PDA

Vis full versjon : 6 pucket sinter til M90?



Jonola89
29/08/12, 19:19
er det sånn at sinterlamell vil ta livet av M90 kassa rimelig fort?
de fleste kjører med diesel lamell på "300hk oppsett" men en sinterlamell må da være bedre?

har søkt rundt på forumet etter svar, men er så mye forskjellig.. noen som er bedre på meg til å søke må gjerne legge ut link med svar på dette her...

Jonas Soldal
29/08/12, 20:28
Hvor mye moment er du ute etter? Sinter reduserer virkelig levetiden til m90 kassa betraktelig. Men om du skal ha over 500nm ville jeg kanskje vurdert en annen kasse uansett, spesielt om den skal brukest til veldig aktiv kjøring ;) :P
Enkeltmasse svinghjul Sachs Tp763 og organisk lamell tåler jo tross alt 450nm ;)

Jonola89
29/08/12, 21:21
usikker på hva momentet vil havne på, men satser på 300 HJULhester... :P

Jonas Soldal
29/08/12, 21:30
Til "frisk" kjøring bør du kanskje plassere inn en ZF/Getrag kasse i budsjettet på bilen. Er bedre å kjøpe bmw kasse å vite at den holder kontra å sprenge en m90 på bane :P

Jonas Soldal
29/08/12, 21:33
Men kunne godt tenkt meg å fått vite oppsettet ditt på 300 hjul hester. Er kjekt å se andre sine oppsett også :)

turb00le
30/08/12, 18:39
Tror heller jeg ville gått over på 240mm clutch og kjørt med 850r lamell sammen med ei bmw eller audi trykkplate.
Må maskinere svinghjulet, borre ny boltsirkel og stifte på nytt.

EDIT: Selvfølgelig ikke ett dobbeltmassesvinghjul, men ett enkelmasse "potte" som planes.

volvoRsport
30/08/12, 18:55
Må maskinere svinghjulet, borre ny boltsirkel og stifte på nytt.

Timos selger ferdig maskinerte svinghjul for 240mm clutch.

eab
02/09/12, 16:00
Jeg kjørte med 6pucka sinterlamell med fjæra sentrum og ei slapp 763 trykkplate i helga. Klipte momentstaga, vrei bakakslingen i bærearmene og bretta trekantrramma ganske bra..

Men clutchen og girkassa funker helt fint da...

Frigstad Racing
07/09/12, 08:31
Har kjørt 6 puck (ufjæra) sinter og M90 (med sveist 3.gir) på min en stund. Merker den begynner å hyle litt nå etter mye leking (294whp/473nm)
BMW ZF kasse eller getrag er å anbefale, skal bygge om til det selv. Men hvis det er det såkalte "300hk oppsettet" fra TT du har så får du aldri 300hk på hjul..
Til dette oppsettet kan du fint bare bruke M90'en. Det er som regel brukeren som raser girkassa da, ved brutal giring, da forsvinner gira etterhvert.

Jonola89
10/09/12, 14:15
blir ikke det oppsettet fra TT nei.. men at det blir 300whp sånn som jeg bygger det nå, tviler jeg på sånn foreløpig.. planen er å oppgradere etterhvert, derfor jeg tenker på sinter for å slippe å bytte clutch når hesteantallet blir i det øvre siktet.
Sett flere som sliter med M90 kassa ved mer hk og røsk&riv giring så da får jeg kanskje satse på bmwkasse og sterkere clutch til den istedet.

takk for alle svar!

eab
10/09/12, 15:26
m90 kassa er ikke glad i å skifte gir raskt på mye turtall, spesielt fra 2.gir til 3.gir, men hvis du klarer å ta tida til hjelp og kanskje ikke dumper clutchen på turtallssperra så fungerer den helt greit.

Du bør nok være mer bekymra for opphenget til bakakslingen i første omgang.