PDA

Vis full versjon : Elektronikk trøbbel?



Snørrunge
24/08/12, 15:47
Fikk SmS av kjerringa idag at nå hadde bilen begynt å takke for seg.

Saken er da denne:
Det lyser i motor lampa i dash'n. På tomgang får du ikke rusa den mere enn opp til tett under 3000 omdreininger og bunndraget har dratt til skogs (Er hvertfall ikke i bilen lengre)

Bilen er en 2006 V50 Daisel 1,6 bevegelig energi(Kinetic)


Noen professorer her som vet hva problemet kan være? ;)

V50 D3
24/08/12, 17:25
Fikk SmS av kjerringa idag at nå hadde bilen begynt å takke for seg.

Saken er da denne:
Det lyser i motor lampa i dash'n. På tomgang får du ikke rusa den mere enn opp til tett under 3000 omdreininger og bunndraget har dratt til skogs (Er hvertfall ikke i bilen lengre)

Bilen er en 2006 V50 Daisel 1,6 bevegelig energi(Kinetic)


Noen professorer her som vet hva problemet kan være? ;)

Hvis motorlampa lyser, så vil jeg tro at den går i nødmodus..

Få den på Volvo å få diagnosen hos dem.
Er ikke sikkert det er store greiene :confused:

Stig-Arne
24/08/12, 17:35
Motorlampa lyser vel som regel når det er feil på avgass systemet.
Tipper feil på partikkelfiltert som er tett. Ikke noe lurt å kjøre for mye med, da mottrykket til turboen blir ganske stort og kan risikere defekt turbo.

Snørrunge
24/08/12, 17:35
Det er også min tanke. Fikk time førstkommende tirsdag. Håper på at det er luftmassemålern eller no. Sånt får man jo til å skifte selv.

gull pilen
26/08/12, 08:31
Hadde samme på min og det var defekt trykk giver på partikkelfilteret

Snørrunge
28/08/12, 13:02
Det var nok partikkelfiltret som er tett ja. Og det kommer av at Mekonomen, som ga meg et langt bedre 120 000km service tilbud enn Volvo, hverken hadde fylt opp additiv tanken eller, "og" for såvidt, bytta partikkel filtret. Så langt har jeg skrudd ut det gamle partikkel filtret. Fant et nytt filter til 3900 + frakt i Sverige. Men er det noen som vet hvor jeg kan få tak i fyllesett og additiv væske? (Har ikke starta googlinga på dette enda :p)

Dimmur
28/08/12, 20:59
Sukk, et problem det der. Vet ikke hvor mange vi har hatt på verkstedet som kommer inn med lysende motorlampe pga. ikke etterfylt additiv. Plutselig ble ikke Mekonomen servicen så forbaska billig likevel. Du kan fint fylle selv (koster vel ca 1400,- for additiv pluss jobb på Volvo), men du må nulle teller for additiv osv. etter fylling.

vålvo
31/08/12, 13:47
Hopper inn her jeg

er det mulig å fjerne partikkelfilteret?
evt å bytte til et partikkelfilter uten behov for additiv?

sRt
18/09/12, 21:37
Hopper inn her jeg

er det mulig å fjerne partikkelfilteret?
evt å bytte til et partikkelfilter uten behov for additiv?


Nei.

Jeg jobber også på et Volvo-verksted. Vi har også rett som det er luringer innom som har spart litt penger på 60' servicen på et uautorisert verksted. Additiv er spesielt viktig hvis man har mye bykjøring. I mange tilfeller kan filteret renses ved å kjøre en tvungen selvbrenningsfunksjon via VIDA, det er veldig sjeldent at filteret må byttes før 120 000km (intervallet). Når filteret begynner å bli tett pleier det å ryke mye fra eksosen, da er det bare å komme seg inn til verkstedet for å få brent rent. Men å tyne filteret mye lengre enn 120 000km er ikke å anbefale, det er bare satt som et gjennomsnitt, Volvo vet jo ikke hvordan ditt kjøremønster er.