PDA

Vis full versjon : Erfaring rundt bilcross-shop`s 530-topp til turbobruk



JonasS
28/08/12, 21:15
Har prøvd å søke litt rundt denne toppen, vet ChrML har/hadde en sliken på sin 940. Men han lever tydligvis ikke her inne lenger. Så da lurer jeg på om noen andre har denne? Om de ev. kunne si noen ord om hva de mener om den? Med tilhørende omslipt "turbokam".

Kanskje de høye herrer med god innsikt i topper kunne si litt om hva de mener/tror ut ifra specs?

530 topplokkene får en ny design til 2011.
Nye kanaler, forbrennings rom, ventiler. mm
Alt CNC frest, multivinklede ventilseten i Serdi maskin.

Topplokkene finnes både till gata, rcn, turbo, og bilcross.

Tech spec:
46/38 rustfrie ventiler med crome skaft.
harde enkle ventilfjærer,
crome molly ventil tallrik.
omslipet kamaxel.
nye ventil schims

Alt ferdigt for montering

( http://www.bilcross-shop.com/index.php?p=1_8_Topplokk )

Plana er, på sikt, å få den på en B21ET med mål på ca.400hp. I mellomtiden vil jeg ha noe nytt på B230-blokka mi med "300-kit" på.

Eller skulle man forsøke seg litt på 530-toppen som ligger i garasjen? Har lest tråden om porting på "avansert trimming", men syns ting går litt til himmels der. Over min fatteevne utover i tråden. Minnes en som sa engang at nesten uansett hvor lite peil man har på dette, så vil modding på 530-toppen gjøre den bedre. Dette var vel en overdrivelse, men sikkert ikke langt ifra sannheten. Tviler litt på at en tynporta 531 med 40-46-ventiler vil føre så mye godt med seg mtp. effektmålene mine, altså rundt 300-ish i B230 og 400 i motor på B21.

Bortsett fra gampemålet med B21`en (man må vel konse om den da den blir "prioritert i det lange løp") skal den være kjørbar og gjerne begynne å ta godt i rundt 3-4000. Denne skal IKKE utrustes med noe kinagreier, whatsoever, for å si det slik.

JonasS
28/08/12, 22:13
Og tilleggsspm: Matchporting, betyr det kort og godt å porte slik at overgangene mellom ex. grenrør/topp blir like??

JonasS
30/08/12, 23:24
Ingen som har særlig erfaringer rundt dette?

Batland
31/08/12, 14:45
Kjedelig når ingen gidder bry seg.

Jeg har ingen erfaring med bilcross shop sin 530 bilcross topp.
Slik jeg vurderer den er den uansett ett godt kjøp, men jeg ville i tillegg valgt dysehull i toppen og oppgraderte ventilstyringer. Jeg personlig ville definitivt gått for parner sine 142 mm råder, B21 veiv omslipt til 85 mm slaglengde og "normale" lavkomp. turbostempler og 40 mm eksosventiler (krever nye ventilseter i toppen) dersom dette kan finansieres.

"Omslipt turbokam" er 100% intetsigende og med så lite info hadde jeg valgt en annen. Du må iallefall finne ut hvilket manifold/grenrør og ikke minst hvilken turbo denne kammen er designet til.

Ang. turbo er Garrett GT3071R alltid ett trygt og godt valg til 400 ÆRLIGE hk.

Batland
31/08/12, 14:54
Og tilleggsspm: Matchporting, betyr det kort og godt å porte slik at overgangene mellom ex. grenrør/topp blir like??
Javisst og det samme på innsug. Ganske meningsløst med F-manifolden som flødemessig er "defekt" rundt dysehullet uansett.

JonasS
31/08/12, 15:14
Takker for svar Batland. Det var nesten det svaret jeg gikk ut ifra kom til å komme, sånn ca.

Tror jeg går for toppen der om litt. Så får man jo se.
Du sier F-manifolden er flødemessig defekt. Javel, det er godt mulig, men man har jo bremsa greit med kraft med disse på 8v..? Hvordan kurvene har sett ut skal jeg ikke uttale meg om, da jeg forstår tall bedre enn strek..:)

Batland
31/08/12, 15:46
Takker for svar Batland. Det var nesten det svaret jeg gikk ut ifra kom til å komme, sånn ca.

Tror jeg går for toppen der om litt. Så får man jo se.
Du sier F-manifolden er flødemessig defekt. Javel, det er godt mulig, men man har jo bremsa greit med kraft med disse på 8v..? Hvordan kurvene har sett ut skal jeg ikke uttale meg om, da jeg forstår tall bedre enn strek..:)
Hvis du ser inn i en F-manifold fra topplokk siden, så ser du dysespissen og hele "støttemuren" rundt denne. Denne reduserer høyden på manifoldkanalen og dessverre akkurat der hvor den trenger det mest i forhold til effektsabotasje.
Sammenligne gjerne med velfungerende innsug som forgasserinnsug til 2x dobble Weber, E-innsuget osv osv.
Jeg portet vekk mesteparten av unødvendighetene, men egentlig burde dysen vært flyttet noe lenger ut ved hjelp av ett lite rør.
Dette er heldigvis mer krevende enn å montere E-manifold og borre dysehull i toppen.