PDA

Vis full versjon : T5: Oljetrykk ved herjing



Morgis
21/12/09, 14:34
Nå som snøen ligger vakkert og pent på sørlandet, blir såklart AWD'n godt brukt.
Men føler jeg mister oljetrykk når bilen kjøres virkelig hardt over tid.

Når motoren er kald, er oljetrykket oppimot 7bar ved tomgang.
Når motoren har oppnådd normaltemperatur legger trykket seg gjevnt på rett under 3bar.
Men når jeg herjer over lang tid med hard belastning, legger oljetrykket seg på 1,5-2bar. Føler dette er lite, mht hvordan motoren belastes og slikt.
Skal det være slik ?

TeamBørnOut
21/12/09, 15:06
bytt til dyrere olje :) evt bedre oljekjøler

Morgis
21/12/09, 15:17
Kjører Castrol Edge Sport 10w40.
Skulle da holde i massevis.
Men du mener det kan være lurt med en ekstra ekstern oljekjøler på motoren?

TeamBørnOut
21/12/09, 15:36
nja, den skulle jo egentlig holde den du har orginalt. Og det er ikke uvanlig at oljelampa kan små lyse blinke på tomgang etter en heidundranes burnout en varm sommerdag. Men når olja er så tynn så kommer den dit den skal uansett.
Har du varmeveksler eller noe ekstra luftkjølt? kan hende det holder med å gi den luftkjølte en vask. Men det er ikke noe farlig så lenge du vet du har 1.5 bar :) men er måleren riktig da? byttet olje i det siste? olja skal byttes veldig ofte hvis man herjer en del. det er viktigere en folk tror :)

Morgis
21/12/09, 15:43
Selve oljelampa er koblet ut og erstattet med oljetrykksmåler.
0-10bar, så den er veldig grovskalet egentlig.
Oljekjøleren ligger i radiatoren, så den temperaturen reguleres vel i stor grad av kjølevannet?

Byttet olje i sommer så en såpass dyr olje bør holde til neste sommer :)

Men da bør jeg egentlig ikke trenge å bekymre meg om dette?

TeamBørnOut
21/12/09, 15:46
ØØØØØØØhhhh uansett hvor dyr en olje er så skal den byttes ofte ved herjing og hardkjøring. Longlife gjelder kun hvis bestemor tusler rundt i byen. Nå fikk jeg litt vondt innimeg :s

Morgis
21/12/09, 15:47
spanderer ikke 1000kroner hver 3. måned i olje på bilen :P
Da kan jeg heller kjøpe billigere olje om jeg må skifte hver 3. måned

TeamBørnOut
21/12/09, 16:27
ja da ville jeg heller kjøpt billigere olje og byttet oftere! (ikke biltema.... ikke mølla etc). oljeskifte skal man ta før og etter banekjøring. og hvis man ligger å jage på snøføret noen timer så er ikke det langt fra slik kjøring. Hadde du hatt ei gammal rødblokk så kunne du kjørt sånn. Den er laget for å tåle det :) men de nyere motorene er mye bedre og er ikke glad i dårlig / gammel olje. det kan fort bli dyrt. Fant ikke skjemaet fra castrol nå (mins det var castrol som hadde det). men det står hvor ofte man bør byte olje etter hvordan man kjører. det er under hver 5000 ved litt hardkjøring hvertfall

jonass
21/12/09, 17:23
stakkars t5r, du MÅ ikke slurve med olja, det er jo blodet til den skjønne bilen din, bytt hvertfall før og etter vinter

Testdriver
23/12/09, 13:46
spanderer ikke 1000kroner hver 3. måned i olje på bilen :P
Da kan jeg heller kjøpe billigere olje om jeg må skifte hver 3. måned
Bedre å kjøpe billigere olje og kjøre korte intervaller enn å kjøpe dyr olje med lange intervaller. Her jeg bor koster Castrol magnatec 10w40 400kr for 4 liters dunk, da klarer man fint å spandere ny olje på bilen hver 5000 km.

Jeg bytter selv olje hver 5000 km på den gamle 740`n min;)

TeamBørnOut
23/12/09, 18:41
lønner seg å bytte olje ofte. det er jo litt flaut å skal selge bilen og kjøpe lurer på om du er egnet til å eie bil når han løfter opp lokket på oljepåfyllinga og ser hvordan det ser ut :)

A.Finstad
25/12/09, 02:57
jeg kjører med Mobil 1 olje på 740en min og bytter olje OG filter hver 5000 maks helst litt oftere, husker ikke helt hva jeg betalte for det sist da jeg ikke har betalt enda(kamerat som jobber på værksted som får det møkk billig)

Shaiko
25/12/09, 03:26
spanderer ikke 1000kroner hver 3. måned i olje på bilen :P
Da kan jeg heller kjøpe billigere olje om jeg må skifte hver 3. måned

Wooot? er du gal? Trur du skal kjøpe deg en 240 istede jeg! selv om den olja di koster 1 mill så har den det like hardt når du banker motoren din.!!

