PDA

Vis full versjon : Volvo 740 16v



tic88
22/08/12, 10:14
Hei! Har en 740 16 v, den uler noe helt sinnsykt i motoren på grunn av ballansereima som sitter bak reg reima, så lurer på om det er mulig å kjøre uten reima som går til ballanseakslene? Har den noen spesiell funksjon? Mvh

Feiltenning
22/08/12, 16:27
Hvis du søker, sånn som jeg måtte når jeg lurte på det samme, så finner du ut av det.

Men siden jeg er så grei, så får du svaret:

Balansereima styrer to "vekter". Èn på hver side av motoren.
En motor bruker å "riste" når den er igang. I et tappert forsøk på å minimere denne ristingen, så har B234F og B204FT/GT fått balanseaksler. Når motoren er på tur til venstre, så er det motvekter i balanseakslene som da blir dreid til høyre, og visa versa.
Jeg har kjørt i 2-3 år uten denne balansereima uten å merke noe ugang på motoren. MEN det er viden kjent at disse balanseakslingene har en tendens til å svette olje, om dette blir værre når reima er borte vet ikke jeg. Min motor svettet stort sett over alt på slutten, så det er vanskelig for meg å si (Har byttet motor nå)

Det beste er å skru av balanseakslene å plugge oljekanalene til dem. Men min motor gikk ikke til skogen ved fjerning av reima hvertfall. Du får prøve, jeg tar ikke ansvar om noe skulle gå galt.

MadAss
22/08/12, 20:56
Er ikke problem å kjøre uten balansereim. Det gjør jeg. Da vil det i praksis fungere som en vanlig 8v motor (altså uten balanseakslinger).

Er ikke unormalt med uling i denne reima. Da er den som regel for stram! Skal være ganske slakke disse balansereimene.

tic88
22/08/12, 21:26
Er ikke problem å kjøre uten balansereim. Det gjør jeg. Da vil det i praksis fungere som en vanlig 8v motor (altså uten balanseakslinger).

Er ikke unormalt med uling i denne reima. Da er den som regel for stram! Skal være ganske slakke disse balansereimene.

Takker for svar...=) Da forsvinner denne reima i morra, gleder meg til å slippe ulingen..hehe!!