PDA

Vis full versjon : Motoren står dønn så fort jeg skrur til rådeboltene, selv om det er innen for toleransene.



kermitt
29/08/12, 23:26
Jeg holder på å sette sammen en 90 mod B230FT fra en 740. Denne har da tynne rådene, og jeg har bytta disse til FK råder. Jeg har målt klaringa og det er akkurat på håret til godkjent. I haynes boka står det 0,02-0,065mm. Klaringa er 0,26mm på alle rådene. Men likevell så står det dønn når alle rådene er tilskrudd. Det går greit om jeg skrur til 2 men det blir tregt med 3 og den står dønn med alle 4 på. Jeg begynner å bli alvorlig frustrert. Hva skal jeg gjøre? Kjøpe underdim lager, hone opp rådene?

Jonas Soldal
30/08/12, 06:01
Å alle råde bukkene står riktig vei?

pogona
30/08/12, 06:33
Mål ovalitet på rådene og eventuelt hon dem opp, og som 940 LPT nevner, sjekk at bakkene står rette veien.

Arrnty90
30/08/12, 11:28
Å at tala på bukkene står riktig.. Skjedde med meg når jeg bytta om 2 bukker;)

kermitt
30/08/12, 12:14
Det snåle er at det ikke er tall på dem! Alle bukkene står rett vei, passer på så kjørner merkene jeg satte på står rette veien og hakkene til lagrene står motsatt i forhold til hverandre. Det er vel ingen annen bønn enn å hone dem opp til 0,040mm klaring da? Dette er vel en spesialist jobb?

JonasS
30/08/12, 15:02
Jeg holder på å sette sammen en 90 mod B230FT fra en 740. Denne har da tynne rådene, og jeg har bytta disse til FK råder. Jeg har målt klaringa og det er akkurat på håret til godkjent. I haynes boka står det 0,02-0,065mm. Klaringa er 0,26mm på alle rådene. Men likevell så står det dønn når alle rådene er tilskrudd. Det går greit om jeg skrur til 2 men det blir tregt med 3 og den står dønn med alle 4 på. Jeg begynner å bli alvorlig frustrert. Hva skal jeg gjøre? Kjøpe underdim lager, hone opp rådene?

Du snakker om at det går godt med 2, tregere med 3 å stopp med 4.. No fence, men har du smurt opp lagra godt før du satte dem inn?

Eskil95
30/08/12, 16:41
Kermitt som skriver, låner profilen til Eskil95

Har smurt opp lagrene, tappen på akslingen og smurt opp boltene før jeg monterte. I tillegg har jeg fylt opp hullene i veiva med olje. Prøvde i dag å montere de gamle rådene, men da var det akkurat det samme. Prøvde å ha olje i sylinderne før jeg bytta råder for å se om det gikk lettere, men det var akkurat det samme da og. Skal prøve å måle klaringene på de gamle rådene etterpå. Jeg fatter ikke hva som har skjedd! Drar til med 20N og 90grader som det står i haynes boka. Om det står mer i stampe snart nå så tror jeg at jeg kjøper nye rådelager og H-råder.

tennpluggen
30/08/12, 16:48
går det rundt uansett hvem 2 du drar til?

Eskil95
30/08/12, 16:52
Jepp, det gjør den! Har prøvd å mixe og matche for å finne ut av det, men det ser ut som at det spiller ingenrolle. Har en misstanke om at det kan være stempelringene som sitter i sylindrene.

HarryVolvo
30/08/12, 18:52
Jeg har trua på at du må ha byttet om på noen av bukkene.. Har holdt på endel med slike råder, og har aldri vært borti at det ikke står tall på noen av dem..

JonasS
30/08/12, 19:15
Prøvd gammellagra? Mål å sjekk at du ikke har fått feil lager..?

kermitt
30/08/12, 20:04
Skal pelle alt i biter å prøve mer i mårra, blei så drit lei av jeg bare måtte hjem før noe gikk til sundt. Har sjekka at alt står rett vei 5-6 ganger. Skal prøve med gamle lagrene og få lånt meg ett micrometer igjen å få målt mer. Men jeg syns det er veldig snodig at det henger så jævlig når det er innefor klaringa i lageret, men det kan være det ikke er nokk.

JEPS
02/09/12, 23:57
hvordan er det å bevege stemplet opp å ned med håndmakt da? tror du har rett i at det kan være stempelringene. ellers så kan du jo montere å teste en og en råde på "utsiden" av motoren (altså ikke i syl) å skru til litt, for å kjenne på motstanden. merkelig ettersom de er innenfor toleransene.
)ser nå at siste innlegg er noen dager gammelt, så nå du kan sikkert fortelle hva det sto i) :)

kermitt
03/09/12, 00:03
Jepp, jeg har for ca 4 timer siden funnet ut av problemet. Det hang veldig godt i sylinder veggene + at lagrene var trange mot veiva, men innenfor klaringa så det kneip litt ekstra der og. Alt var innen for toleransene, men bare så vidt så det ble tilsammen alt for tigth. Løste det med å vaske gamle lagrene i overfallene på rådene klinisk reine og ha på litt "start up" grease. Da gikk den greit rundt når jeg fikk løsna stempelringene i sylinder veggene. Så nå er det bare resten igjen :p

JEPS
03/09/12, 00:07
fint det ordnet seg, lykke til med resten!

kermitt
03/09/12, 00:12
Ja, mildt sagt ble jeg VELDIG letta og gla når ting endelig funka! :D Ble en aldri så liten dans rundt om i kjellern der jeg skrur når det funka. Takk skal du ha! :D Regner med å lage garasje tråd etter som tiden går og resten blir til, så det blir å få fullstendig referat og forklaring på problemene senere.