Vis full versjon : Volvo 740 16v
Hei! Har en 740 16 v, den uler noe helt sinnsykt i motoren på grunn av ballansereima som sitter bak reg reima, så lurer på om det er mulig å kjøre uten reima som går til ballanseakslene? Har den noen spesiell funksjon? Mvh
Feiltenning
22/08/12, 16:27
Hvis du søker, sånn som jeg måtte når jeg lurte på det samme, så finner du ut av det.
Men siden jeg er så grei, så får du svaret:
Balansereima styrer to "vekter". Èn på hver side av motoren.
En motor bruker å "riste" når den er igang. I et tappert forsøk på å minimere denne ristingen, så har B234F og B204FT/GT fått balanseaksler. Når motoren er på tur til venstre, så er det motvekter i balanseakslene som da blir dreid til høyre, og visa versa.
Jeg har kjørt i 2-3 år uten denne balansereima uten å merke noe ugang på motoren. MEN det er viden kjent at disse balanseakslingene har en tendens til å svette olje, om dette blir værre når reima er borte vet ikke jeg. Min motor svettet stort sett over alt på slutten, så det er vanskelig for meg å si (Har byttet motor nå)
Det beste er å skru av balanseakslene å plugge oljekanalene til dem. Men min motor gikk ikke til skogen ved fjerning av reima hvertfall. Du får prøve, jeg tar ikke ansvar om noe skulle gå galt.
Er ikke problem å kjøre uten balansereim. Det gjør jeg. Da vil det i praksis fungere som en vanlig 8v motor (altså uten balanseakslinger).
Er ikke unormalt med uling i denne reima. Da er den som regel for stram! Skal være ganske slakke disse balansereimene.
Er ikke problem å kjøre uten balansereim. Det gjør jeg. Da vil det i praksis fungere som en vanlig 8v motor (altså uten balanseakslinger).
Er ikke unormalt med uling i denne reima. Da er den som regel for stram! Skal være ganske slakke disse balansereimene.
Takker for svar...=) Da forsvinner denne reima i morra, gleder meg til å slippe ulingen..hehe!!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.