PDA

Vis full versjon : fra b230k til b230fk med 940nett



asdf
27/04/10, 00:20
Noen her som har gjort dette før? Hva gjorde du isåfall med strømmen som skal til bensinpumperele og hjernene?

Stemmer det jeg har leta fram her?

pin4 på bensinhjernen skal ha konstant 12v (gjennom sikring 1 og 2)
pin9 på bensinhjernen skal ha strøm fra 87/1 på pumpereleet
pin35 på bensinhjernen skal ha strøm fra tenningslås via sikring 12 og 13

pin5 på tenningshjernen skal ha konstant 12v gjennom sikring 1 og 2
pin6 på tenningshjernen skal ha strøm fra tenningslås via sikring 12 og 13

30 på releet skal ha konstant 12v via sikring 1
87/2 på releet går til bensinpumpe via sikring 11
85 går til støyreleet og 87/1 på pumpereleet
86/2 går til pin20 på bensinhjernen
86/1 skal til pin21 på bensinhjernen
87/1 skal på pin9 på bensinhjernen

De fire ledningene som skal mellom tenning og bensinhjerne har jeg allerede lagt utenom bilens org. nett ('87 740 med b230k). Det morsomme er jo at den biten av bilens org.nett som går ut gjennom torpedon er fjernet (noen hadde allerede begynt å klippe i det) og erstattet med elnett fra 940.

Hvis jeg da kobler slik jeg har listet opp her (strekker ledninger selv, da de ikke finnes fra før) så burde det vel funke slik det skal? Jeg har rimelig god kontroll på hvordan det skal være, men syns synd på de som kanskje må pelle på nettet senere isåfall. Blir mye ekstra ledninger uten spesielle fargekoder.

kilder:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

asdf
01/05/10, 15:00
Nå har jeg studert tegninga som omhandler lh2.4 turbo fra '93, og det ser ut til at jeg ikke har kobla styrestrømmen til støyreleet som skal komme fra pin85 på bensinreleet.

Bilen starter på startgass (det er gnist), men dysene åpner ikke. Det står 12v fram til støyreleet (2/12 på tegningen) via den røde ledningen, men klarer ikke å måle 12v på dysene (det skal det kanskje ikke være heller?).

En annen fiffig ting er jo at bensinreleet ikke slår over så bensinpumpa går, virker som hjernen ikke jorder pin20 eller 21.

Noen forslag folkens? Bensinpumperele er sjekket og virker, støydempingsrele og bensinhjerne er prøvd i annen bil og virker der.

asdf
05/05/10, 22:24
Nå starter bilen, med litt hjelp iallefall.

Problemet er at pin20 på bensinhjernen ikke klarer å jorde releet slik at bensinpumpa begynner å gå. Dersom jeg manuelt jorder pin 86/2 på releet går pumpa, og bilen starter og går.

Noen som vet hva som kan gjøre at bensinhjernen ikke jorder releet?

http://hekta.org/~erikab/lh24.jpg

asdf
09/05/10, 22:29
Ingen som har vært borti dette altså?

Hvis jeg skal jukse det til da, hvordan kan jeg best gjøre dette? Har jo ikke lyst til at pumpa skal gå i eininga så lenge tenninga står på (den skal jo kutte når hjernen(e) ikke har turtallssignal, samt prime noen sek når tenninga først går på).

Tråden bør kanskje flyttes til elektronikk og strøm?

TeamBørnOut
09/05/10, 22:50
sjekket at hjernen har skikkelig jord? ellers kan den kødde med bensin releet sånt.

asdf
09/05/10, 22:59
Uten å ha sjekket det så fryktelig nøye så regner jeg med det, siden den klarer å jorde resten av punktene den skal jorde.

Når jeg får tid skal jeg måle om pin20 faktisk jordes, og om det evt er jeg som har oversett noe annet. Hvis ikke er det vel bare å åpne den og se etter en brent jordingsbane eller koble det på annet vis.

asdf
12/05/10, 22:06
Spørs om ikke chippen i bensinhjernen sto feil vei gitt.. Sånn går det når folk skal gjøre ting selv.

Kunne spart meg mye tid på å sjekke det fra starten av.

TeamBørnOut
13/05/10, 21:21
gikk på den smellen selv for mange år siden.. monterte den inn samme vei som på et bilde jeg så på nettet... seff feil... :P