PDA

Vis full versjon : Steg 3 turbin og hus (A/R.63) på T3 fra 740?



ArneR
27/04/10, 22:04
Fant noen turbinhus i .63 med steg 3 hjul på ebay, og tenkte å sette dette sammen med en Garrett T3 (TB03**) jeg har liggende i garasjen, vil dette ha noe for seg? Skal selvfølgelig bytte lager osv. i cartridgen da disse er dårlige..

Tenkte å få en turbo som kan gi et ørlite overtrykk på 16v'n, samtidig som baktrykket begrenses.

Siden kompen er ganske høy i motoren, vil jeg basere meg på kun 0,3-0,4 bar, men vil det funke? Er klar over at jeg vil trenge chip til dette, men det er ikke noe problem..

Eller burde jeg se meg om etter større turbinhus?


The dimensions are 2.204" exducer & 2.404" inducer.

Takknemlig for (sakelige :p ) svar..

jonass
27/04/10, 22:18
Det blir jo såklart bedre det er helt sikkert. Er jo slik turboen skulle hvert på b230et.

ArneR
27/04/10, 22:24
Ja, ikke sant..

Siden det ikke koster mange kronene å overhale en av turboene jeg har liggende og montere et slikt sett med turbinhus og hjul frister det å prøve, men vil jo ikke gjøre noe dumt med den nyoppsatte motoren.. :p

Er ikke så redd for rådene i motoren, da disse er h-profil, men siden stemplene er originale B234F, vil jeg ikke ta noen unødige sjanser.. :o

Skulle vært smart og fått dreid skålene i stemplene dypere før de ble montert..

SWR
28/04/10, 11:24
Rådene får ikke juling av ladetrykk før det blir realt.. :) Mye turtall er oftest det som dreper de. Hvor mye komp har du? :) Kan ofte hente ut endel mer effekt (ved å kunne øke trykket) ved å vri om innsugskammen litt, og 16V'ene tåler ganske mye før det banker uansett...

ArneR
28/04/10, 11:41
Jeg er usikker på hvor høy kompen er, siden jeg enda ikke har fått bekreftet om blokka på B234F er høyere enn B230. Skal jo være 10,0:1 i B234F, og stemplene stikker 0.2mm over sylindrene hos meg. Men det er vel 10,0:1 ihvertfall, om ikke litt mer.

Hvilken vei må den vries da i såfall?

SWR
28/04/10, 14:32
Vri den senere... sånn at den åpner nærmere topp og stenger senere. :) Man behøver ikke så mye overlapp "før" TDC med overlading, så man kan heller hente litt effekt og register med å stenge den litt senere.

ArneR
28/04/10, 17:57
Aha, så du mener jeg skal time kammene så det blir mindre lca?

Takker for tipset iallefall, skal legge det på minnet til det blir aktuelt..

Andre meninger om turbovalget? Noen synes sikkert det er for smått, men er ikke ut etter det helt store, men litt ekstra skader jo ikke..

jonass
28/04/10, 21:54
Hvis du ikke er ute etter allverdens effekt så er nok turbovalget fint det, du får helt sikkert en motor med tidlig ladetrykk og god drakraft på normale cruise turtall.

ArneR
29/04/10, 02:29
Blir ikke mer enn 6250 omdr. uansett uten datasprut osv.. :p

Men tror jeg blir å prøve dette, hadde jo 13c på B230F med chipede hjerner og høyt ladetrykk på forrige bilen, og den motoren har jo 9,8:1 i komp. forhold.. Så jeg tror det bør fungere på denne også, spesielt med moderat med trykk..

SWR
29/04/10, 11:55
Aha, så du mener jeg skal time kammene så det blir mindre lca?

Takker for tipset iallefall, skal legge det på minnet til det blir aktuelt..

Andre meninger om turbovalget? Noen synes sikkert det er for smått, men er ikke ut etter det helt store, men litt ekstra skader jo ikke..

Ikke kammenE... bare innsugskammen. :)