PDA

Vis full versjon : Bensinpumpe starter ikke alltid. Har bare byttet til B230FK



Feiltenning
27/08/12, 17:58
Jeg byttet til en B230FK i min 90 mod 740. Motoren fungerer fint. Starter lett og går greit.

Hvis jeg slår av tenningen, så må jeg vente ca. 30-60 sek. før bensinpumpa primer igjen.
Dvs.: Skrur av tenning, skrur på tenning umiddelbart, har ikke sjangs til å få start. Hvis jeg da venter litt, så primer pumpa, å jeg får start.

Hva kan dette skyldes?

Jeg har forresten tatt vekk den trykksaken som står på fuelrailen til FK-motoren (IKKE btr. Den står selfølgelig på plass), da jeg gjennom litt søking konkluderte med at denne skal opprettholde trykk i railen på biler med èn pumpe. Min bil har to, så jeg tenkte den ikke var nødvendig. Tok jeg feil?

Feiltenning
04/09/12, 15:17
Trenger fortsatt hjelp her. Aner ikke hvor jeg skal begynne å lete engang

Frigstad Racing
07/09/12, 08:39
Har ikke hatt noen sånn sak som du prater om på fuel railen, på biler med både 1 og 2 pumper.
Kan det være bensinpumpe relèt ditt som kødder?
Kommer det strøm signal til pumpa når du vrir nøkkelen da?
Skal starte og bygge opp trykk når tenning skrus på (nøkkel hakk 2) og så slutter den.
Så når du vrir nøkkelen (hakk 3) så skal den gå hele tiden. Mål om du har spenning ut av rele mens du kjinner.

larset
07/09/12, 08:46
Som frigstad sier, bensin relé pleier å ta natta etter 10-15 år. Er ett stort hvit ett, brøv å bytte det.

Feiltenning
07/09/12, 15:10
Jaha. Relè på plass "E" da? Skal prøves.

Dette er "trykkakumulatoren" jeg fjernet:

http://www.raceinfo.no/temp/tn_2012-09-07%2015.57.35.jpg

http://www.raceinfo.no/temp/tn_2012-09-07%2015.57.46.jpg

Står på fuelrøret inn til fuelrail. Står også på FK-en til fadern.

Hassel
07/09/12, 17:09
Den har ingen ting å si. Har mer try på dårlig rele eller dårlige kontakter rundt et sted. Pumpa kan jo også selvfølgelig har dårlige kontakter innvendig.

Feiltenning
07/09/12, 21:56
Ingenting å si nei. Lurer på hvorfor den er der i utgangspunktet. Men motoren går jo fint uten, bare pumpa starter.

Prøvde å teste litt tidligere idag. Men nå funker jo alt knirkefritt. Sikkert bare for at jeg har tid til å se på bilen nå -.-
Men da er det nok mest sannsynlig relèet. Har et ekstra liggende i bilen nå, så får vi se.

Hassel
08/09/12, 13:32
Hørt mye forskjellig om den. At den kan utligne trykkpulser, at det er en magnetventil, at det er en lufteventil og alt mulig rart.. Jeg kjører uten, nada problem ;)

Feiltenning
08/09/12, 18:17
Finner den heller ikke i VADIS. Mystiske greier :p

Hassel
08/09/12, 18:56
Vadis er søppel kontra vida da :p
Mulig jeg kan se hva jeg finner til mandagen ;)

Feiltenning
08/09/12, 19:38
søppel? Den er langt fra nøyaktig, men jeg bruker den for sprengskissene som er relativt gode. Savner litt mer hjelp til div. feilsøking eller prosedyrer da.
Men vida er altså bedre? På hvilken måte da?

850GLTsilver
08/09/12, 23:53
Hørt mye forskjellig om den. At den kan utligne trykkpulser, at det er en magnetventil, at det er en lufteventil og alt mulig rart.. Jeg kjører uten, nada problem ;)

Står godt beskrevet i VADIS den der.
Den er for å fjerne trykk-puls-støy fra bensinsystemet. Særlig i kaldt vær oppstår det.

Med andre ord, det er IKKE en magnetventil, Ikke en lufteventil eller noe slikt.

En pulsstøtdemper er hva den er.

VADIS / VIDA er i bunn og grunn samme sak. VIDA er hva vi kan kalle den "nyere" versjonen. Den kalles gjerne VIDA/VADIS

Tar med hva bokstavkombinasjonene står for jeg.
Volvo Aftersales Diagnostic Information System / Vehicle Information & Diagnostics for Aftersales

Hassel
09/09/12, 11:28
Vida har nå myyye mer informasjon da :)
Men nok OT.