PDA

Vis full versjon : Cruise Controllen vill ikke samarbeide lengere!



Bassan
19/08/12, 23:10
Som title sier!

Kjørte en vakker da på e18 hjem fra jobben og skulle smelle på cruise controllen men, der var det ikke noe liv.

Dagen før fungerte den utmerket!

Alle andre ting på samme bryntern funger helt fint.

Jeg har heller ingen tilgang til å lese ut noen feilkoder og kommer heller ikke noe opp i displayet..


Noen tips til hvorfor?:)

850GLTsilver
22/08/12, 19:43
Punkt 1 på disse: Sjekk ALLE vakuumtilkoblinger og sjekk NØYE at luft/el-bryterne på brems og Clutch er 100% korrekt justert.

Er sjelden noe annet så lenge du ikke får feilkoder.

Bassan
25/08/12, 18:04
Et utrolig dumt spørsmål. Hvor skal jeg sjekke disse ?=P

850GLTsilver
26/08/12, 12:55
Et utrolig dumt spørsmål. Hvor skal jeg sjekke disse ?=P

"Alt" som skal sjekkes finner du oppe på pedalene, med unntak av slangen som går ut i motorrommet og frem til pumpa der ved luftfilteret.
De skal trykkes inn akkurat så mye at den elektriske kontakten lukker, og at den pneumatiske ventilen lukkes.
Skal være mulig å sette vakuumpumpa i kontinuerlig drift mens bilen står stille slik at du kan lytte deg frem etter lekkasje.

Bassan
03/09/12, 22:08
Kan dette være feilen? (http://tinypic.com/r/fwkuab/6)

Vill jo tro at den skal trøkke seg sammen eller er jeg helt på jorde nå?

850GLTsilver
04/09/12, 20:58
Kan dette være feilen? (http://tinypic.com/r/fwkuab/6)

Vill jo tro at den skal trøkke seg sammen eller er jeg helt på jorde nå?

Trøkker seg sammen når det er vakuum i slangen. Altså gir gass.
Er ventilene på pedalene bittelitt åpne, så blir det ikke nok vakuum, altså ikke no gass.

Bassan
05/09/12, 23:18
Sjekket slangen inn i motorrommet. Kan ikke finne noe feil der.. :/ Kan det være bryter/Rele?

C.Erstad
05/09/12, 23:34
Bremselyset ditt virker?

Bassan
06/09/12, 11:36
Fungere helt fint det :)

hgnubel
06/09/12, 11:45
Som mr silver nevnte tidligere, har du sjekket tilkoblingene ved pedalene?

Sånn fritt etter hukommelsen er det plastslange som kommer fra motorrommet, og en T-kobling og en 90gradersbøy i gummi i tillegg til koblingene inn på selve kontaktene.

Plukk de av en etter en og bøy og dra litt i gummien og se at det ikke er noen hull eller sprekker.

Bassan
18/09/12, 14:57
Har sjekket disse nå, uten å finne noe hull eller ligende. Skal være helt fine. Noen måte å teste at de er det på?

Leste litt i manualen til bilen også der sto det at det skulle komme opp et lys i dashbordet når man slår på cruise kontrollen. Dette skjer ikke hos meg kan det være at kontakten er gåen eller rele?

gswede
18/09/12, 18:05
Vet du har sjekket vakuumslanger men har du sjekket vakuumbendet under batterikassen?
Se bilder i denne tråden www.volvoforums.com/forum/volvo-850-16/cruise-control-not-working-turbo-boost-guage-not-working-29883/

Bassan
18/09/12, 18:48
kan sjekkke det i morgen. Men forsatt burde det ikke vært lys i dashen?

850GLTsilver
18/09/12, 19:43
kan sjekkke det i morgen. Men forsatt burde det ikke vært lys i dashen?

Lampe for aktiv Cruisecontrol i dash? Nei, det tror jeg da ikke, OM nå ikke pila for driftsmodus på girkassa benyttes til dette da.

hgnubel
19/09/12, 18:14
Har det på min V70, men vet ikke når det kom. Ytterst mot venstre, øverste rad, der står det "cruise" med liten skrift når den er aktiv.

På 98-modeller er den "not in use" ser jeg: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1998/1998_SV70/98sv70_019.htm

Edit: kom i 99: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1999/1999_SV70/99sv70_019.htm :)

Bassan
20/09/12, 15:03
Har det på min V70, men vet ikke når det kom. Ytterst mot venstre, øverste rad, der står det "cruise" med liten skrift når den er aktiv.

