PDA

Vis full versjon : Tiltak for å få ned diesel-forbruket



Cane
14/08/12, 21:44
Min V70II 2.4D 2008 var tidligere mer drivstoffgjerrig enn den er i dag. Husker jeg riktig lå det nesten alltid under 0,7 - som oftest på 0,68-0,69.
Dette var før service i juni 2011 - og jeg dermed fikk ny programvare. Etter dette ligger forbruket som regel på 0,81-0,82. I juli i år tok jeg en ny service men forbruket er uendret.

Så til saken: jeg har lest et sted at man kan bytte ut en rekke "slitedeler"(?) for å påvirke forbruket. Noen som vet hvilke deler dette kan være?

Hvis det ikke er kostbare deler kan det jo være en morsom øvelse å regne på om det lønner seg.

MadAss
16/08/12, 19:30
Var forbruket målt med kjørecomputeren eller med tripteller?
Volvo kan ha oppdatert programvaren for instrumentet, som gjør at forbruksmåleren/kjørecomputeren*viser mer rett nå. Ergo, forbruket har ikke forandret seg, bare utrekningen av forbruket blitt mer nøyaktig.

Nedsotet egr, delvis gjentettet partikkelfilter eller innsugsslanger kan vere med å forhøye forbruket.

gswede
17/08/12, 12:34
Har du hatt bilen siden den var ny?
Om ikke kan det hende den har vært chippet, noe som er annulert av SW upgrade.

gswede
17/08/12, 12:40
Slitedeler skal normalt sett ikke ha så mye å si for forbruket, om hjulgeometri er utav spec kan det påvirke. Byttet til annet dekkmerke ved service?
Flush og ny olje på girkasse kan påvirke forbruket positivt.

ikke dum forklaring madass stiller med over her..

Cane
21/08/12, 21:33
Var forbruket målt med kjørecomputeren eller med tripteller?
Volvo kan ha oppdatert programvaren for instrumentet, som gjør at forbruksmåleren/kjørecomputeren*viser mer rett nå. Ergo, forbruket har ikke forandret seg, bare utrekningen av forbruket blitt mer nøyaktig.

Nedsotet egr, delvis gjentettet partikkelfilter eller innsugsslanger kan vere med å forhøye forbruket.
Det er målt med kjørecomputeren - så hvis det er som du beskriver, er det kanskje bare instrumentet som er mer nøyaktig.
Partikkelfilteret tror jeg ble byttet på en av de siste servicene, men det kan jeg sjekke opp og eventuelt vurdere om jeg vil gjøre på nytt.

Cane
21/08/12, 21:41
Har du hatt bilen siden den var ny?
Om ikke kan det hende den har vært chippet, noe som er annulert av SW upgrade.
Bilen var nesten ny når jeg kjøpte den - men jeg vet at den ikke var chippet.
Derimot har du et poeng når det gjelder dekkbytte. Samme sommer kjøpte jeg nemlig et set sportsdekk fra Continental og dem er ikke akkurat miljødekk. Høyst sannsynlig har dette også påvirket, og det burde jeg jo tenkt på tidligere.

Vatnehol
07/09/12, 08:35
som Madass sier. også sliten lmm gir økt forbruk.

850GLTsilver
08/09/12, 16:52
Basics: Riktig lufttrykk i dekkene. Riktige dekk. Men ser jo at du er inne på det allerede.

Skal jo nevnes at mye av veiene i vårt distrikt er blitt svært lite drivstoffsparevennlig. Hull og sår, ujevn og alt. Dette påvirker mere enn man skulle tro.