PDA

Vis full versjon : ustabilt laddetrykk med 40mm HKS-style ekstern wastegate



krbarstad
20/08/12, 21:09
har montert ekstern wastegate sammens med min kina t04/t03 turbo.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegate/-separat-wastegate/wastegate-40mm-hks-style-modell-1-_-rea_.html

men sliter med at laddetrykket er veldig ustabilt.
trykket går opp til 1,5bar for så begynne å hoppe mellom 1,5bar til 1bar.
det virker som at wastegaten ikke holder trykket stabilt.
er koblet opp uten mot trykkstyring for øyeblikket, men med pyse ventil.
men pyse ventilen er skrudd helt inn, for å få sjekke hvilket grunntrykk jeg hadde.
så det jeg lurer på er om noen har noen formening om hvorfor trykket ikke vill holde seg stabilt.
skal montere mot trykkstyring på den ved en senere anledning.
men det skal jo være mulig å kjøre uten mot trykk styring å så ble litt brydd over at det ikke funket som ønsket.


mvh
krbarstad

krbarstad
21/08/12, 22:43
har da prøvd å montere mottrykk styring på wg`n min.
den er ikke fin innstilt enda.
men sliter fortsatt med ustabilt trykk, no hopper det mellom 1-2bar.
så er litt frustrert over wg`n.
men tok å byttet til k-kam før test turen, tok også å kjørte på rein E85 for å teste det å det fungerte bra det :)
foruten at 3giret på getrag 240 kassa mi fikk en stygg ulyd :(

volvo242
21/08/12, 23:18
sikker på at det ikke er turboen som surger da? lager turboen lyd når det skjer?

krbarstad
21/08/12, 23:36
Litt usikker. Må få sjekket ut det.
Kjøret med den turbon me intern wg tidligere å da surget den ikke.
Kan jo være at plassering av ekstern wg'n er litt ugunstig.
Tok ut rør til den fra hullet til intern wg.
Freste opp hullet så mye jeg hadde plass til.
Kjører med 940grenrør, tenkte egentlig på utak til wg mellom grenrøret å turbon.
Men hadde ikke egnet materiale til å frese adapter av, så jeg tok den letteste veien for å montere wg'n.

eab
23/08/12, 16:54
http://i1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/th_IMG_11411.jpg (http://s1252.photobucket.com/albums/hh569/eabras/?action=view&current=IMG_11411.mp4)

Sånn er min bil med kinaturbo, k-kam og e85. Dette er i 3.gir opp moholtlia. Og hvis det er noe slikt du opplever så er det surge.

krbarstad
24/08/12, 14:27
Var ute å testkjørte en tur no.
Virker ikke som turboen surger.
Var ut for surging me en turbo tidligere å da virka det som den bare sto å slapp av trykket hele tiden.
Mens hær så virker det som at wg stemplet står å hopper.
Begynte å tenke på om jeg har eksos mottrykk inn i utløpet på wg'n, for den er koblet fra eksoshuset på turbon å return går inn i downpipen.
Har sett flere som kjører med wg røret rett ut å ikke inn i eksosanlegget.
Er det noen som har noen erfaring eller noen formening om dette?

Ekren
24/08/12, 16:30
Bilde da bygge da snuppa?

krbarstad
24/08/12, 18:28
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1779.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1780.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1781.jpg

dær e wg oppsettet mitt. men lure på om det er baktrykk tull i downpipen min.

Batland
24/08/12, 21:05
Var ute å testkjørte en tur no.
Mens hær så virker det som at wg stemplet står å hopper.
Begynte å tenke på om jeg har eksos mottrykk inn i utløpet på wg'n, for den er koblet fra eksoshuset på turbon å return går inn i downpipen.
Har sett flere som kjører med wg røret rett ut å ikke inn i eksosanlegget.
Er det noen som har noen erfaring eller noen formening om dette?
Jeg mener at opplegget du har laget til her er direkte bra, men hvis kapasiteten på WG er for stor så får du det problemet du beskriver her.
Grunnen er at når en for stor wg så vidt åpner så forsvinner så store mengder eksos at turboen "stopper" og ladetrykket stuper. Da lukker WG igjen og turboen spooler opp og gir ladetrykk. Så åpner Wg igjen og ladetrykket stuper. Dette fortsetter til motorturtallet og derfor luftfløde gjennom motoren er blitt så høyt at WG kapasiteten er blitt passelig.

