men en begynte og lekke. Vinduene begynte da og dugge når motoren ble varm og man fikk søt frostvæskesmak i munnen. Her en video som forklarer bra. Skiftet varmeapparatregister på min 240 for ett par måneder siden så bare spør om det er noe :)

http://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY

Steffen91
03/09/12, 23:19
koblet av slangene fra torpedoveggen, og blåste trykkluft i returen, etterfylte reint vann 2-3 ganger og blåste gjennom igjen. nå fungerer varmeapparatet som jeg vil!

takker og bukker for hjelp! ;)