Joakim-G_R
26/12/09, 04:42
Bytte olje? Kjører vi ikke Volvo da? Volvo skal bare etterfylles. :D

Olav'en
26/12/09, 07:26
Takke seg til gammal rødblokk, 740'en får eit par nye liter spillolje når lampen begynner å lyse :P

Per Ulv
28/12/09, 14:19
Er jo veldig forskjell på motoren hvor mye skit blir i olje etter en stund.. Grei regel ved vanlig bruk er jo å bytte når man må etterfylle. Olja renser jo å trekker til seg skit, når olja er mettet så begynner man å forbrenne denne, derfor en må etterfylle hele tida når den begyner å bli gammel. Feks er det lite vits å bytte hver 5000km hvis olja er like blank å fin.. MEN hvis bilen får oppleve Rudskogen daglig bør olje byttet oftere, man kjører ikke tils egenskapene er mettet i ei olje lengre før man bytter..

Kjører 7500 på rødblokka mi, da hender det den trenger å få en liten skvett kjører 5w40 og bytter filter hver gang, dette er ved normal bruk og småkjøring.. Pleier å se ann litt så man stille rmed ny olje før banekjøring.


Men bruker man bilen kun på bane og sommeren kan man kjøre 20w50 og er det en hel års bil er 5w40 fin olje, kjapp smøring ved kaldt vær. Men bruker man 10w40 som hel års olje skal man vel tenke seg om.. Har man en moderne motor med hydr løftere, VVT hjul, registerkjede etc lign en volvo 5r ville jeg kjørt 5w40, disse er ofte litt mere kilen på olje valg mtp ulyder og slitasje på løfterene etc.. Har du en rødblokk eller Sierra som svetter litt etc så er 10w40 fint ikke for tynt så kommer ut i alle simringene og grei smøring ved klad start å lite moderne saker som trenger smøring fort.. 0w30 er ofte i forbindelse med LongLife VAG produkter etc, tynn som melk ikke for annet enn der det står att slitk skal brukes..


Første tallet i en olje feks. 0-20w er en tabell som sier om hvordan viskositeten er på olja, lavere tall = tynnere olje = kappere smøring ved feks kald starter. 30-60 er en betenelse for hvor stor tempratur spekter olja kan holde seg i samme viskositet ut i fra en gradestokk, høyere tall = større temp område.


En 5w40 holder seg vel til +120celcius og litt til før mister egenskapene, og har man kjørt litt på bane med olje temp måler skal det ikke allverden til å få til dette hvis man feks slurver å kjører rett i depoet og oljekjøler etc ikke lengre har luft gjennomstrømning. Burning, piruetter etc er veldig fin måte å få skikkelig olje temp på, ingen luft gjennomstrøminig av oljekjøler, radiator etc.

Morgis
28/12/09, 14:26
Mye god lesing her Per Ulv :)

Blir nok 5w40 pennzoil olje etter nyttår på bilen.
Lurer på å prøve K&N filter som Per Turbo nettopp klasket på sin V70 istedet for Volvo original. Sikkert ingen betydning, men patenten var nokså smart på de filterene.

Blir også skifte av olje på girkasse og senterfiff.
Noen anbefalinger til girkasseolje?
Kjørte denne gangen Mobil1 HD 10w30 olje mener jeg det var.. har 3liter igjen av denne.
Kanskje bruke denne videre?

Per Ulv
28/12/09, 20:04
Mye god lesing her Per Ulv :)

Blir nok 5w40 pennzoil olje etter nyttår på bilen.
Lurer på å prøve K&N filter som Per Turbo nettopp klasket på sin V70 istedet for Volvo original. Sikkert ingen betydning, men patenten var nokså smart på de filterene.

Blir også skifte av olje på girkasse og senterfiff.
Noen anbefalinger til girkasseolje?
Kjørte denne gangen Mobil1 HD 10w30 olje mener jeg det var.. har 3liter igjen av denne.
Kanskje bruke denne videre?


