PDA

Vis full versjon : V70XC, testing av coil? - mangler periodisk noe bunndrag



4-trekkeren
18/08/12, 16:43
Heisan

Som titlen tilsier har jeg litt problemer med pådrag av og til.
Dette likner på noe jeg hadde for 2-3 år siden, og da måtte jeg ha bilen på verksted. (Var heldigvis på ferie ikke langt fra svenskegrensa ;) )
Den gang ble det påvist at en av coilene var dårlig/defekt. Symptomene jeg har nå er relativt like, og det vil si at av og til har jeg dårlig bunndrag.
Stort sett er det vanlig drag (har automat), men noen ganger virker det som jeg har mistet halvparten av hestene i bilen og det er kjipt.
Har forøvrig ingen varsler i dashbordet.
Så - det jeg da lurer på er om jeg via et multimeter kan måle meg frem til om en av coilene er defekte? De er jo lette å komme til, men siden dette er periodisk vil det ta litt tid å teste dem ved kjøring. Da er det vel lettere å demontere dem en etter en og måle motstand i dem e.l.

På forhånd mange takk for svar eller tips :)

C.Erstad
18/08/12, 17:31
Kan vel måle primær og sekunderspolen på den... men husker ikke hvilket stikk du skal måle på...

850GLTsilver
19/08/12, 02:53
Start med å lese feilkoder likevel.
Kan være noe som "gjemmet" seg.
Sekundær på coilen bør vel ligge på et par hundre ohm ville jeg tro? Primær på et par ohm.
Sekundær måles gjerne med en tennplugg montert, og mellom senterelektroden og "kransen".
Aner ikke hvor mange poler det er i kontakta på toppen. Er det to så er alt enkelt.

C.Erstad
21/08/12, 08:34
Start med å lese feilkoder likevel.
Kan være noe som "gjemmet" seg.
Sekundær på coilen bør vel ligge på et par hundre ohm ville jeg tro? Primær på et par ohm.
Sekundær måles gjerne med en tennplugg montert, og mellom senterelektroden og "kransen".
Aner ikke hvor mange poler det er i kontakta på toppen. Er det to så er alt enkelt.

er 4 mener eg...