PDA

Vis full versjon : Hjelp til feilode.... 855 t5



tvestad
23/08/12, 21:48
Heisann har noen et fornuftig svar på hva som kan være feil når jeg leser av feilkode 232 Long term fuel trim, idling?

kunne trengt et annet svar en`"det kan være så mye rart det, alt i fra lmm, lamdasonder, osv, osv" som jeg fikk i svar av volvoverkstedet her, blir nesten litt irritert over holdningen dems, når de leser av koden nedpå der i tillegg.
og jeg bytter så absolutt ikke deler til 8-10 000 nedpå der for å kansje finne feilen her altså!! (ran kalles det)!!

jeg har slettet koden tre ganger, og det går ei lita stund før den kommer opp igjen.. (også jævlig irriterendes når den lampa lyser)

bilen er forøvrig en 94mod 855 T5 2,3l

På forhånd takk til den kloke mann/kvinne som kan hjelpe til med å få løst det her:)

850GLTsilver
25/08/12, 12:00
Du får samme fårete svar her inne må vite.

Det er enten Lambda eller LMM som lager denne feilen.

Den betyr rett og slett at bilen får feil mengde bensin langvarig under tomgang.

Lambda koster deg Ca tusenlappen, og ER en slitedel.
LMM noen kroner mere, men vil du prøve noe først som ikke koster all verden, så er Lambda et smart sted å starte. Denne er nok moden for utskifting uansett.

Du må huske at feilkodene er der for at det skal være noe lettere å diagnostisere, og slett ikke for å stille 100% korrekte diagnoser på hver enkelt del i bilen din. Derfor vil du finne at det kan være et titalls deler som KAN lage en enkelt feilkode.
Er i grunnen ikke mulig å komme nærmere enn det.
Å slette feilkoder er i grunnen første forsøk man gjør, da det er forhold som gjør at feilkoder kan oppstå, uten at det er en reell feil. Når de så kommer tilbake, så er det ikke annet å lese ut av det at det faktisk ER en reell feil.
Neste trinn da er å gjøre tiltak som skal kunne bedre på problemet, før man så resetter feilkoden på nytt.

Vær glad og fornøyd over at bilen forteller deg at den ikke er helt bra på den måten. Kan spare deg for titusener i grunn, dersom du velger å gjøre de riktige tiltakene. Alt for mange har koblet ut slike feilvarsler, og endt opp med motorhavari i værste fall.

Men prøv en Lambda først.
Jeg ville i alle fall gjort det.

tvestad
25/08/12, 12:34
Takker å bukker for svar:) skal prøve det, og gi tilbakemelding her på tråden:)