PDA

Vis full versjon : Gåen aksel, bare montere nye lager og Truetrac eller bytte hel aksel?



E.Winjum
26/08/12, 21:40
Hallo,

Jeg har en gåen aksel på 940'n, den klukker og synger :P Bytta ytre hjullagre uten hell, så er nok opplagringa til den åpne diffen og litt attåt som har tatt kvelden... mistenker at det er ett resultat av heftig vibrasjon fra mellomaksel i over ett år og litt uvettig kjøring i vinter... Burde jeg bytte hele akslen, eller går det om jeg bytter lagrene og monterer en truetrac? og om det er bare å montere en truetrac, hvem av truetrac'ene er det jeg skal velge og hva trenger jeg av utstyr? :) Veit jeg må dreie litt ned og inn for speedo ringen, men husker ikke eksakt målene.

Hvordan er det med shimsinga, og uttak av lagrene etc? Hadde vært kjekt med en how to (Leita litt istad etter det, men fant ingen :s Mulig jeg er blind :P)


Mvh,
E.Winjum

HansOla
27/08/12, 10:17
Får følge med her jeg også da, siden jeg har samme problem...

E.Winjum
27/08/12, 20:24
Er dette rektig Truetrac? :) http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

eab
28/08/12, 16:30
Ja, det er riktig diff. Men finn ut nøyaktig hva som er galt med akslingen din. Det hjelper lite å bytte diff dersom pinjonglageret er dårlig...

E.Winjum
28/08/12, 16:41
Kommer til å bytte alt av lagre på akslen når jeg først skal bytte diff. En annen ting jeg har lurt på, kan det bli slark mellom Pinjong og kronhjul?

gaupe
28/08/12, 18:30
Dersom du har slark mellom pinjong og kronhjul vil du nok få veldig til synging. Pinjonglagringa vil du nok kjenne greitt med hendene når du sjekkar den. Er det spon i olja?

E.Winjum
28/08/12, 19:11
Har ikke åpna den enda ;) Har ikk gjort noe med bilen siden jeg parkerte etter treffet :P Men går til innkjøp av truetrac da den ikke er så dyr nå, også bytter jeg pinjong lagringa og opplagringa til diff etc :) Blir en total overhaling av akslen :)

gaupe
28/08/12, 19:16
Har ikke åpna den enda ;) Har ikk gjort noe med bilen siden jeg parkerte etter treffet :P Men går til innkjøp av truetrac da den ikke er så dyr nå, også bytter jeg pinjong lagringa og opplagringa til diff etc :) Blir en total overhaling av akslen :)

Burde kunne klare å kjenne på pinjongen utan å opne den. I utgangspunkta så er desse lagera nær usliteleg på ein aksling med open diff, etter det eg har høyrt.

E.Winjum
28/08/12, 20:02
Burde kunne klare å kjenne på pinjongen utan å opne den. I utgangspunkta så er desse lagera nær usliteleg på ein aksling med open diff, etter det eg har høyrt.

Lageret vil jo få heftig med juling, når opplagringa til mellomakslen har vært gåen i over ett år, og blitt utsatt for heftig vibrasjon ofte :P