På 98-modeller er den "not in use" ser jeg: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1998/1998_SV70/98sv70_019.htm

Edit: kom i 99: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1999/1999_SV70/99sv70_019.htm :)

Min er en 99 modell. så kan dette være feilen da?

Sjekket under batteriet i stad
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1398.jpg

ene kobling var litt løs i fiksen så jeg dro på en strips men forsatt det samme.. ingen ting skjer.

Kan det være spaken ? altså ved ratt.

Bassan
22/09/12, 10:39
Noen som har noen flere tips? skulle gjerne ha fått fiksa dette før neste søndag :)

Scania143
22/09/12, 10:57
sett strøm på pumpa.. og se om den går..

Da ser du også om pedalen rører på seg, gjør den ikke det er det bare og kjenne etter hvor det er lekk...

på min var det ene bryteren, den på clutchen.. kjente/hørte den tok inn litt "luft"/vaakum.

Bassan
22/09/12, 17:06
sett strøm på pumpa.. og se om den går..

Da ser du også om pedalen rører på seg, gjør den ikke det er det bare og kjenne etter hvor det er lekk...

på min var det ene bryteren, den på clutchen.. kjente/hørte den tok inn litt "luft"/vaakum.

Hvordan skal jeg sette strøm på den?=P sikkert veldig dumt spørsmål :o

850GLTsilver
22/09/12, 17:24
Hvordan skal jeg sette strøm på den?=P sikkert veldig dumt spørsmål :o

Let opp den trepolte kontakte der fremme ved pumpa.

På pinne 2 setter du en ledning til chassis, og på pinne 3 setter du inn 12V. Da skal pumpa starte.
Mulig du må koble pinne 1 til chassis i tillegg, da den styrer en ventil inne i pumpa.

Og for å sjekke at alt er OK med de bryterne som MÅ være korrekt justert: Sett bryteren på blinkhendelen for CC i stilling ON og sjekk at du har spenning inn til CC-releets kontakt 9T

Bassan
23/09/12, 01:55
Når du sier Chassis, kan jeg bruke - pole i til batteriet og ta en kable fra + pol på batteriet?

850GLTsilver
23/09/12, 10:34
Når du sier Chassis, kan jeg bruke - pole i til batteriet og ta en kable fra + pol på batteriet?

Chassis ? minus fra batteri, eller et annet sted der minus fra batteri er tilkoblet ja.

+ kan du også hente fra batteriet, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å hente den plussen via en sikring. Kortslutter du to ledninger som begge kommer rett fra batteriet lager du en av de mest kortlivede varmeovnene du noensinne har opplevd, men jeg kan nær garantere et svært lite trivelig resultat. Selv en bitteliten tilfeldig kortslutning av ledningsendene kan ende med at de rett og slett sveises sammen.

Bassan
24/09/12, 23:01
Da har jeg endelig fått fikset dette :) Tokk strips rundt nesten alle gummi slangene kontaktene og da funka den :)

Bassan
28/09/12, 22:27
Og nå er det problemer igjen :p kan kjøre litt så fungere den og nesten gang jeg skal ut og kjøre fungerte det ikke.. Noen har noen tips ?:)

hgnubel
29/09/12, 13:40
Strips gir ikke noe veldig god tetting, men dette er jo koblinger som ikke skal ha noe ekstra klemme originalt...

Jeg tør påstå at når det midlertidig hjalp med strips så er minst en av koblingene du var borti "defekt", og stripsingen eller bare det at du var litt borti den var nok til å tette det en liten stund. Da er du på rett spor mener jeg!

Det kan være morken gummi, sprekk eller hull av noe slag, trenger ikke være lett å se før du tar den helt løs og drar litt i den...

850GLTsilver
30/09/12, 15:50
Ville nok gått for å kjøpe inn samtlige bend og overganger med nye for å forhindre at dette skal oppstå igjen ja. Koster ikke mange kronene.

Bassan
30/09/12, 22:26
Men.. Burde den ikke slutte og fungere helt da?.. Fungerte helt fint når jeg kjørt en tur i dag =P

850GLTsilver
01/10/12, 14:01
Men.. Burde den ikke slutte og fungere helt da?.. Fungerte helt fint når jeg kjørt en tur i dag =P

Alt etter hvor stor lekkasjen er. Liten lekkasje som vakuumpumpa klarer å overvinne gjør at det vil fungere, men øker lekkasjen utover vakuumpumpas kapasitet, så slutter den å fungere.

lyngen
06/10/12, 18:22
har samme feil på min 99mod.

men til meg så lyser mange lamper å "abs, antispinn/skrens, handbrekk, å (i) lyset"
jeg må blinke med langlysene får å få bort disse lampene :o

Cabrinha
09/10/12, 20:04
Min cruise control forsvant da abs-sensor tok kvelden. Ny ABS-sensor og så kom cruise-control tilbake. Tro det om du vil eller ikke !

