PDA

Vis full versjon : Bremser, er R veien å gå når man først skal oppgradere?



PyrionZ
28/08/12, 16:12
Etter som skiver og klosser begynner å bli slitt her i gården, så tenkte jeg å bytte alt til våren igjen.
Tenkte da å spandere på meg større og bedre bremser, da jeg ikke er veldig imponert over det som sitter der nå.

Så, noen tips? Får man kjøpt R bremser og deler enda?

gswede
28/08/12, 18:32
Etter som skiver og klosser begynner å bli slitt her i gården, så tenkte jeg å bytte alt til våren igjen.
Tenkte da å spandere på meg større og bedre bremser, da jeg ikke er veldig imponert over det som sitter der nå.

Så, noen tips? Får man kjøpt R bremser og deler enda?

Hvilken bil har du?
Antar du mener 302mm skivene kontra 280mm. Alt du trenger selges hos volvo.

T90
28/08/12, 18:46
har 302 skiver med klosser til salgs:)

850GLTsilver
28/08/12, 20:19
302-skiver og Porche calipere mener jeg å ha sett.
De caliperne bruker mere av skiva enn originalcaliperen og vil vel gi enda bedre bremser.
Lurer på om det ikke var IPDUSA som solgte slike sett.

T90
28/08/12, 20:24
302-skiver og Porche calipere mener jeg å ha sett.
De caliperne bruker mere av skiva enn originalcaliperen og vil vel gi enda bedre bremser.
Lurer på om det ikke var IPDUSA som solgte slike sett.

http://www.ipdusa.com/products/8250/111171-big-brake-kit-850-70

850GLTsilver
28/08/12, 20:27
BREMBO/PORCHE ja, stemmer det. 4 stempels og om jeg ikke er helt på jordet.

Anbefaler i alle tilfelle oppgradering direkte dit om man skal gjøre noe med bremsene på disse bilene i retning av å montere 302mm skiver.

hgnubel
28/08/12, 20:42
Det kitet fra ipd bruker 330mm skiver av samme type som V70N/S60 R.

850GLTsilver
28/08/12, 20:48
Det kitet fra ipd bruker 330mm skiver av samme type som V70N/S60 R.

DER er haka ja.
Og da må man vel ha minst 17" felger for å få plass, stemmer ikke det?
IPD "advarer" ellers om at settet ikke passer alle 850er.
Ser X70 er dekket, men ikke 850? Kan det stemme?

Klikket meg gjennom en del ting nå, og finner at det passer på "alle" ja.
Det vil si: Ikke på 4-bolter.
Men der kan man oppgradere også, nye hjullagersett foran, og samme bak.
DA passer også dette settet perfekt.
Men dimensjonen på felgene må sjekkes. Går definitivt ikke på 15", "vanlig" 302mm går med 16",
og som nevnt, kan hende man må opp på 17" eller 18" på dette 330mm settet.

Som de sier selv:

Please note that 17 or 18” wheels are required with this brake kit due to the large diameter of the rotor and increased width of the caliper. However, spacers may still be required depending on the particular wheel. Order our caliper profile tool to check clearance on your wheels if you are unsure of fitment.

IPD Pegasus replica wheels will not clear the IPD/Porsche big brake kit on 850, S70, V70 & C70 models without spacers. 5mm spacers minimum are required.

joneo1
29/08/12, 16:57
Originale Volvo klosser og 302 skiver er mer enn nok om du ikke kjører på bane. EBC yellow kan alternativt brukes ved aktiv kjøring eller ved behov for noe som ikke støver mye. Dersom du vil kjøre på bane er det f.eks. Carbotech XP10 som gjelder. Disse hyler ganske bra, men så det er en ren racing kloss også.

Jeg mener at bremser man riktig, så bør 302mm bremsene være tilfredstillende til vanlig kjøring. Porsche kalipere og R skiver er selvsagt bra greier, men overkill i de fleste tilfeller. I tillegg kan man forringe bremse bias om man velger å kun oppgradere fronten. Dvs at i praksis kjenner det voldsomt bra ut, men den reelle bremselengden er lengre enn før man oppgraderte. I tillegg så kan man få problemer med EU kontroll og andre instanser som synes svære porsche kalipere på Volvo er litt feil.