Veit volvo i Tbg bruker Castrol etter mye ulyder i løftere, på motor gir diff..
Kjører selv på Agip 5w40 på motor, på s14a'n sleit jeg med litt lyder, er helsikes skrangle motorer kjede VVT etc, å den blei helt tyst etter byttet til Agip.
Kjører Castrol SMX på ZF kassa nå, fungerer supert. Byttet fra Castrol SMX til Volvo orginal olje på M90, å den blei ikke bedre å gire for å si det slik, å til en pris av 191kr litern!! Så kvittet meg med kassa og olja, hehe...
Castrol er vel den med minst negativ feedback sånn fra folke munn og har en god pris.
Omega og Redline skrytes det jo av, men er dyrt som fy og litt spesielt.. Så jeg kan anbefale Agip 5w40 på motoren din på det sterkeste og ingen som helst negativ erfaring med Castrol på girkasse/diff heller.. Og til sommeren kan du fint kjøre Agip 10w60 på motor med ett smil, men vent på varmegradene;)

Bjørnstad skrev:
Erfaringer med Redline oljer...

Vi har solgt og brukt Redline sine produkter på egne biler og kundebiler en tid nå, og vi har hat bare positive tilbakemeldinger fra kundene. Selv erfarer vi mer effekt ned i asfalten både fra motor, gir og diff.olje. Samtlige biler vi har testet har gitt bedre effektmålinger med Redline sine produkter enn uansett oljetype fra før. Redline olja gir meget lite friksjon og varme og gir derfor bedre effekt og beskyttelse enn de fleste andre oljer.

Vi har også lagt merke til at noen girkasser og motorer har fått mere støy etter bytte av olje, men det ser ut til å skyldes slitasje på f.eks kammer og lagre som er fra før. Dette kan ikke Redline reparere, men p.g.a at den flyter ekstremt tynt/lett kan lyder forsterkes.

På min 200SX S14a med tipp-topp motor og drivverk ble det ingen ekstra lyder. Jeg vikk mye lettere girskift, og stor effektøkning i bakken. Bilen hadde ny Valvoline Racing 10w/60 på motor som ble byttet til Redline 15w/50 extreme, og jeg fikk 4 hk ekstra målt med Dynapack. Så byttet jeg girolje fra Valvoline Synt. GL4 til Redline MT-90 og fikk nye 12 HK i bakken!!!

På en standard Nissan Primera 2.0-97 fikk vi ut 107 hk på drivhjul først og 119 !!! HK med Redline.

Jeg tror fortsatt at Valvoline er en god olje, det bruker vi på verkstedet, men jeg er forbløffet over resultater med Redline. Lav friksjon/oljetemp er viktig for levetid på trimma motorer...

Dette er våre erfaringer med Redline...Neste uke skal 350Z, Audi TT og Nissan Almera testes for effektøkninger med Redline...Jeg er spent !

Håvard Gustad

TeamBørnOut
28/12/09, 20:37
Audi TT og Nissan Almera testes <--- Faen meg liv i leiern haha :D
Ny olje uansett type glir bedre en olje som kun er kjørt noen få km. Merkes utrolig lett på moped (hvor hver eneste halve hk gir inntrykk).
Hadde han kjørt noen km med den nye olja. benka. og bytta olje igjen ville han hat samme resultat igjen. tilogmed ny biltema olje ville gitt forskjell :)

Per: som du sikkert har fått med deg så har volvo nå samme olje på m90 m45 m47 etc etc. Derfor er ikke din m90 noe fin å gire med mer :) Jeg tok heldigvis vare på den gammle olja mi. byttet ut med 1liter ny olje (som jeg hadde fra før) og aner egentlig ikke hvor jeg skal få tak i mer slik olje nå :) Jeg skal aldri mer helle på den dritten volvo selger nå. rart kineserne vil kjøpe et sånt dritt firma

Per Ulv
29/12/09, 19:26
Audi TT og Nissan Almera testes <--- Faen meg liv i leiern haha :D
Ny olje uansett type glir bedre en olje som kun er kjørt noen få km. Merkes utrolig lett på moped (hvor hver eneste halve hk gir inntrykk).
Hadde han kjørt noen km med den nye olja. benka. og bytta olje igjen ville han hat samme resultat igjen. tilogmed ny biltema olje ville gitt forskjell :)

Per: som du sikkert har fått med deg så har volvo nå samme olje på m90 m45 m47 etc etc. Derfor er ikke din m90 noe fin å gire med mer :) Jeg tok heldigvis vare på den gammle olja mi. byttet ut med 1liter ny olje (som jeg hadde fra før) og aner egentlig ikke hvor jeg skal få tak i mer slik olje nå :) Jeg skal aldri mer helle på den dritten volvo selger nå. rart kineserne vil kjøpe et sånt dritt firma

Eneste ny kundene på volvo kan håpe på er vel att kineserene gjør som med KIA å innfører 7års garanti så Jönson begynner å sette sammen bilene som på gamle dager.. Ellers lova ping pinger'n att alt skulle bestå som det var i sverige..

