PDA

Vis full versjon : Sirkulasjon av luft



Crewer
12/08/12, 14:52
Hei,

Jeg har en S80 2008 modell.

Har nå hatt denne bilen i tre år, og tidligere sommere, så har en vifte begynt å gå når jeg har låst opp bilen på varme sommerdager, som jeg innbiller meg at blåser ut/bytter luft i kupeèn.

Denne viften har ikke gått i sommer når jeg har stått med bilen i solen. Hadde bilen på service rett før ferien, og de sa ingenting om noen feilmeldinger e.l.

Har sjekket menyen for innstillinger, men kan ikke se noe åpenbart der som gjør at denne funksjonen ikke virker lenger.

Kan det være en sensor eller innstilling jeg overser?

Rasp
12/08/12, 21:33
det er borte hos meg også denne sommeren, jeg har en 08 v70, det er noe dei har når dei er nye for å lufte ut nybil lukta el noe sånt, så skal den slutte når bilen blir noen år, eller det blir av programmert automatisk ved service, dette har jeg lest her inne en gang, var noe i den duren i allefall

SagaPer
12/08/12, 23:36
Fra manualen til XC70 2009 modell (webutgave, side 120):

Clean Zone Interior Package (CZIP): Detta tillval håller kupén ännu renare från allergi- och astmaframkallande substanser. För mer information om CZIP, se broschyren som medföljer bilen vid köpet. Följande ingår:

• En utbyggd fläktfunktion som innebär att fläkten startar när bilen öppnas med fjärrnyckeln. Fläkten fyller då kupén med friskluft. Funktionen startar vid behov och stängs av automatiskt efter en stund eller då en av dörrarna till kupén öppnas. Tidsintervallet under vilket fläkten går minskar successivt fram tills bilen är 4 år.

• Interior Air Quality System (IAQS). Ett helautomatiskt system som renar luften i kupén från luftföroreningar som partiklar, kolväten, kväveoxider och marknära ozon.

Crewer
13/08/12, 08:00
Takk for svar. Min er jo fire år nå, så det harmonerer.

IAQS går da altså ikke automatisk på enn så lenge det bare er ekstremt varmt i kupeen.