PDA

Vis full versjon : Tuning av t5 motor



ludvigsen
27/04/10, 17:01
Hei!

Jeg har en t5 motor til overs som jeg tenkte jeg skulle overhale og putte i en eller annen bil.. Det er fortsatt usikkert hvilken bil det blir, men jeg haller mer og mer mot 240.. Dette skal bli en ren banebil, så jeg har tenkt til å tune den til å kjøres i time attack og kanskje drifting.

Hva skal jeg gjøre, og hvor kjøper jeg det jeg trenger?

Er et stempel som har kilt seg i ene sylinderen, så blokka må borres/hones, men det fikser oslo sylinderservice, og det samme gjelder toppen.

Tankene mine ligger i banen 450-500 i motor så jeg regner med jeg må ha forsterkede råder og sintestempler. Turbo tar jeg når den tid kommer.. Prioriterer innmaten først. Greit å ha en holdbar motor når man først skal bygge..

Takker for alle svar :D

Lundberg Performance
27/04/10, 19:44
wiseco tempel og h råder, og ny opplagring.. holder godt da..

Njål Nilssen
27/04/10, 20:02
Hei!

Jeg har en t5 motor til overs som jeg tenkte jeg skulle overhale og putte i en eller annen bil.. Det er fortsatt usikkert hvilken bil det blir, men jeg haller mer og mer mot 240.. Dette skal bli en ren banebil, så jeg har tenkt til å tune den til å kjøres i time attack og kanskje drifting.

Hva skal jeg gjøre, og hvor kjøper jeg det jeg trenger?

Er et stempel som har kilt seg i ene sylinderen, så blokka må borres/hones, men det fikser oslo sylinderservice, og det samme gjelder toppen.

Tankene mine ligger i banen 450-500 i motor så jeg regner med jeg må ha forsterkede råder og sintestempler. Turbo tar jeg når den tid kommer.. Prioriterer innmaten først. Greit å ha en holdbar motor når man først skal bygge..

Takker for alle svar :D

Hvis det skal holdes simpelt OG skal være holdbart...

Dropp å få stempelet ut av blokka... Kast (evt. noe kan selges) følgende og ta vare på resten:

- blokka
- kammene
- stempelene
- rådene
- svinghjulet hvis det ikke er enkeltmasse
- innsuget (hvis det ikke er av den nyere typen)
- motorstyring
- bunnpanne

Så skaffer du:

- hvitmotor dieselblokk (D5244T fra 05-->)
- nye kammer, med 12mm løft og rundt 270 i durasjon
- helst smidde stempel ala JE, venolia etc..
- h-råder i lengde 159mm (for å bruke bensinveiva i dieselblokka)
- god motorstyring, som nira, motec, etc...
- endten korta 960 bunnpanne, eller heimsveis...
- lage motorfester (eller bruke fra 960)-
- lett oppfrisk av toppen (småporting, fjerning av støpekanter etc..)
- stivere evt. dobble ventilfjærer hvis du skal varve over 6000 med 12mm løft.

resten er småplukk du kan finne ut av selv ;)

Anbefaler på det sterkeste å lage nytt plenum.

En god balansering av bunndelen er også veldig lurt...

ludvigsen
27/04/10, 20:16
wiseco tempel og h råder, og ny opplagring.. holder godt da..

Hvor ambefaler du meg å handle lagre da? Kjøpe nye orginale?

Lundberg Performance
27/04/10, 20:28
Hvor ambefaler du meg å handle lagre da? Kjøpe nye orginale?

du setter ikke i gamle lager når du plukker sund ei blokk.. vertfall ikke når det er snakk om mere effekt.. veldig bra liste flyfaen har forresten.

ludvigsen
27/04/10, 20:56
du setter ikke i gamle lager når du plukker sund ei blokk.. vertfall ikke når det er snakk om mere effekt.. veldig bra liste flyfaen har forresten.

Jeg skjønte nesten det, men om jeg skulle kjøpe nye orginale eller noen som er blybronse el. lignende :)

Njål Nilssen
27/04/10, 21:45
Jeg skjønte nesten det, men om jeg skulle kjøpe nye orginale eller noen som er blybronse el. lignende :)

Om du får tak i noen med grafittbelegg så er det, det ypperste...