PDA

Vis full versjon : Håndbrekket, ang EU kontroll



Kjellen
22/08/12, 15:19
Fikk feil for 50% forskjell, og dårlig virkning. Har jo som alle andre her inne dårlige erfaringer med brekket på disse bilene, på min forrige bil en 00' V70 hadde jeg samme problemet.

Men nå har jeg ordnet brekket så det tar ganske bra framover, men ikke så veldig bra bakover. Hva dette skyldes vil jeg ikke spekulere nærmere i.

Hva er kriteriene for parkeringsbrems på EU kontroll? Vil de godkjenne det hvis det låser på begge hjul på asfalt? Tester de både framover og bakover?

Takk for eventuelle svar!

-Kjellen-

Erlend
22/08/12, 16:46
De tester så vidt jeg vet bare forover:)

850GLTsilver
22/08/12, 18:58
En meget god metode til å få brekket godt nok på disse er å rengjøre ekspanderen der bak ordentlig og deretter å smøre den godt opp med Silgrease eller lignende.

Håndbrekket skal holde kjøretøyet stille, ved en gitt helning på veien. Husker ikke hvor bratt, men det er relativt lite.
Hva låsing på asfalt betreffer, så er det ingen "fasit" på det. Testen på brekket skjer kun forover.

Men gjør som følger. Ta av tromlene, og rengjør disse ordentlig med bremserens.
Rengjør bremseskoene med bremserens også, men er de oljete, så må de skiftes.
Ta ut ekspanderne, rengjør de nøye og sett de inn med høytemperaturfett.
Rens ut også nede i "brønnen" der håndbremsevaierne kommer inn i bremseklokka, og fyll opp med høytemperaturfett der også.
(Pass på så du ikke søler av dette fettet på bremsesko eller trommel.)
Kontroller at begge vaierne går fritt.
Monter sammen og stram etter med strammerne til bremsetrommelen merkbart bremses ned. slipp opp ETT hakk.
Juster etter med umbrakoskruen i midtkonsollen etter å ha trukket til et par tre ganger.
Etter dette så vil du høyst sannsynligvis ha en håndbrems som er myk som smør å trekke i, og som "låser" hjulene tilstrekkelig etter 5-7 hakk.

Dette har funket knall på begge mine.

Kjellen
25/08/12, 15:03
En meget god metode til å få brekket godt nok på disse er å rengjøre ekspanderen der bak ordentlig og deretter å smøre den godt opp med Silgrease eller lignende.

Håndbrekket skal holde kjøretøyet stille, ved en gitt helning på veien. Husker ikke hvor bratt, men det er relativt lite.
Hva låsing på asfalt betreffer, så er det ingen "fasit" på det. Testen på brekket skjer kun forover.

Men gjør som følger. Ta av tromlene, og rengjør disse ordentlig med bremserens.
Rengjør bremseskoene med bremserens også, men er de oljete, så må de skiftes.
Ta ut ekspanderne, rengjør de nøye og sett de inn med høytemperaturfett.
Rens ut også nede i "brønnen" der håndbremsevaierne kommer inn i bremseklokka, og fyll opp med høytemperaturfett der også.
(Pass på så du ikke søler av dette fettet på bremsesko eller trommel.)
Kontroller at begge vaierne går fritt.
Monter sammen og stram etter med strammerne til bremsetrommelen merkbart bremses ned. slipp opp ETT hakk.
Juster etter med umbrakoskruen i midtkonsollen etter å ha trukket til et par tre ganger.
Etter dette så vil du høyst sannsynligvis ha en håndbrems som er myk som smør å trekke i, og som "låser" hjulene tilstrekkelig etter 5-7 hakk.

Dette har funket knall på begge mine.

Hei, takk for svar!

Har nå prøvd meg fram litt. Hadde av alt av bremser, rengjorde ekspanderene, byttet fra biltema, til orginale Volvodeler. Sko og holdere til skoen, samt fjær oppe og nede ble byttet.

