PDA

Vis full versjon : Erfaring med dioder og bytte av farge på instrumentbelysningen



p10
22/08/12, 21:38
Jeg er ikke spesielt stor fan av den originale grønne instrumentbelysningen i min volvo 850. Har planer om å bytte men er usikker på hvilken farge jeg bør satse på. Ser at det er populært med blått lys, funker dette uten at man blir blendet?

850GLTsilver
22/08/12, 21:40
Blått funker, og nå ser jeg IPD har et sett som ser veldig lovende ut.

Selv liker jeg bedre den grønne fargen, men ser at jeg er relativt alene om det i grunn.
Er i alle fall ingen som leverer grønn instrumentbelysning. (Er gjerne på listene deres, men aldri noen tilgjengelig.

Folkvord
22/08/12, 21:52
bildider.se leverer grønn instrumentbelysning, samme gjer dioder.no men til 4 ganger prisen, dealxtrem selger og grønne pærer

850GLTsilver
23/08/12, 14:23
bildider.se leverer grønn instrumentbelysning, samme gjer dioder.no men til 4 ganger prisen, dealxtrem selger og grønne pærer

Har forsøkt å bestille fra bildioder.se i 7 måneder så langt.
De oppgir samme pris på det kittet, Kr. 249,- som på blå og rød etc... Men levere? Nei det kan de ikke.
Løse dioder blir nok løsningen ja, men ikke til Kr.21,-/stk som bildioder.se vil ha nei

johnjo
23/08/12, 15:23
de har også pærer på diodhuset.se.

jeg bestilte pærer til instrumentpanelet og alle bryterne og varmeapperatet.tror jeg betalte rundt 550 600kr tror jeg.jeg fikk montert de i bilen i dag.de brukte ca 1uke leveringstid.

Jkkarlsen
23/08/12, 18:27
Jeg kjøpte vel osram pærer på torshov som gir ett veldig fint og hvitt lys. Syns det rigget veldig

Espen Hveding Nordgård
23/08/12, 19:26
Ebay er svaret til billige dioder, om du kan tåle leveringstida :)

okasin
23/08/12, 20:32
Kjøper på eBay :) billig og de har typer du ikke får her hjemme..
Kan anbefale led i typen "strawhat" de er svært kraftige, dimmbare, og har en lys spredning på 179 grader :) slik at du får et jevnt "lysbilde" på instrumentene..
Har nå laget eget opplegg for innstrument belysningen med egen psu og ultrafilolet (blacklight) LED`s (strawhat).. skal montere dette når jeg skal instalere ny alarm i bilen.. håper det blir neste uke. Skal ta bilder (før og etter).. håper det blir bra..
Grunnen til at jeg skal ha separat psu (power supply) er at lysdioder er senitive for høye spenninger, som du ofte kan få ved start av motor.

p10
23/08/12, 21:41
De diodene fra ipd ser ut som om de gir et behagelig lys. Har selv vurdert hvitt lys isteden for grønt. Eventuelt orange alà bmw.

okasin
30/08/12, 22:43
Mens jeg prøver å installere en uoriginal alarm på S70 min i dag, så har jeg moddet displayet med strawhat dioder :) en rød, og 3 blå.. Fordelen med strawhat er nesten 180 graders spredning av lyset..
Jeg har også vært litt utradisjonell he he.. og valgt egen strømforsyning tilpasset lysdioder..
Slik ble resultatet..
http://iloapp.okasin.net/data/_gallery//public/3/134636255457026500_resized.jpg?width=1047&height=784

p10
01/09/12, 21:58
Vil jeg miste muligheten til å dimme lysene dersom jeg monterer dioder?

okasin
02/09/12, 22:11
Nei :) .. jeg dimmet dem som jeg ville iallefall..

mrstfu
02/09/12, 22:35
i og for seg, nei. jeg kunne fint dimme mine røde ebay-dioder når jeg monterte de, og kan fremdeles det. problemet er at med motor i gang, kan jeg ikke dimme de lenger. dimmeren har kun effekt på diodene med motor av, og lysbryteren på parklys, med nøkkel i hakk 1, altså ACC. kan ikke fatte og begripe hvorfor, men for min del er det ikke noe problem. er så glad i rødt lys atte:-)

uansett... ja, du kan dimme, problemet jeg har, ligger nok i dimmeren eller annetsteds i ledningsnettet.

