PDA

Vis full versjon : motoren lekker olje i framkant



ovevolvo
28/08/12, 16:05
har en volvo 850 2,5 20v som nettop ha fått skiftet motor, fikk bilen fra verkstede i går og i dag ser jeg at det renner litt olje under bilen, ser ut som det kommer ut i framkant av motoren, er det noen spesielle plasser den kan lekke olje fra ? tenker koblinger eller lignene,

Turbo Garage
28/08/12, 17:01
Hvis det skulle være oljekjøler på den så sitter de slangene montert inn på motor der, ellers kan det være rundt veiv.

gswede
28/08/12, 17:04
Som nevnt, slanger til kjøler ryker i overgang metall gummi. Sjekk samtidig oringen på peilepinnen.
Har du olje under toppdeksel kommer det som regel av gåen pakning på oljelokket. Her kan det komme så mye olje ut at det renner ned i bakkant av motor. Simmerringer på veie og kamaksler kan og være synderen.

Kjellen
28/08/12, 17:16
Kan og være veivhusventilasjon som sitter under innsuget

ovevolvo
28/08/12, 17:52
virka som det lekker rundt veivhusventilasjonen eller i dr i område, er ikke oljekjøler på sugemotorene? Kan det lekke av veivhusventilasjonen da ? Er ikke det bare lufting det? Eller sirkulerer det olje dr?

850GLTsilver
28/08/12, 20:22
[QUOTE=ovevolvo;636679]virka som det lekker rundt veivhusventilasjonen eller i dr i område, er ikke oljekjøler på sugemotorene? Kan det lekke av veivhusventilasjonen da ? Er ikke det bare lufting det? Eller sirkulerer det olje dr?[/QUOTE

Ikke oljekjøler originalt på sugiser nei.
Veivhusventilasjonen har en slange som går til innsuget. På toppen av oljeutskilleren så råtner et bend villig vekk og gir søl.
Sirkulerer iolje villig vekk der, samt oljedamp, som kondenserer og blir til.....olje.

mrstfu
30/08/12, 11:07
er jo et par slanger i underkant oljefella som rr utsatt for det meste av temperaturer og vær man kommer ute for, kan bli ganske morkne de. derfra er det rett ned på hjelperamma og ned på bakken under, lite som hindrer olja den veien, OM slangene er gåene.

Robert H.
30/08/12, 16:38
Når det gjelder oljekjøleren så er det vann som går i slangene.
Det er 2 O ringer mellom kjøleren og bunnpanna som muligens kan lekke med tiden, men siden denne ikke hadde oljekjøler er nok det utelukket :-)
Tett veivhusventilasjon kan jo være synderen.

bullxo
30/08/12, 18:34
Er vel en type oljekjøler om det er automat?? Ellers vil jeg og tro oljefella kan være synderen.. spesiellt om det er av 1. gen... Hadde olje som kom ut på samme plass på ene min, kom bort etter jeg byttet tettingene mellom ojlefella og blokka...

ovevolvo
30/08/12, 19:40
er det noen pakning på røret til peilepinnen? ser ut som det kommer ut ut olje dr nede som røret kommer ut av motoren, men det kan jo selfølgelig renne ned dit fra oljefella, oljefella er nesten ny så den er ikke tett, men den er flyttet over fra gammelmotoren min ved motorskifte, så kan jo ha blitt lekkasje når den vart montert, men er jo så veldig trangt å se kor olja kommer ut uten å demontere halve bilen :) men dette e jo en garantisak sia motorbytte vart gjort på verksted i sverige, men va lite gira på å kjør 50 mil for å finne ut av det ves det barre er en bagatell :)

bullxo
30/08/12, 19:59
Skal være en ring på peilepinnen ja.... Og merket når jeg var opp med min.. at tetningsringene mot blokka fra oljefella kan være litt kinkige å få på rett.. Mistenker det var det som var gjort feil på min tidligere.. den ene ringen var delt i 2, og den andre var kraftig misformet...