PDA

Vis full versjon : 02 V70 2.4d: Mulig slitt utløserlager? (PROBLEM DELVIS LØST)



Larsemann82
14/08/12, 07:40
Hei

Har en svak raklelyd på tomgang. Forsvinner når jeg tråkker inn clutchen. Hører også et svakt "klunk" under kjøring når jeg girer og slipper ut clutchen litt for fort.

Er begge disse symptomene et tegn på slitt utløserlager?

- Må man ned med kassa for å skifte?
- Bør man skifte svinghjul/clutch i samme slengen (hvis kassa likevel må ned)?
- Noen som vet hva en slik rep koster sånn ca?

850GLTsilver
16/08/12, 18:43
Typisk utløserlager ja.
Kassa må ned.
Er clutchen grei så er det liten vits i å bytte den, men har du mistanke til at den er i ferd med å synge på siste verset, så kan det være lurt.
Kostnad på verksted? Tja, skal vi si en plass rundt 5 lapper?
Gjetter de gjør jobben på Ca 3-4 timer og så tar de greit betalt for deler og slikt.
Kan anbefale et rimelig verksted i Oslo om det skulle passe.

Øøyyy, V70 ja. Dritt og. Regn et par tre lapper til Tar hele dagen en slik jobb.
Få de til å ta simringen på girkassesiden av motoren med det samme.

Larsemann82
12/09/12, 21:02
"Klunkelyd" løst: Def øvre motorfeste, samt løs bolt i senter på H drivaksel. Enkel fix. ca 800,- for orig motorfeste og 30 min arbeid.

Raklingen på tomgang har jeg fortsatt ikke funnet ut hva er....

Larsemann82
28/10/12, 23:50
De på Bilia mente det ikke var utløserlager iom at lyden forsvinner når cluchen tråkkes inn.

Har søkt litt rundt på nettet men blir ikke klokere. Ser det er mange som har denne "feilen", og har fått byttet girkasse, svinghjul, clutch og utløserlager (ikke alt på samme bil) uten at lyden blir borte.

Litt mer detaljer:

Lyden er der kun på tomgang, men ikke hele tiden. Eks: Parkerer og lar bilen stå på tomgang - Ingen lyd. Trår inn clutch og slipper ut igjen - Ulyd. I tillegg øker frekvensen på lyden når jeg trår cluch halvveis inn (og forsvinner helt når cluch trås helt inn).

Noen som kan hjelpe meg med dette??

Kauto
29/10/12, 10:04
De på Bilia mente det ikke var utløserlager iom at lyden forsvinner når cluchen tråkkes inn.

Har søkt litt rundt på nettet men blir ikke klokere. Ser det er mange som har denne "feilen", og har fått byttet girkasse, svinghjul, clutch og utløserlager (ikke alt på samme bil) uten at lyden blir borte.

Litt mer detaljer:

Lyden er der kun på tomgang, men ikke hele tiden. Eks: Parkerer og lar bilen stå på tomgang - Ingen lyd. Trår inn clutch og slipper ut igjen - Ulyd. I tillegg øker frekvensen på lyden når jeg trår cluch halvveis inn (og forsvinner helt når cluch trås helt inn).

Noen som kan hjelpe meg med dette??

Har veldig troa på utløser lageret som er dårlig. Har samme lyden på min bil, kommer og går litt. Og litt bittelitt vibrasjon i clutch pedal når den er helt ute. Så skal bytte utløser lager på min bil :) Er det dårlig kan det både hyle og vibrere og "skrangle" alt etter hvor dårlig det er.

850GLTsilver
29/10/12, 20:30
Kan jo være gåene lagre på kubben i girkassa også.

GMV
07/11/12, 22:10
Rakkling fra gearkasse på tomgang er helt normalt. Nyere modeller har fjæret lamell og todelt svinghjul (2006->) for å minimere lyden. Jeg ville ikke bekymret meg så mye om lyden.

hanssen.robert@yahoo.no
08/11/12, 09:43
lyden kan komme både fra dobbeltmasse svinghjul og eller gearkasse. er det fra kassen så omtales denne som arbeidslyd. det er ikke farlig visstnok, men irriterende. skal en få det bort så er det mye mulig en bør bytte alt sammen. det kommer litt an på km stand.

Cånkård
23/12/12, 22:18
Tar opp tråden igjen jeg. :) Hadde en relativt høy "skvik" "knirk" lyd når jeg akset og slapp gassen, men det var bare begynnelsen. Var en dag jeg hørte en sinnsyk kvinelyd fra biln min når den sto på tomgang, trådde inn clutchen og lyden var borte, Slapp clutchen igjen og lyden kom tilbake. Den økte samtidig som turtallet økte, men forsvant etter en stund. Så senere en gang i uka la jeg merke til en raklelyd når jeg trådde clutchen inn når bilen sto på tomgang, lyden blei borte når jeg slapp clutchen igjen.

Men så var det en dag den kvinelyden kom tilbakers. Trådde inn clutchen for å gire ned og clutchpedalen mistet motstand akkurat som om det var en lekkasje, stoppet bilen og så en oljedam under bilen...
Så nå må girkassa ut og få byttet en god del med deler.:(

teo
08/01/13, 16:45
heisann
har en 740 med noe samme problem som trådstarter beskrev. jeg kan høre at når jeg slipper clutch'en kommer det en surring fra girkassa men ikke når jeg trykker inn cluthcpedalen. fikk tips om utløserlager og svinghjulslager.

noen som vet om dette kan stemme ?