850GLTsilver
03/09/12, 14:01
i og for seg, nei. jeg kunne fint dimme mine røde ebay-dioder når jeg monterte de, og kan fremdeles det. problemet er at med motor i gang, kan jeg ikke dimme de lenger. dimmeren har kun effekt på diodene med motor av, og lysbryteren på parklys, med nøkkel i hakk 1, altså ACC. kan ikke fatte og begripe hvorfor, men for min del er det ikke noe problem. er så glad i rødt lys atte:-)

uansett... ja, du kan dimme, problemet jeg har, ligger nok i dimmeren eller annetsteds i ledningsnettet.


Snodig feil.
Skal være greit å dimme med motor i gang.
Nok en ting å sjekke opp ja.

p10
24/09/12, 21:50
Ebay er svaret til billige dioder, om du kan tåle leveringstida :)

Hvilke typer dioder og hvor mange trenger jeg til instrumentene, klokka/temp.måler, varmeapparat og alle brytere?

Linker til Ebay-sider, eventuelt andre nettsider som selger disse i løs vekt?

850GLTsilver
25/09/12, 18:28
Hvilke typer dioder og hvor mange trenger jeg til instrumentene, klokka/temp.måler, varmeapparat og alle brytere?

Linker til Ebay-sider, eventuelt andre nettsider som selger disse i løs vekt?

Bildioder.se mener jeg siden heter. Der har de "komplette" sett. T10Wegde 4 stk, T4 Wegde 1-2Stk. (Klokke eller kjørecomputer)
Miniwegde 4 mener jeg de heter disse som passer i bryterne ETTEr pacelift. Før facelift må bryterne "opereres".
Manuelt varmeapparat har 3 stk T5 Wegde. ECC har lamper med ledninger og er knotete å få til med dioder da man er avhengig av lys i alle retninger fra lampene for å få jevnt lys over det hele.

p10
27/09/12, 20:17
Kan noen sjekke om dette er riktige pærer? (Trykk på setningene for linker til nettsidene)

T10W til instrumentene (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=1149300)

T5 til temp/klokke (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=786085) (Veldig usikker på denne!)

T5 til varmeapparatet (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=786085)

NEO3 til alle knapper (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=2309633)

Finnes det ledpære til girvelgeren (automat)?

brynna
27/09/12, 20:38
Hva med plasmaskiver??? Vet ikke hvor du får tak i det, men har sett det i 850...STILIG, Noe ikke alle har

p10
27/09/12, 20:56
Hadde plasmaskiver på en Primera for noen år siden. Såg stilig ut, men ble litt for blendende etter min smak.

Bassan
27/09/12, 22:20
Stjæler tråden din litt jeg!

Noen som vet om det finnes et komplett sett for dette? altså dash intrstrument, knapper ( tåkelys,dimmere,kjørekomp) og for Vindusheisene også?=P ville helst hatt i blått...

850GLTsilver
28/09/12, 00:18
Har ikke sett så komplette sett nei.
Særlig til nødblinkbryteren må man i tillegg ha en svært kort og vinklet led.
Jeg bygger alt slikt fra bunnen av selv.
"Hvite" lysbilder gir blått lys i våre instrumenter.

p10
28/09/12, 13:16
"Hvite" lysbilder gir blått lys i våre instrumenter.

Gjelder dette for all instrumentbelysning? Betyr det at jeg ikke nødvendigvis trenger å kjøpe blå pærer?

850GLTsilver
28/09/12, 15:25
Gjelder dette for all instrumentbelysning? Betyr det at jeg ikke nødvendigvis trenger å kjøpe blå pærer?