Strammet alt etter boka, og alt skulle være ok. Men neida. Håndbrekket tar mye bedre, står bom fast begge veier, men virker ikke som brekket "slipper" skikkelig igjen etterpå..
Etter å ha strammet alt som det skal være (låser på 4 klikket), når jeg kjører hører jeg en knepp knepp knepp lyd når jeg svinger til høyre.. Er ikke mykt som smør å trekke i heller.. Har skjekket begge vaiere, de går ok inn og ut.

Sliter også med at under justering, hang bremsen bak seg opp, og måtte løses igjen ved å snurre motsatt vei, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Er så lei dette håndbrekket nå at jeg hiver snart hele bilen på sjøen.


Noen flere tips? Sliter altså ikke med effekten lenger, men at spaken er for tung, og at det knepper i svinger pluss at det virker som den ikke løser bremsene bra nok etter bruk.

Kjellen
25/08/12, 21:42
Da har jeg forsket enda mer!

Følgene punkter må jeg bare ramse opp:


Ikke kjøp uorginale bremsedeler til håndbrekket. Biltema sine blandt annet, er større en Volvos orginale
Smør godt opp i ekspanderen
Sjekk at vaierene går fritt


Orginalsko hos biltema vs volvo er ikke mange kronene, tror de på volvo kostet 453,- pluss jeg kjøpte nye fjærer i samme slengen, så alt kom på 700 kroner.

Klakkingen hos meg har gitt seg gradvis, virker som om skoene må "kjøres inn" litt.
Bremsen er nå myk som smør, og låser alt både framover og bakover..

Men sliter fortsatt med at dem henger litt. Dette går sikkert over før mandag da etterkontroll finner sted på nytt!

Takker for alle som har vært behjelpelig her.

Og sist men ikke minst; Død over biltema bremsedeler.

850GLTsilver
26/08/12, 12:50
Da har jeg forsket enda mer!

Følgene punkter må jeg bare ramse opp:


Ikke kjøp uorginale bremsedeler til håndbrekket. Biltema sine blandt annet, er større en Volvos orginale
Smør godt opp i ekspanderen
Sjekk at vaierene går fritt


Orginalsko hos biltema vs volvo er ikke mange kronene, tror de på volvo kostet 453,- pluss jeg kjøpte nye fjærer i samme slengen, så alt kom på 700 kroner.

Klakkingen hos meg har gitt seg gradvis, virker som om skoene må "kjøres inn" litt.
Bremsen er nå myk som smør, og låser alt både framover og bakover..

Men sliter fortsatt med at dem henger litt. Dette går sikkert over før mandag da etterkontroll finner sted på nytt!

Takker for alle som har vært behjelpelig her.

Og sist men ikke minst; Død over biltema bremsedeler.


Har kjørt på Biltema håndbremsedeler på mine to 850er i over ti år uten noen som helst vansker, så dette med feil dimensjon har jeg tungt for å tro på. Dersom du har fått feil størrelse på de håndbremsedelene så skyldes det nok kun en eneste del, og den er det svært lett å klare å bestille feil på egen hånd. Waieren er denne delen som finnes i to lengder.

Og som et "paradoks": Jeg har aldri hatt behov for å "kjøre inn" bremseskoene fra Biltema, noensinne. Og jeg har handlet Biltemadeler omtrent siden de åpnet sin første butikk her i Norge nede ved Sarpsborg.

Gjør man denne jobben ORDENTLIG, så vil håndbremsen virke som smør fra første tiltrekking og holde bilen perfekt på plass. Aldri feilet for min del.

Biltema har masse fine bremsedeler, selv om klossene Deres stort sett er møkk. Resten har jeg lite å utsette på.

Kjellen
27/08/12, 15:02
biltema sine bremsedeler var rundt 8-10mm lengre enn Volvos egne, samt jeg har kjøpt korrekte deler.. Biltemaklossene ble kun kantslitt, mens Volvos egne lå rett innpå i hele trommelen.. Det kan jo selvfølgelig være et mandagsprodukt..
Men bilen ble EU OK uten problem med hjelp av volvos egne bremsedeler, og til nesten samme prisen er det ingen grunn til å styre unna orginaldeler..