PDA

Vis full versjon : hvordan stille inn kam/reg. reim etter bytte



cossykiller
27/04/10, 21:35
har levert toppen til planing, da den mest sannsynligvis er skjev, men lurte på når jeg skal ha på regreima, åssen jeg sjekker at den står som den skal ? har tatt av drevet på kammen og vridd på motoren, så hvordan finner jeg ut hvordan det skal stå slik at ventiler o.l ikke tar kveld ?

jonass
27/04/10, 21:40
Vet faktisk ikke, finner ingen merker nede på veiva til meg, så jeg bruker skru jern og kjenne hvor ød er. Er ikke lett uten plast dekslet.

ChrML
27/04/10, 22:30
Er det B230 motor du spør om? Ikke så greit å vite når du ikke skriver noe om hvilken motor det er.

Det er merket en strek med 0 tall på plastdekslet rundt det store reimhjulet. Så er det en strek på tvers av det store reimhjulet. Når streken er på 0 så er veiva i null.

Så må du stille balanseakselen i 0, det er et merke der og. Samme med kamakseldrevet, sitter merke i plastdekslet mener jeg og på reimdrevet.

Er jo igrunn bare å line det opp, tre og spenne opp reima og dobbeltsjekke merkene etterpå. Evt skru motoren et par runder rundt og sjekke en gang til for å være sikker.

cossykiller
28/04/10, 14:40
ja, er til b230 får vel bare finne meg ett slikt deksel da, har ikke det nå, derfor jeg ikke skrev at det var til b230 slik at man kunne finne det ut på motorer generelt

Turbo mem
28/04/10, 18:52
Nede på veiva har du to skiver som står på hver side av reimhjulet. på den ene skiva er det et hakk, og det hakket skal stemme med en tapp som du finner på dekslet som holdet tetteringene, ellers så finner du resten på plastdekselet.