Over alt.
Bonus: Viserne i instrumentet blir i tillegg noe klarere røde.
Ett unntak: Nødblinkbryteren er rød i utgangspunktet, og vil fortsette å være det.

Årsaken: Instrumentene og bryterne er utstyrt med blå maskering som sammen med gulaktig lys fra glødepærene ender opp som grønt lys.
Blå lamper gjør det hele noe mere intenst blått.

jacobsen
28/09/12, 15:27
Billige hvite LED = blå-aktig lys har jeg erfart

850GLTsilver
28/09/12, 15:48
Billige hvite LED = blå-aktig lys har jeg erfart


Stemmer bra det.
Samt nesten alt av "hvite" dioder. Til og med ganske dyre.

Se etter dioder med fargetemperatur på rundt 4000 før man kan kalle de "hvite" egentlig.
Det som er greit er at de alle vil bli blå i våre instrumenter, på grunn av det blå filter som ligger i de.

p10
28/09/12, 16:35
Kan noen sjekke om dette er riktige pærer? (Trykk på setningene for linker til nettsidene)

T10W til instrumentene (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=1149300)

T5 til temp/klokke (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=786085) (Veldig usikker på denne!)

T5 til varmeapparatet (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=786085)

NEO3 til alle knapper (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=28916&art=2309633)

Finnes det ledpære til girvelgeren (automat)?

Noen som kan svare på dette?

850GLTsilver
28/09/12, 20:06
Noen som kan svare på dette?

Ser bra ut det der.

Kjellen
29/09/12, 23:31
Ser bra ut det der.

Tips: Koster under 100 kroner hvis du bestiller alt på e-bay.

p10
30/09/12, 14:06
Under 100,- totalt?

Hva bør jeg se etter for å være trygg på at kvaliteten er ok?

850GLTsilver
30/09/12, 15:43
Under 100,- totalt?

Hva bør jeg se etter for å være trygg på at kvaliteten er ok?

Sjekk selgers rykte.
Men OBS: Det forutsettes nok litt kunnskap i føring av loddebolt og slikt om du skal kjøpe løse lysdioder og lodde sammen selv.
Kan være lurt å tenke på, om man ikke føler seg stødig selv.

Kjellen
30/09/12, 19:50
Sjekk selgers rykte.
Men OBS: Det forutsettes nok litt kunnskap i føring av loddebolt og slikt om du skal kjøpe løse lysdioder og lodde sammen selv.
Kan være lurt å tenke på, om man ikke føler seg stødig selv.

Det var for ferdige pærer inkl sokkel. Neo3 var dem dyreste. 2 dollar for 2 stk inkl frakt.. t5 fikk man 10 stykker for 1 dollar osv.

Billigdioder, men holder en stund.

Bassan
01/10/12, 12:16
Haru link kjellen?

TheStig
11/10/12, 19:48
Pærene til klokke/kjørecomputer samt varmeapparatet er jo av typen med bajonettfeste, iallefall i bilen min. Tror iallefall det er bajonettfeste det heter.. Hvordan er det til selve instrumenthuset? Jeg har ikke åpnet og sett etter, men ser for meg at det er samme type her også?! Her er en link til pæretypen jeg sikter til, bare i LED. Jeg tok likegreit å bestillte meg 5par til 127kr, bare i tilfelle de kan brukes.. http://www.miniinthebox.com/no/b8-5-0-15w-2x3528-smd-white-light-led-bulb-for-bilens-dashbord-lamper-2-pack-dc-12v_p397004.html

Jeg har allerede byttet til hvite led i alle brytere, nå mangler jeg bare selve instrumenthuset og computerdelen..

Dvs, vindusheispanelet har jeg ikke åpnet opp og sett på ennå.

TheStig
11/10/12, 19:51
Ja og en liten ting til.. Bryteren til viftehastighet på varmeapparatet, der sitter det en bitteliten grønn diode.. Er denne utskiftbar uten at lodding er nødvendig, noen som vet? Evt hvilken type led som sitter der?