krbarstad
24/08/12, 22:16
Noen forslag for å prøve å løse problemet uten å må kjøpe ny wg.
Var jo opprinnelig intetn wg på turbon, men måtte fjerne den etter at jeg portet wg hullet i eksoshuset litt for mye slik at talerkenen/skiva som tetter sakset seg å da var jo den ubrukelig.
Å så kom jeg jo over et tilbud på kl racing på ekstern wg å da kjøpte jeg denne uten å tenke på at den kunne være for stor.
I mitt hode var størst best :))
Kan det å bytte til mykere fjær få den til å åpne mere?
Kom innpå tanken no om å eventuelt dreie en ny ventil å frese nytt ventilsete slik at wg str blir mindre.

volvo242
24/08/12, 22:28
Noen forslag for å prøve å løse problemet uten å må kjøpe ny wg.
Var jo opprinnelig intetn wg på turbon, men måtte fjerne den etter at jeg portet wg hullet i eksoshuset litt for mye slik at talerkenen/skiva som tetter sakset seg å da var jo den ubrukelig.
Å så kom jeg jo over et tilbud på kl racing på ekstern wg å da kjøpte jeg denne uten å tenke på at den kunne være for stor.
I mitt hode var størst best :))
Kan det å bytte til mykere fjær få den til å åpne mere?
Kom innpå tanken no om å eventuelt dreie en ny ventil å frese nytt ventilsete slik at wg str blir mindre.

det skal være nok med å lage et trangere ventilsete.

wg på 242n min har 2 ventilseter, en 45 og en 50 mm om jeg ikke husker feil :P http://www.maperformance.com/synapse-engineering-synchronic-50mm-wg-w-flanges-silver.html

krbarstad
24/08/12, 23:08
Får prøve å få frest et nytt ventilsete å se om det utgjør noen forskjell. Skal prøv å få i ei mykere fjær å. Tror den jeg har no er litt for hard, å med mykere så kan jeg lettere utnytte mottrykkstyring av wg'n.(hvis jeg har forstått det rett)

Batland
25/08/12, 09:18
Noen forslag for å prøve å løse problemet uten å må kjøpe ny wg.
Var jo opprinnelig intetn wg på turbon, men måtte fjerne den etter at jeg portet wg hullet i eksoshuset litt for mye slik at talerkenen/skiva som tetter sakset seg å da var jo den ubrukelig.
Å så kom jeg jo over et tilbud på kl racing på ekstern wg å da kjøpte jeg denne uten å tenke på at den kunne være for stor.
I mitt hode var størst best :))
Kan det å bytte til mykere fjær få den til å åpne mere?
Kom innpå tanken no om å eventuelt dreie en ny ventil å frese nytt ventilsete slik at wg str blir mindre.
WG hullet i ett T3 turbinhus er 22 mm i diameter og dette er tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller. 40 mm gir 330% større areal og kapasitet enn 22 mm.
Du kjører nå altså rundt med 3 stk orginalwg.

Løsningen er å bytte ut røret mellom turbinhus og wg med ett 1" bend. Dette må kjøres gjennom flensen til wg og så langt opp at WG-ventilen hviler lett på det. Nå WG da åpner så åpner den en passasje på 1" og ikke 40 mm.

"Størst er best" er typisk for menn og spesielt i 16 - 30 års alderen. Dette forklarer den store mengden dårlige resultater.

Mange stygge tabber man unngås hvis man hyppig bruker ordet: "Hvorfor?"
Eks: Hvorfor porte det originale WG hullet?
Hvorfor øke WG fra 22 - 40 mm?
Hvorfor er jeg ikke fornøyd med originalmotoren?
Hvorfor velge kinaturbo med ukj egenskaper og funksjon?

osv.;)

krbarstad
25/08/12, 14:32
Grunnen til ar jeg portet wg hullet var vell at jeg har lest meg litt blind på nettet, å at jeg syntes at det så ut som at hullet i eksoshuset så så forferdelig lite ut på en så "stor" turbo.
Å jeg må jo selvfølgelig pille borti ting som fungerer for å prøve å gjøre det bedre.
Men det er ikke verdens undergang om kina turbon blir ubrukelig for den var i utgangspunktet en dårlig turbo som var treg å kjedelig.
Men tenkte å prøve den på "300hk oppsettet" mitt, for jeg kjørte med mitsu 14t tidligere, å det var en veldig bra turbo.
Men selvfølgelig for liten til 300hk.
Har også kjørt med kkk24 fra volvo s60, å det var en fantastisk turbo helt til den rasa for andre gang.

Batland
25/08/12, 14:49
Grunnen til ar jeg portet wg hullet var vell at jeg har lest meg litt blind på nettet, å at jeg syntes at det så ut som at hullet i eksoshuset så så forferdelig lite ut på en så "stor" turbo.
Å jeg må jo selvfølgelig pille borti ting som fungerer for å prøve å gjøre det bedre.