Bassan
09/10/12, 21:27
Nå har cursen fungert i en uke uten at jeg har gjort noe.. blir ikke klok på dette jeg altså :) fungerte hele veien til sverige uten noe probelemer =)

850GLTsilver
10/10/12, 09:25
Min cruise control forsvant da abs-sensor tok kvelden. Ny ABS-sensor og så kom cruise-control tilbake. Tro det om du vil eller ikke !

Henger nok sammen med at ABS-sensoren du byttet var den som leverte hastighetsreferanse til CC og instrument.
Går ut fra at du heller ikke hadde visning på speedometeret mens du hadde defekt ABS-føler?
I tillegg så kobles CC ut dersom det ligger feilkode på ABS.

hgnubel
10/10/12, 09:52
Henger nok sammen med at ABS-sensoren du byttet var den som leverte hastighetsreferanse til CC og instrument.
Går ut fra at du heller ikke hadde visning på speedometeret mens du hadde defekt ABS-føler?
I tillegg så kobles CC ut dersom det ligger feilkode på ABS.

På min bil er det i hvert fall det siste som er problemet. Kommer av og til feilkoder på venstre ABS sensor kombinert med speed signal too low, og da kobler CC ut inntil den er borte igjen. Dvs jeg kan stoppe motoren, starte igjen og så lyser ABS-lyset inntil selftest ved ca 25km/t. Da slukker lyset, men CC vil ikke virke før neste "operating cycle". Dvs stoppe motoren og starte enda en gang, så funker CC.. mer enn bare litt irriterende.

Hadde en ny runde med kontaktrens og beskyttelse på sensorkontakten og den store kontakten inn på absboksen her om dagen, og nå har den holdt seg borte i to dager.. krysser fingrene. Hvis den ikke forsvinner nå så tror jeg det blir å overhale/lodde over en erstatningsboks. Har ikke lyst til å ha fuskende ABS i vinter.

850GLTsilver
15/10/12, 13:17
Sett inn hele den store kontakten med lavtemperaturfett i tillegg.
Omtrent bare å fylle opp hunkontaktdelen med et lag på Ca 3mm fett før du setter i hankontaktdelen.
Holder borte fukt og smuss hele året rundt, og slike kontakter som ikke kommer i kontakt med luft og smuss, korroderer ikke.

93_volvo960
03/12/12, 19:22
Og nå er det problemer igjen :p kan kjøre litt så fungere den og nesten gang jeg skal ut og kjøre fungerte det ikke.. Noen har noen tips ?:)

Hvordan gikk det til slutt? Min cruisecontroll er litt rar av og til. Hvis jeg justerer hastigheten mange ganger med +/- så er et akkurat som om at den begynner å bli nøkkete. I stedet for å holde en jevn hastighet, så driver den å "jager" opp mot et punkt og så detter ned og "jager" opp og detter ned. Når jeg slår den av og gir den en pause, så virker den normalt igjen. Kanskje noe vacum-greier på gang hos meg også....... så artig å høre om du fikk en løsning på problemet! :)

hgnubel
04/12/12, 11:55
Hvordan gikk det til slutt? Min cruisecontroll er litt rar av og til. Hvis jeg justerer hastigheten mange ganger med +/- så er et akkurat som om at den begynner å bli nøkkete. I stedet for å holde en jevn hastighet, så driver den å "jager" opp mot et punkt og så detter ned og "jager" opp og detter ned. Når jeg slår den av og gir den en pause, så virker den normalt igjen. Kanskje noe vacum-greier på gang hos meg også....... så artig å høre om du fikk en løsning på problemet! :)

Høres nesten mer ut som dårlig (elektrisk) kontakt eller en pumpe som holder på å gi seg enn vakumlekkasje synes jeg. Med lekkasje så tenker jeg du ville enten sett jaging hele tiden eller ingen funksjon. Hvis du så fikler med koblingene, eller temperaturen i motorrommet går fra minus 10 til plussgrader, eller andre ting som mer mekanisk kan påvirke en liten lekkasje så kan det virke fint igjen en stund... men ikke bare med å slå vakuumpumpen av og på.

Ville prøvd å rense og smøre opp kontakten til vakuumpumpen. Men nå har du kanskje ut fra nicket ditt en 960 som er en biltype jeg ikke kjenner i detalj i det hele tatt...