Får vel tro begge oljene var nye, så det blei riktig sammenligning. Men som du sier hvor vidt man kan si en bremsing blir nøyaktig nok til å kunne si det er olja som er skyld i effekt økningen, tja.. Men att bremsinga blei utført på flere type biler er jo bra, blir jo som bensin 95 vs 99 og effekt økningen det har å si.. Og Top Gear viste vel att på en liten swift ikke spilte noen rolle, en GTI golf hjalp litt å på en WRX gav godt utslag.. Å dette gjenspeiler seg nok på oljer også..

Du glemte M56 hehe.. Noe som er universalt er en pen måte å si det passer javn like dårlig på flere modeller;)

ZF og Castrol SMX-S nå fortida:) kjørte SMX-S på M90 før å da var den helt fin å gire med.. Veit vi hadde tilfeller på gamle jobben med att Q8oil hadde en slik universal olje for girkasser, problemt var att den på eldre kasser smørte så godt att synkro-ringene ikke klarte å bryte oljefilmen å få synkronisert som resulterte i vond giring..


Morgis; Ville har fått byttet til 5w40 og spart 10w30 til sommern å fått brukt den opp event på ett olje skift da.. ellers bruker jo snøfresere og slik veldig ofte 10w30 olje;)

TeamBørnOut
29/12/09, 19:34
Ja det er litt synd med sånne "universal" greier.
Så castrol SMX-S er fin på m90 ?

jonass
29/12/09, 19:49
Jeg kjœrer faktisk felleskjøp gir olje på min m90 og dn funker kjempe bra
Men skal prøve den smx oljen snart

Morgis
29/12/09, 19:55
castrol SMX-S er da 75w80 olje..
M56 (som er lik M90) skal ha 5w30 olje..
Blir ikke synkroniseringen tregere med 75w80 ?

Per Ulv
29/12/09, 19:59
Hvertfall det mekonomen fant passet til bilen, å det fungerte helt utmerket.. (SMX-S)

TeamBørnOut
29/12/09, 20:35
Jeg kjœrer faktisk felleskjøp gir olje på min m90 og dn funker kjempe bra
Men skal prøve den smx oljen snart
:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
gå å bytt olje nå!!
en bakaksel med møllaolje blir faktisk spist opp fordi den smører så dårlig!
de selger bare fæl olje! kun til skylling :D

Morgis
29/12/09, 20:39
FK oljen er vel Statoil produkter såvidt jeg vet..

TeamBørnOut
29/12/09, 20:54
ja, samme som mye av biltema olja. like dårlig.

Hemmelig
31/12/09, 13:12
hva med å kjøre 5-50 olje, er ikke det perfekt?

TeamBørnOut
31/12/09, 13:16
har lite å si hva vilke nr det er på olja så lenge det er en møkkaprodusent som lager den

Joakim-G_R
06/01/10, 21:25
ja, samme som mye av biltema olja. like dårlig.


har lite å si hva vilke nr det er på olja så lenge det er en møkkaprodusent som lager den

Og detta mener du pga kanna er nesten lik? Jeg har hørt like konspirasjonsteorier før, men aldri sett noen bekreftelse på dette.

Møkkaprodusent, ingen som nevnte produsent. Men at Statoil har dårlig kvalitet på olja si, må du vel lenger ut på landet med.

TeamBørnOut
06/01/10, 22:34
Jeg aner ikke om kannene er like. vet statoil leverer samme olja begge gangene jeg har kjøpt olje der. lukter likt og oppfører seg likt.
Men da kommer du hjem til meg så skal jeg spandere på deg statoilolje på girkassa (som spesifiserer dine krav). og på bakakselen (som også er til samme krav) :)
så skal vi se hva du syns etter en stund....
lagerras i bakakslene uten herjing? Null stress på den olja :D
bruker mye statoil produkter. men ikke olje etc :) det kjøper man av castrol og slike produsenter..

Shaiko
06/01/10, 23:11
Jeg har stor forkjærliget til AGIP jeg, det trur jeg at jeg alltid kommer til og ha heretter, etter og vært med på div kurser de senere åra.

