PDA

Vis full versjon : Ny turbo, clutch og bakaksling



HansOla
20/08/12, 17:38
Hei.

Bilen dette gjelder er Volvo 940 Turbo b230FT fra 1992

Jeg er så heldig at jeg får flere havari på en gang! Turboen min synger på siste verset, clutchen slurer ekstremt, og bak-akslingen klakker og uler....
Jeg har da funnet ut at jeg muligens går for turbonetics sin super 60 trim med a/r .63, keramiske rullelager, 3" innløp og turbinhjul på F1-49 (?). Det jeg lurer på er om denne har intern wg, eller om jeg må handle meg ekstern? Det blir jo et lite problem og jeg må ha ekstern, siden jeg har originalt grenrør. har sett at det finnes et adapter man setter på org grenrør for uttak av wg. er dette bare jalla, eller funker det?
Så var det olje tur-og retur da, dette må vel sikkert tilpasses eller?

Girkassa jeg har er m46. har ikke peiling på hvilket svinghjul, men antar det er originalt. Kan jeg bruke biltema clutch midlertidig sammen med eventuelt forsterka trykkplate? Om noen har komplett clutch/forsterket trykkplate, så send PM!

Bak-akslingen er klin original 1031. Har en komplett bak-aksling fra 740 med dana lamellsperre på handa for 5000,- Noe å satse på, eller kjøpe en original fra høggern?

Takker for alle svar og all hjelp jeg kan få, siden jeg er helt i nybegynnerstadiet ;)

Batland
20/08/12, 19:41
Hei.

Bilen dette gjelder er Volvo 940 Turbo b230FT fra 1992

Jeg er så heldig at jeg får flere havari på en gang! Turboen min synger på siste verset, clutchen slurer ekstremt, og bak-akslingen klakker og uler....
Jeg har da funnet ut at jeg muligens går for turbonetics sin super 60 trim med a/r .63, keramiske rullelager, 3" innløp og turbinhjul på F1-49 (?). Det jeg lurer på er om denne har intern wg, eller om jeg må handle meg ekstern? Det blir jo et lite problem og jeg må ha ekstern, siden jeg har originalt grenrør. har sett at det finnes et adapter man setter på org grenrør for uttak av wg. er dette bare jalla, eller funker det?
Så var det olje tur-og retur da, dette må vel sikkert tilpasses eller?

Girkassa jeg har er m46. har ikke peiling på hvilket svinghjul, men antar det er originalt. Kan jeg bruke biltema clutch midlertidig sammen med eventuelt forsterka trykkplate? Om noen har komplett clutch/forsterket trykkplate, så send PM!

Bak-akslingen er klin original 1031. Har en komplett bak-aksling fra 740 med dana lamellsperre på handa for 5000,- Noe å satse på, eller kjøpe en original fra høggern?

Takker for alle svar og all hjelp jeg kan få, siden jeg er helt i nybegynnerstadiet ;)
Grunnen til at jeg anbefaler denne turboen er at man slipper å sløse bort penger på grenrør og ekstern WG og i stedet ligger pengene i en høykvaliet turbo med integrert WG og bruker en original turboeksosmanifold.

Hvis man har en Volvomotor med original GARRETT T3 turbo så er denne Turbonetics T3 turboen i praksis 100% bolt on på olje tur og retur.
Hvis man bare flytter WG huset over fra den originale T3 turboen så er eksosen også 100% bolt on. Det samme gjelder actuator.

Jeg vil imidlertid anbefale at man benytter anledningen til å montere 3" WG hus og tilpasse downpipen til dette.
Det samme gjelder å tilpasse en 940 eksosmanifold. (Plane ned ringen, montere T3 pakning og porte opp eksosåpningen til den matcher.)
Ingen av disse tingene er NØDVENDIG, men det bør iallefall VURDERES.

Hvor stor prisforskjell er det på en original Volvo lamell og en Biltema lamell da?

HansOla
20/08/12, 21:14
Takker for svar Batland! Akkurat den jeg håpet på å få svar fra :D Jeg har garrett turbo på min, så da er det vel så å si bolt-on da? eksosen kan vel tilpasses uten større problemer. Hvor får man tak i 3" wg hus? Er vel ikke mye jobb å plane grenrøret vil jeg tro, så det skal vel gjøres. Også porte eksosåpningen så den er like stor/tilnærmet stor som innløp på turbo?

Jeg har ikke forhørt meg med pris på original-clutch, men biltema clutch koster 990,- om jeg ikke husker feil ;D

edit: link til komplett lamell og trykkplate til 940 turbo m/m46 kasse: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=svinghjul&List=1&SortField=ProductName&ProductID=19832
2500,- er ikke så ille da.

Batland
20/08/12, 21:53
Takker for svar Batland! Akkurat den jeg håpet på å få svar fra :D Jeg har garrett turbo på min, så da er det vel så å si bolt-on da? eksosen kan vel tilpasses uten større problemer. Hvor får man tak i 3" wg hus? Er vel ikke mye jobb å plane grenrøret vil jeg tro, så det skal vel gjøres. Også porte eksosåpningen så den er like stor/tilnærmet stor som innløp på turbo?

Jeg har ikke forhørt meg med pris på original-clutch, men biltema clutch koster 990,- om jeg ikke husker feil ;D

edit: link til komplett lamell og trykkplate til 940 turbo m/m46 kasse: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=svinghjul&List=1&SortField=ProductName&ProductID=19832
2500,- er ikke så ille da.
Værsågod.
Det gjør det svært enkelt å oppgradere til Turbonetics ja.

Det er mange som har 3" WG hus (inkl. Volvo selv som måtte bruke dette i Gr.A racing), men enklest og billigst er nok dette:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/turbo-_-tillbehor/turbo/wastegatehus-t3_t04e-rostfritt.html

Neida, planing og porting av en 940 eksosmanifold er en smal sak som sammen med den oppgraderte turboen tilfører mye positivt.

HansOla
20/08/12, 22:04
Da blir det nok handel ja! Bruke det wg huset, flens og v-band klemme da eller? :)
Jeg er bare elektrikerlærling enda skjønner du, så det er litt smått med penger, men skal klare å skrape sammen noe! V20T her inne på forumet har portet en 530 topp til meg, så dette har jeg trua på ;D Mangler bare bredbåndslambda, større IC i alu og en BTR nå, så er jeg fornøyd :)