PDA

Vis full versjon : volvo 850 turbo fusker



Kris God-tjukken Frostad
09/08/12, 21:40
hei!

har en volvo 850 T5-R som fusker og harker, dette er spesielt på oppstart ved kald motor, starter fint og raskt men etter 1-2 sek så faller den ned på 100-200 omdreininger og nesten dør før den stiger til over 1200, sånn jager den et par min før den stabiliserer seg,dette skjer ikke med varm motor, utenom dette så fusker den ved lave turtall fra 1000-2000 rpm spesielt i bykjøring, lave hastigheter, og smeller i eksos anlegg.

har sjekket dyser, dvs ohmet og sjekket spenning ved kun tenning på, renset spjeldhus, byttet spjeldhus sensor, byttet pluggene, lambdasonde ble byttet for noen mnd siden,lmm ble og byttet for noen mnd siden,bensin filter byttet, fordeler hus byttet.
skal prøve med nye tennkabler i morgen.

målte avgass har bare ca tall som jeg husker, 3,3% CO, 270'ish HC, 1100 i lambdaverdi.

noen flere ting som kan gi sånne symptomer? begynner og bli grådig lei og får bare lyst og skrote bilen xD

takker for svar på forhånd, om dere har noen forslag så bare rop ut! skal eu godkjennes før slutten av sep:/

edit: noen som vet sånn ca hvor vacuumslangen til venstre for innsuget sitter? har sett men finner ingenting:/

gswede
10/08/12, 08:00
Er alle tenningsdelene originale inkludert lmm og lambdasonde?
Du nevner fordeler lokk men ikke rotor..
Kontroller at ikke kabel fra coil ligger inntil ledning fra lmm

Alle vakumslanger ok? sjekk spes bendet under fuelrail på høyresiden (sett forfra)

Dobbelsjekk at alle pluggkabler sitter skikkelig fast og i riktig rekkefølge, evnt sjekk selve kablene. Kun merke "Bugicord" som gjelder...mao original kabler

Spray litt WD40 på strategiske plasser som ved injectorer og vakumslanger når bilen er varm og forhåpentligvis sviver på tomgang.
Du får nye oringer til injectorene overalt injectorer selges...bilelektrisk evnt bilia.

Kris God-tjukken Frostad
10/08/12, 20:29
hei

Takk for svar! det setter jeg pris på!

nå har jeg tettet et hull i eksosen, dette hullet var før lambda, nå blir det vell lettere og feilsøke, gikk bedre, men er fremdeles dette tullet med tomgang og på lavt turtall:/
sprutet wd40 på strategiske plasser, men er dette som start gass? samme virkemåte på motoren for jeg sprutet inn i luft filter men det var ikke noen forskjell:/

pluggene er nye og er av typen Volvo R6, skal være orginale ja, kjøpte meg et kabelsett fra meca men de hadde bare intermotor:/ samme er fordeler, rotor ble ikke rørt.

men noen som har erfaring med intermotor?

takk for svar,gswede:)

Rockeren
11/08/12, 09:22
WD40 er ikke det samme som startgass nei, WD40 er det samme som 5-56. Altså et smøremiddel :)
Prøv med en boks startgass og spray litt rundt.. Høres veldig ut som en vakumlekkasje et sted..

Kris God-tjukken Frostad
13/08/12, 19:34
hmm, merkelig, sprayet med startgass idag, men fikk ikke noen reaksjon fra bilen :/ virker bedre etter eksos tettingen, fant et par mnd siden 2 nipler fra røret som går fra lmm til turbo, men det heller har ikke noe å si tydelig vis, dvs at det er en større vacuumlekkasje en plass? er litt ublidt møte med første volvoen jeg har kjøpt xD men men, den drar fortsatt godt men er berre den vanvittige jagingen på tomgang og fuskingen på lave turtall som plager meg, ellers en flott bil, jeg har også en boost controller, skal ikke den slippe igjennom luft etter et visst trykk? jeg klarte og blåse luft igjennom med kjeften xD også før dette t stykket som går til boost controlleren så er slangen fra under turboen koblet til stykket med pil på, å ene er koblet til WG, og den ene til boost controlleren

dog må sies at dette er første turbo bilen jeg har hatt og jeg har vært litt ute av "spillet" ang mekking:/

850GLTsilver
14/08/12, 21:10
Gi tomgangsmotoren en real vask og oppsmøring med våpenolje.
Du skal ikke se bort fra at mye ordner seg da.

mrstfu
16/08/12, 11:02
skulle akkurat til å si det. jevn pulsering på tomgangsturtall er typisk sliten / defekt tomgangangsventil. sitter under dekselet over gasspjeldet, liten sylindrisk sak med et par slanger og en kabel på. utseende varierer mellom motormodellene, men prinsippet er samme. ligger en HowTo i HowTo-seksjonen.

Kris God-tjukken Frostad
22/08/12, 07:42
hei!

beklager sent svar, har nå feilsøkt en del, viste seg at tomgangregulatoren er slitt ja, er ikke noe fjusking når den ikke er tilkoblet, så under kjøring på lave turtall er den en drøm, eneste som er problemet nå er at det den går magert, har en godkjent CO, ligger på ca 0,3-0,5 ligger og pulserer mellom det, og lambda verdien ligger på ca 1.090, så den går enda litt magert, merker det på kuttingen ved pådrag:/ det ble tatt en bensintrykk test og den lå på 2.4 bar ved tomgang og 3 bar ved høyere turtall, så jeg har noen spm, jeg såg at ene slangen til veivhusventilasjonen er knekt og den blåser ut til friluft, og dumpventilen som alltid slipper ut luft ved tomgang, er det noe som kan være grunn til mager blanding? har en dumpventil som ligner på denne her: http://www.amsperformance.com/cart/HKS-Super-Sequential-Blowoff-Valve.html

takk for alle svar!:)

850GLTsilver
22/08/12, 19:02
Såpass lav Lambdaverdi kan fortsatt tyde på noe falskluft et sted.
Du bør sjekke alt mellom LMM og Turbo.
Kanhende også noe lavt bensintrykk? (Men dette skulle i grunnen elektronikken korrigert for.)