Men det er ikke verdens undergang om kina turbon blir ubrukelig for den var i utgangspunktet en dårlig turbo som var treg å kjedelig.
Men tenkte å prøve den på "300hk oppsettet" mitt, for jeg kjørte med mitsu 14t tidligere, å det var en veldig bra turbo.
Men selvfølgelig for liten til 300hk.

Har også kjørt med kkk24 fra volvo s60, å det var en fantastisk turbo helt til den rasa for andre gang.
Hehehe, jepp, der har man den vanlig innstillingen. :)
Kjekt å se en korrekt og presis beskrivelse av kinaskrotet. ;)

KKK turboene er vanligvis ultrasolide så hva var det som raste?
Kan du har overrust den pga lekkasjer i trykksystem og dårlig dumpventil?

krbarstad
25/08/12, 17:11
Kjøpte jo kina turbon i god tru for en del år tilbake for 3k, å man får jo det man betaler for.
Det finnes sikkert en del "kina turboer" som fungerer helt greit for den vanlige mann i gata.
Men skal man ha kvalitet så må man betale for det.
På kvalitetsdeler så har man jo mulighet å få i repp sett å, det er jo ikke enkelt på kopier.
Kkk24 turbon ja. Første gang den rasa var da jeg slepa en opel vectra.
Kom plutselig et poff å så vart det en "fin" klirrelyd.
Plokka den sund å oppdaga at opplagringa "inn å ut" var rassert å at skiva som ligger imot var knekt. glidelagrene hadde også revet seg.
Var også merker etter at kompressor hjulet hadde knaska inn i kompressor huset.
Så da bynte jeg me fikse ideer å dreie om "inn å ut" opplagringa, lage ny støtte skive som jeg provisorisk herda me propan flamme å duppa i kald vann.
Så pussa jeg over akslingen å pussa/brotsja over glidelagrene.
Så slipa jeg gradene på turbin skoveln å slipa 2 skovler diagonalt ovenfor hverandre slik at jeg skulle redusere ubalanse, siden det manglet en bit på ene skoveln.
Så var det bare å hive den sammen å tut å kjør.
Den funket vell kjempe bra i et halvår med hard kjøring å voldtekt før den rasa for alvor, mangler store deler av kompressorhjulet for det er spist opp etter møte med kompressorhuset, å opplagringan å glidelager var bare sorgen.
Så bytta jeg til 14t å kjørte fram til ca dd.
Kkk24 var en veldig kjørbar turbo, me bra bunndrag å fuldt trykk (1,5bar+) før 3000rpm å opp topp.

Batland
25/08/12, 18:15
Nå skal ikke jeg være veldig påståelig, men når vi rundtom her har rast turboer pga overrusing så har det gått slik som du beskriver her.
Jeg tipper derfor at du ikke har trykktestet systemet ditt slik at du VET! at det var tett. Når man så trekker tungt og turboen må jobbe overtid i overrusningsmodus, da går det slik. Viderer bør man være klar over at dagens pinglete bensinstasjonsoljer ikke er velegnet til turboer med vanlige lagre når ladetrykket justeres til hyggelig nivå.

Videre vil jeg si at denne KKK turboen egentlig bare raste én gang fordi den "overhalingen" du gjorde (+ i boken, kreativt og helt ok til EGET bruk) holdt Turbokongenivå uten avballansering - og det KAN bare IKKE holde.

krbarstad
25/08/12, 18:33
Har trykktestet sveisene på rørene. Men ikke dumpventilen når den var montert.
Kan godt være at dumpventilen lekker under slik kjøring.
Det skal jeg ikke benekte,for det vet jeg rett å slett ikke.
grunnen til at jeg "selv overhalt" den var fordi jeg ikke syntes det var verdt å koste på den noe mye når den var såppas skadet etter første raset.
Så jeg ville bare se om jeg fikk den brukbar igjen, å det fikk jeg.
Forventet egentlig ikke at den skulle fungere i det heletatt, men det gjor den.
Hadde jeg i utgangspunktet kjøpt turbon ny så hadde jeg vell kostet på repp sett.
Men jeg fikk turbon av en kompis som bytte for noe arbeid jeg hadde gjort til han, å den var kjøpt brukt.
Var også sprekk innvendig i eksoshuset når jeg fikk den, så jeg følte ikke den var verdt å koste på.
men kommer jeg over en slik turbo til salgs igjen til en fornuftig pris så vill jeg vurdere å kjøpe den igjen :))