PDA

Vis full versjon : Hvordan koble 6X9 høytalere i hattehylla på en 850



--volvo850--
27/04/10, 21:39
Er helt grønn når det gjelder sterio, men kunne tenkt meg to høytalere i hattehylla. Har en sub og en forsterker baki pluss det orginale anlegget i bilen(volvo 850). Spørsmålet er, hvor skal jeg koble høytalerne? skal de innom forsterkeren? eller rett i spillern? noe annet jeg evt trenger?

takker for svar

Nedkvit'n
27/04/10, 21:45
Du kan jo bestemme sjølv om du vil koble høgtalarane innom forsterker, kan jo berre koble dei rett inn på spelar, slik som er gjort før.

jonass
27/04/10, 21:47
Hvis det er noen skikkelige 6x9ere så anbefaler jeg forsterker, da får du virkelig sang baki der

--volvo850--
27/04/10, 22:02
Men må jeg koble de videre fra forsterkeren da? og hvor henter jeg strømmen fra?

VolvoR-Sport
27/04/10, 22:05
kobler jo 6x9 direkte på forsterkeren.
henter strøm fra batteri via sikring.
du må også legge opp signal kabel fra spiller til forsterker.

thamule
28/04/10, 18:52
Er helt grønn når det gjelder sterio, men kunne tenkt meg to høytalere i hattehylla. Har en sub og en forsterker baki pluss det orginale anlegget i bilen(volvo 850). Spørsmålet er, hvor skal jeg koble høytalerne? skal de innom forsterkeren? eller rett i spillern? noe annet jeg evt trenger?

takker for svar

Hei

Eg vil anbefale deg å tenke deg om to gangar før du monterer 6x9 i hattehylla. For det første så blir sjelden lydbildet veldig bra med diskantar på hattehylla. Vidare kan suben føcke opp bevegelsen til 6x9'ane i og med at den flytter ganske masse luft. Det kan jo seff løysast med ein kasse. Men uansett så ville eg nok vurdert andre løysingar enn 6x9 på hattehylla.
For eksempel eit godt komponentsett framme. Som du sikkert har lagt merke til, så er øyrene våre konstruert slik at dei har lettast for å fange opp lyd som kjem framifrå ;)

Men det er berre mi meining.

Morten-st
30/04/10, 15:24
Hei

Eg vil anbefale deg å tenke deg om to gangar før du monterer 6x9 i hattehylla. For det første så blir sjelden lydbildet veldig bra med diskantar på hattehylla. Vidare kan suben føcke opp bevegelsen til 6x9'ane i og med at den flytter ganske masse luft. Det kan jo seff løysast med ein kasse. Men uansett så ville eg nok vurdert andre løysingar enn 6x9 på hattehylla.
For eksempel eit godt komponentsett framme. Som du sikkert har lagt merke til, så er øyrene våre konstruert slik at dei har lettast for å fange opp lyd som kjem framifrå ;)

Men det er berre mi meining.

Er helt sant det du sier at 6x9 "ødelegger" lydbildet i bilen.
Du har jo 5,25" i bakdørene, få deg noen skikkelige coax høytalere eller få montert et frontsett med tweeter baki der, det lønner seg mere :)
+ At da har du orginale ledninger liggende :p

cossykiller
30/04/10, 20:53
uansett hva du skal koble opp av høyttalere, så bruk store nok ledninger, du trenger ikke noen monster kabler men det finner dem i butikken for deg, du skal ha nokså gode ører + dyyyyyre høyttalere før du hører forskjell på ledninger, så ikke vits å ta den dyreste dem har.
Sikringen setter du opp nærmest mulig batteriet.

Trekk signalkabler som skal gå fra spiller til forsterker på en side, og en kabel fra tenninga (som slår av og på forsterkeren når du skrur på tenninga) når du henter strøm til forsterkeren. så trekker du den på andre siden. på denne måten unngår du dynamostøy o.l
finn deg en god plass og jorde forsterkeren. og for all del _IKKE_ bruk mindre størrelse på jordings kabelen enn du har på + kabelen. ryker sikringen så er det en grunn til det, ikke stapp i en større. finn heller feilen :)

Aashome
02/05/10, 19:03
Trekk signalkabler som skal gå fra spiller til forsterker på en side, og en kabel fra tenninga (som slår av og på forsterkeren når du skrur på tenninga) når du henter strøm til forsterkeren. så trekker du den på andre siden. på denne måten unngår du dynamostøy o.l
og for all del _IKKE_ bruk mindre størrelse på jordings kabelen enn du har på + kabelen.

Du kan legge strøm og signal på samme side. Det betyr ikke automatisk at du får dynamostøy bare fordi du legger det på samme side.

Hvorfor kan han ikke bruke mindre størrelse på jordingskabelen?
Hvis han jorder rett i karosseriet bak, så er det ikke noe problem å mindre kabel på jording.

Aashome
02/05/10, 19:04
Er helt sant det du sier at 6x9 "ødelegger" lydbildet i bilen.
Du har jo 5,25" i bakdørene, få deg noen skikkelige coax høytalere eller få montert et frontsett med tweeter baki der, det lønner seg mere :)
+ At da har du orginale ledninger liggende :p

Høyttalere i hatthylla ødelegger lydbildet. Ikke montèr høyttalere i hatthylla, fordi det gir dårlig lyd uansett hva.

Kjør et skikkelig komp.sett foran, og kanskje noen høyttalere i bakdørene.

thamule
02/05/10, 19:57
Bass/mellombass frå hattehylla kan jo fungere greit, men diskant oppå der har ikkje eg sansen for i alle fall.

Og til kabeldiskusjonen vil eg bidra med at ein kan bruke mindre kabel til jording(siden den er kortare) og likevel ikkje få nokon flaskehals for strømmen der. Grunnen er at lengda og har noko å sei, ikkje berre tverrsnittet.

Når det er sagt, så ser eg virkelig ikkje poenget med å kjøpe 50 mm2 frå bateri og bak og så kjøpe 33 til jording. Koffor ikkje berre kjøpe same type kabel når ein først er i gang liksom...:confused:

Aashome
03/05/10, 15:58
Bass/mellombass frå hattehylla kan jo fungere greit, men diskant oppå der har ikkje eg sansen for i alle fall.

Og til kabeldiskusjonen vil eg bidra med at ein kan bruke mindre kabel til jording(siden den er kortare) og likevel ikkje få nokon flaskehals for strømmen der. Grunnen er at lengda og har noko å sei, ikkje berre tverrsnittet.

Når det er sagt, så ser eg virkelig ikkje poenget med å kjøpe 50 mm2 frå bateri og bak og så kjøpe 33 til jording. Koffor ikkje berre kjøpe same type kabel når ein først er i gang liksom...:confused:


Joa, det kan fungere greit. Men hatthylla og bakover mener jeg at skal forbeholdes til subwoofere.

Når det gjelder kabel til jord. Det er jo greit at man kjører samme kvadrat på begge ledningene, men jeg ville bare opplyse om at man KAN bruke mindre på jord fordi man jorder rett i karosseriet som ikke gir like mye motstand som hvis du skulle dratt jordingen helt fram til batteriet.