PDA

Vis full versjon : Vibrasjon og risting i pedal og bil



degocostly
09/08/12, 22:30
Hei. Har en 01mod v70 2.0t med automat som jeg har et problem med. Plutselig en dag så fikk jeg en voldsom risting i hele bilen, og kjørte straks hjem. Neste tur var det ingenting. Men det kommer av og til, har gjort det en stund nå, men ikke så voldsomt nå.
Det som skjer er at gasspedalen vibrerer, uavhengig av pådrag osv, den vibrerer konstant. Så rister hele bilen litt, av og til mye. Og av og til bynner ratte å riste også. Dette bynner som regel i høy hastighet (80-90km/t), men når det først har begynt så rister det også når jeg kjører i lav fart.
Har hatt bilen inn på verksted, alle felger er rette, og dekkene balansert. En prøvekjørte den også, men da var det selvsakt ingen risting... Noen som har en anelse? Veldig plagsomt!

iPaal
10/08/12, 07:59
Svinghjulet ditt kanskje? Har litt av samme tendenser i bilen min. Har skiftet Det meste av forstillingsdeler, motorfester, kjøpt nye dekk, kontrollert felger osv. Har blitt litt bedre, men ikke bra. Ristingen i bilen merkes på hele kroppen faktisk.

Skal bytte svinghjulet, clutch og utløser lageret etter hvert. Bare spare litt penger først. Ganske dyr reparasjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk

degocostly
10/08/12, 22:28
Hmm, kanskje det? Glemte å nevne det, motorfestene mine er bra også. Merkes faktisk i hele kroppen i min også ja :P Skikkelig ekkelt når det er på det verste.. Tror jeg har pungtert hver gang..

JP_Ra©ingTeam
10/08/12, 23:05
har kjent lignende på min egen bil.. men for det meste på kald motor.. når motor blir varm forsvinner vibrasjonen..
så antar det har noe med svinghjulet å gjøre..

Håkon77
11/08/12, 11:45
Jeg har også noe lignende. Vibbirerer/ rister litt ved 80-90. Jeg har prøvd å slå den i fri mens jeg triller i nedoverbakke og det blir ingen forskjell. Har også prøvd å ruse motoren når jeg ruller i fri uten at ristinga forandrer seg.

Siden det kun er farten som er avgjørende mener jeg det må være kast i drivaksler eller noe.

degocostly
11/08/12, 13:12
Hmm.. rister det i gasspedalen din å da?

Turbo Garage
11/08/12, 13:49
Hvorfor snakker vi så mye om svinghjul her, siden dette er en automat?
Du kan sjekke bremseskivene dine. Hvis de ser ut som wasa knekkebrød på innsiden er det bare å bytte dem.
Det er spesielt bak dette kan skje uten att du ser noe spesielt.

degocostly
11/08/12, 14:23
Skivene er så og si nye. Uansett litt rart om det er det, siden det skjedde sånn plutselig

Turbo Garage
11/08/12, 14:38
Er alle 4 skivene nye da?
Kan også være splines på drivakslinger som ikke er påhatt Låsing/ fett.
Calipter kan henge litt på innsiden.

GLTOslo
11/08/12, 17:07
Hadde det samme på min. Då var det rett og slett fast bremsestempel framme på eine sida. Det er nok en god start å sjekke at stempel, caliper og skiver er som dei skal. Kjenne etter varmgang. Det enklaste og billigaste først

degocostly
11/08/12, 22:15
Skivene fram er nye, de bak er 2 år, men ser bra ut. Ja, kan ta en titt på bremser :)

iPaal
12/08/12, 01:14
Kan fort bli dyrt også. Har skiftet det meste på min. Just in case. Hadde nok vært billigere å tatt det verste først.


Sent from my iPhone using Tapatalk

degocostly
15/08/12, 19:58
Kan nevne at jeg synes det blir verre rett etter at bilen blir vasket.. ?

Turbo Garage
16/08/12, 15:27
He He, da må du prøve å vaske hjula bedre, Mange felger har en lei kant som det henger mye dritt på.
Og når man vasker blir det som regel vasket best nede også er det igjen en del dritt i toppen av felgen.
Hvis det sitter godt kan man jo alltids ta av hjulene og prøve å vaske for hånd.
Lykke til.

degocostly
17/08/12, 06:41
Tviler på at det er grunnen, men kan jo alltids vaske dem litt bedre for å se om det har noen virkning :)