Joakim-G_R
06/01/10, 23:18
Jeg aner ikke om kannene er like. vet statoil leverer samme olja begge gangene jeg har kjøpt olje der. lukter likt og oppfører seg likt.
Men da kommer du hjem til meg så skal jeg spandere på deg statoilolje på girkassa (som spesifiserer dine krav). og på bakakselen (som også er til samme krav) :)
så skal vi se hva du syns etter en stund....
lagerras i bakakslene uten herjing? Null stress på den olja :D
bruker mye statoil produkter. men ikke olje etc :) det kjøper man av castrol og slike produsenter..

Flere oljeprodusenter kan ha oljer som lukter likt, og oppfører seg likt. Du kan ikke se forskjell på en olje, ved å kjenne på den, hvertfall ikke når den er kald.

Jeg bruker Castrol selv, bare litt lei av at folk skal komme med disse bunnløse teoriene om Statoil og Biltema, aldri noen som har vist noe bekreftende informasjon for at dette stemmer..

Redline skal også være en utrolig god olje, ifølge de amerikanske PR-stuntene deres, bremser en motor med Redline, mer effekt enn en motor med hvilkensomhelst annen olje, f.eks.
Om den smører bedre vet jeg ikke.

TeamBørnOut
06/01/10, 23:25
Jeg tar bare statoil og biltema over samme dritten. fordi de produserer ca samme møkka :)
Jeg er lei bunnløse teorier selv om at all olje er bra bare man bytter ofte nok. Det er feil.
men tilbudet om gratis statoil oljebytte står der enda :D

Joakim-G_R
06/01/10, 23:28
Det er vel bare en mening du har, regner jeg med? Du har vel ingen testresultater på at de er "samme møkka", ei heller hvor god de er?
Forsvarer hverken Statoil eller Biltema, egentlig. :)

TeamBørnOut
06/01/10, 23:44
Nei, det er erfaring av å ha drept en del pinjonglager uten å ha herja en del faktisk. lagerras fordi det ikke har smurt og gått varmt og olja har kommet ut.
Etter jeg gikk vekk fra statoil bakaksel olje så har jeg ikke drept noen pinjonglager uten å ha herja skikkelig!
(kjørte tur retur stockholm med en helt orginal aksel med mølla olje. den fikk pinjongras på returen). Da orka jeg ikke mer og parkerte en stund. til fattern lurte på om jeg hadde helt "det der" på bilen :)

Tore
06/02/10, 21:38
Fant ikke skjemaet fra castrol nå (mins det var castrol som hadde det). men det står hvor ofte man bør byte olje etter hvordan man kjører. det er under hver 5000 ved litt hardkjøring hvertfall

Generelt sier castrol iallefall maks 16.000km/12mnd for min bil:
http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=72&sector=1&category=6&subset=290&vehicle=8931&ocidetails=1

Da jeg kjører "normalt" bytter jeg kun hver 12. mnd med god samvittighet - da har jeg kjørt ca 12.000 km.

:-)

GMV
07/02/10, 10:05
Har faktisk opplevd det på jobb at 1000l dunker med hydraulikkoljer har kommet feilmerket fra leverandør. Skulle vært hydraulikkolje, men istedet så kom det girolje. En god nese på en av våre ansatte oppdaget dette før anlegget ble kjørt igang, heldigvis. Er jo ikke umulig at dette kan ha skjedd i enkelte tilfeller, selv om sjansen er minimal.

Joakim-G_R
07/02/10, 11:57
Det kunne blitt livlig tror jeg?

TeamBørnOut
07/02/10, 11:59
Generelt sier castrol iallefall maks 16.000km/12mnd for min bil:
http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=72&sector=1&category=6&subset=290&vehicle=8931&ocidetails=1

Da jeg kjører "normalt" bytter jeg kun hver 12. mnd med god samvittighet - da har jeg kjørt ca 12.000 km.

:-)
Ved penkjøring ja ;) og det er også MAXimum... Ikke noe for en turbomotor som får kjenne max pedal i ny å ne..
Du sa bilen har begynt å gå dårligere. bytt olje litt ofte så vil den gå like bra hele tia og motoren ha det bedre.. Castrol sier også at man skal bytte oftere en hver 5000 hvis man kjører litt hardt innimellom.. Bytta olja mi en gang i uka på min turbobil. den var ikke bra da en gang. men den fikk kjenne det også :)

GMV
07/02/10, 21:38
Det kunne blitt livlig tror jeg?

Ja det ble tilbakekalling og mye stress med det.:D