PDA

Vis full versjon : Olje utånding...



StigAre
18/08/12, 19:06
Jeg har en 2.5 10v motor i min 94 (facelift) Volvo 850.
Mener og ha hørt at dette olje utåndings systemet ikke er bra ?
Jeg ser det kommer en slange opp fra under innsuget og bare stopper i friluft rett under fordelerlokket, under forederlokket er det en del oljesøl, som kommer ut av den slangen....

Er det noe feil, eller skal det være sånn ?
Hva kan jeg evt gjøre med dette ?

StigAre
18/08/12, 19:10
Det heter kanskje veivhusventilasjon det jeg snakker om ?

hammerpaal
18/08/12, 19:59
Jeg har en 2.5 10v motor i min 94 (facelift) Volvo 850.
Mener og ha hørt at dette olje utåndings systemet ikke er bra ?
Jeg ser det kommer en slange opp fra under innsuget og bare stopper i friluft rett under fordelerlokket, under forederlokket er det en del oljesøl, som kommer ut av den slangen....

Er det noe feil, eller skal det være sånn ?
Hva kan jeg evt gjøre med dette ?


Denne slangen skal kobles til et flammefellehus som er festet på rørslangen som går fra luftfilterboks til gasspjeld (feit slange). Mulig slangen bare har hoppet av flammefellehuset, eller at du mangler selve flammefellehuset.

Flammefelle-kit er å få kjøpt på din lokale Volvo-forhandler, eventuelt kan du google "flame trap, volvo 850" for å se hva dette dreier seg om i forkant før du kjøper.



Mulig at tidligere eier av din bil har gjort dette med å legge slangen i friluft, med hensikt å lede vekk overtrykket som blir ved igjensatt veivhusventilasjon.

Naske
18/08/12, 21:22
veivhusventilasjonen på 850 er dritt. hølet fra blokka er knøttlite og blir tett fort ved småkjøring. Beste er egentlig å la oljedampen gå til atmosfæren i stedet for å bytte oljefelle og slanger hele tida. Forstoppelse er ikke bra for pakninger.

StigAre
18/08/12, 21:52
Hva er den beste og mest holdbare løsningen her da ?

Naske
18/08/12, 22:06
Motoren din tar jo ikke skade av dette. Alle motorer har blowby fra ventiltetningene, denne eksosen havner jo som overtrykk sammen med oppisket olje i veivhuset og tyter ut slangen din. Det er miljøhensyn som ligger bak veivhusventilasjonen, den tjener ikke noe hensiktsmessig fordel for bilen din. I gamle dager rant oljedampen fra veivhuset rett ned på asfalten.

StigAre
18/08/12, 22:40
Men når den lille svarte boksen er potte tett (noe jeg antar min er) så vil jo olje dampen/trykket gå inn i motoren igjen og ut andre veier.. ?

Naske
18/08/12, 22:52
Det er flere måter å sjekke om ventilasjonen er tett. Du kan ta ut peilepinnen og kjenne om det kommer ut mye luft. I de alvorlige tilfellene ryker det støtvis eksos ut, eller peilepinnen blåses delvis ut. Ett annet tidlig symptom er om det er "gugge" på peilepinnen. Dette er ofte vanndamp som samler seg i olja og ser ut som som gråhvite kladder. Små vanndråper høyere opp på pinnen kan du også få.

Så dersom du har fin olje, lite overtrykk når du tar ut oljepinnen og ingen oljelekkasjer er det ingen akutt fare. Jeg merka forøvrig at motoren brukte mye mindre olje etter at jeg bytta veivhusventilasjonen.

Her er et par linker:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=28487
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

hammerpaal
18/08/12, 23:23
veivhusventilasjonen på 850 er dritt. hølet fra blokka er knøttlite og blir tett fort ved småkjøring. Beste er egentlig å la oljedampen gå til atmosfæren i stedet for å bytte oljefelle og slanger hele tida. Forstoppelse er ikke bra for pakninger.

Den nederste kanalen inn i blokka og ned i bunnpanne er underdimensjonert. Likevel er det viktig med hyppige og forebyggende servicer, slik som olje- og filterskift, etc.

hammerpaal
18/08/12, 23:37
Hva er den beste og mest holdbare løsningen her da ?

Den beste løsningen er å skifte ut alle vitale deler som har med veivhusventilasjonen å gjøre. Ned med bunnpanne og stake opp den kanalen i motorblokk som fører til oljefelle slik at den blir helt fri for oljeslam. Også sørge for at kanalen i bunnpanne er tilnærmet fri for slam/avleiring. Den oljen som går ned i kanalen til bunnpanne er vel ment for å renne tilbake til systemet og brukes om igjen.
Etter at du har montert nye slanger/oljefelle og flammefelle så er det olje- og filterskift.
Som Naske kommer fram til er at du vil nok få en reduksjon i eventuelt oljeforbruk. :)

Naske
18/08/12, 23:51
Hammerpaal - Jeg vet dette ikke er det beste miljøtiltaket, men ville en permanent servicefri løsning være å tette de nederste hullet, tette hullet til inssuget, og la det store hullet på blokka der dampen kommer ut kommunisere med atmosfæren?

hammerpaal
19/08/12, 00:12
Hammerpaal - Jeg vet dette ikke er det beste miljøtiltaket, men ville en permanent servicefri løsning være å tette de nederste hullet, tette hullet til inssuget, og la det store hullet på blokka der dampen kommer ut kommunisere med atmosfæren?

Nei, det er vel ikke det beste miljøtiltaket, men jeg liker tanken din om å lage en servicefri løsning. Ved å la oljedampen komme ut i friluft er forsåvidt en minimal forurensning fra ên enkelt bil, men tenker helst på den som kjører bilen. Det er vel en sannsynlighet for at fører/passasjerer blir utsatt for denne oljedampen, og den er vel ikke akkurat en helsegevinst. :)
Men er nok mulig å lede denne skadelig dampen vekk fra kupêen på en eller annen kreativ måte.

Naske
19/08/12, 01:09
Kanskje trengs det ikke mer enn en noen cm lang grov gummislange som peker nedover.

850GLTsilver
19/08/12, 02:49
veivhusventilasjonen på 850 er dritt. hølet fra blokka er knøttlite og blir tett fort ved småkjøring. Beste er egentlig å la oljedampen gå til atmosfæren i stedet for å bytte oljefelle og slanger hele tida. Forstoppelse er ikke bra for pakninger.

Knøttlite? Er da Ca 20mm diameter på det røret på min.
Men greit nok. Ser flere har nevnt dette med å slippe dampen rett ut i friluft.
Vil jo bli en del søl med det etterhvert, og heller ikke helt som det egentlig er tenkt.
Har et prosjekt på gang med en ekstra catchtank, for å se om man kanskje slipper å dra så alt for mye inn i innsuget igjen for min egen del. Skal ikke se bort fra at man blir å lage et opplegg som bruker EGR-tilkoblinga (blendet på fruas "Emil") for å skape en noe mere heftig undertrykkssituasjon i systemet. Kanhende kombinert med å legge en slange fra flammefelle og opp på toppen der den andre EGR-tilkoblinga normalt er. Sammen med en vakuumstyrt ventil på den delen, så tipper jeg at man skal si farvel til gjentettingen i alle fall.
Det miljømessige skal ikke jeg ta opp her, bortsett fra at det som sagt vil bli en del drypp på bakken om man bare åpner helt opp.