PDA

Vis full versjon : toppakning



tommyak
24/08/12, 14:48
hei, jeg lurer på om det er nye arbeid å bytte toppakninga på en volvo 945 turbo med fk motor.?
og hva man bør være nøye/oppmerksom på, når man bytter pakingen ?

ser i motor romet at det sviker litt kjølerveske atmed pakninga på sia av bloka, så lurer på om det er på tide å bytte da ? er bare noen dråper som kommer ikke noe store mengder, så om det er nødvendig å bytte ? temp og alt er normalt.

mvh tommy

Wahl
24/08/12, 14:53
Når jeg bytter dette kjøper jeg:

-Toppakning
-Innsugspakning
-Eksospakning
-Regreim
-Tetningsring bak alle tannhjul i framkant
-Toppdekselpakning

Det du må være nøye på er merkinga på regreima å få bort all gammel pakning hovedsakelig :)

tommyak
24/08/12, 15:04
ok, ble jo dyrt å bytte alle de pakningene da.

men er de nødvendig for meg å bytte pakning når det bare nesten ikke lekker ?

Wahl
24/08/12, 23:35
Lekker hva?

Roy T
25/08/12, 00:04
Lekker hva?
hvist du kann lese så ser du jo att den lekker KJØLEVESKE!!!???!!!

Jan-Einar Jenssen
25/08/12, 01:44
hvist du kann lese så ser du jo att den lekker KJØLEVESKE!!!???!!!

er da vel ingen grunn til å svare ufint? kan jo hende han bare leste litt fort å ikke fikk det med seg :)


hei, jeg lurer på om det er nye arbeid å bytte toppakninga på en volvo 945 turbo med fk motor.?
og hva man bør være nøye/oppmerksom på, når man bytter pakingen ?

ser i motor romet at det sviker litt kjølerveske atmed pakninga på sia av bloka, så lurer på om det er på tide å bytte da ? er bare noen dråper som kommer ikke noe store mengder, så om det er nødvendig å bytte ? temp og alt er normalt.

mvh tommy

er ikke mye arbeide å bytte topppakning. :) bytt registerreim og toppdekselpakning i samma slengen. eneste du må passe på er at det ikke er rester fra den gamle pakninga og merkinga til reima som wahl over her sier :) har du tilgang på trykkluft er det greit å blåse brot dritt å rusk som evt kommer av gammel pakning. toppbolter er ikke dumt å bytte ut :) husk riktig nm på stramminga av boltene :) kjøp haynesboka til en 250lapp på biltema så er du på god vei :)

tommyak
25/08/12, 10:47
ok takk for svar :) men tror ikke det er nødvendig å bytte den enda, kommer ikke så mye kjølerveske ;)

850GLTsilver
25/08/12, 12:09
ok, ble jo dyrt å bytte alle de pakningene da.

men er de nødvendig for meg å bytte pakning når det bare nesten ikke lekker ?

Anbefales sterkt.
Sammen med de tingene Wahl anbefaler.
Du vet, ryker det ene så er det ikke lenge til det neste ryker, og særlig reg-reim er svinedyrt å spare noen kroner på.

tommyak
25/08/12, 19:20
hehe ok, men lekker ikke så mye så venter til det lekker mye veske, bilen har bare rullet 219000 km så er ikke så farlig :)

Jonas Soldal
25/08/12, 19:22
Er ikke gåen vannpumpe da?

tommyak
25/08/12, 20:08
nei netopp bytta den :)

HarryVolvo
25/08/12, 23:48
Du har ikke vridd den o-ringen som står på røret fra vannpumpa til varmeapp da? Kan fort lekke litt der..
Har du justert pumpa ordentlig opp mot toppen før du skrudde den fast?

fordlife
26/08/12, 18:25
pakninga mellom topp og vannpumpe tett? kan lekke selv om den er bytta

tommyak
26/08/12, 19:30
d ha æ ikke shekka, men lekker atme dynamoen, på den siden innsprøytninga står

Wahl
27/08/12, 07:35
hvist du kann lese så ser du jo att den lekker KJØLEVESKE!!!???!!!

Prøver du å få opp postene dine med å skrive slik? Denne kunne du ha spart deg for...

NOKK OT!

tommyak
27/08/12, 17:17
ka e det ?

Wahl
28/08/12, 08:15
OT? Off Topic, utenfor samtaleemne. Sikter til det jeg siterte på han som måtte pirke på noe som ikke har noen sammenheng med det du spurte om