Kris God-tjukken Frostad
22/08/12, 21:12
hmm, får ta en sjekk til:) er noe lavt bensintrykk ja, vis ikke det er en motorstyring som begynner og ta kvelden? må vell chippes eller noe sånn for å få dysene til å være åpne i lengre tid?
dog lavt bensin trykk kan og ha en sammenheng med kuttingen ved 0,5 bar ladetrykk på turbo, sjekket lambdaen den veksler mellom 0-1,3v den skal vell bare veksle mellom 0-0,9 v?
er under en samtale med en tuning verksted for å se om det kan være noe med tuningen som kansje er gåent, har ikke blitt nevnt noe om bilen er chippet.:/ klør meg i hodet pga bilen..

850GLTsilver
22/08/12, 21:38
På tomgang så er det ikke uvanlig at den veksler noe mere enn til 0,9V ja.
Du får ta en liten test på CO og HC. Kan jo fort være at Lambda ikke helt henger med også?
Vil i alle fall finne ut om den egentlig går mager eller om den får hva den skal ha.

Kris God-tjukken Frostad
22/08/12, 21:42
sist det ble sjekket så var det med en avgass måler som viste ca 0,5(%) co, 200'is HC og 1,090 i lambda verdi, vil ikke det si at den går litt magert?

Folkvord
22/08/12, 21:51
min bil liger bensintrykket på 3 bar på tomgang, så vett ikke hva den skal lige på orginalt, men liger hvertfall på 3 bar.
slitt bensinpumpe??

Kris God-tjukken Frostad
22/08/12, 22:01
åja, hmm, ligger vell ann til det ja, min ligger 2,4 så er jo lavere, uansett lavere enn hva som står på Bosch ESI og, er jo dyrt med ny pumpe regner jeg med, sjekket på meca ang ny pumpe men det var 2 valg, en komplett og en man setter sammen selv.

Folkvord
23/08/12, 12:12
er egentli en ganske smal sak og sette sammen selv, og er under halv pris for den en den komplette visst eg husker rett.
men har du sjiftet bensinrelet?? kan kansje ver det og som kødder??

850GLTsilver
23/08/12, 14:19
2,4Bar er for lavt ja. Bensinpumpe en mulig synder,
men det kan også være feil på bensintrykkregulatoren.

mrstfu
24/08/12, 10:19
hei!

beklager sent svar, har nå feilsøkt en del, viste seg at tomgangregulatoren er slitt ja, er ikke noe fjusking når den ikke er tilkoblet, så under kjøring på lave turtall er den en drøm, eneste som er problemet nå er at det den går magert, har en godkjent CO, ligger på ca 0,3-0,5 ligger og pulserer mellom det, og lambda verdien ligger på ca 1.090, så den går enda litt magert, merker det på kuttingen ved pådrag:/ det ble tatt en bensintrykk test og den lå på 2.4 bar ved tomgang og 3 bar ved høyere turtall, så jeg har noen spm, jeg såg at ene slangen til veivhusventilasjonen er knekt og den blåser ut til friluft, og dumpventilen som alltid slipper ut luft ved tomgang, er det noe som kan være grunn til mager blanding? har en dumpventil som ligner på denne her: http://www.amsperformance.com/cart/HKS-Super-Sequential-Blowoff-Valve.html

takk for alle svar!:)

hvilken av slangene er det snakk om her, på veivhusvebtilasjonen? er ikke nødvendigvis relatert til problemene dine, men kan fremdeles lage andre problener, eksempelvis lavt oljetrykk.

Kris God-tjukken Frostad
24/08/12, 14:42
hmm, det er mulig, men hvordan feilsøke? er det ikke sånn med relee at enten funker det eller ikke? har ikke byttet nei!

Kris God-tjukken Frostad
24/08/12, 14:43
skal det ikke være sånn at uten bensintrykk regulator så reguleres ikke trykket og da blir det som å holde full gass?
skal det ikke være mulig og måle returmengden og for å være sikker på om det er pumpa som er gåen?

Kris God-tjukken Frostad
24/08/12, 14:46
hvilken av slangene er det snakk om her, på veivhusvebtilasjonen? er ikke nødvendigvis relatert til problemene dine, men kan fremdeles lage andre problener, eksempelvis lavt oljetrykk.virker som den slangen kommer fra oljefellen og går under innsug mot sjåfør siden, oljetrykket mener jeg ligger rundt 2-3 bar ved varm motor, og ca 5 ved varm, kan dobbeltsjekke på veg heim:) prøvde og tette denne veivhus slangen men da ble det berre overtrykk så trur ikke jeg tar sjangsen på å kjøre med den tett, syns jeg såg på ei tegning at den skulle inn på en stuss ved luftslangen fra lmm til turbo?

mrstfu
24/08/12, 18:10
virker som den slangen kommer fra oljefellen og går under innsug mot sjåfør siden, oljetrykket mener jeg ligger rundt 2-3 bar ved varm motor, og ca 5 ved varm, kan dobbeltsjekke på veg heim:) prøvde og tette denne veivhus slangen men da ble det berre overtrykk så trur ikke jeg tar sjangsen på å kjøre med den tett, syns jeg såg på ei tegning at den skulle inn på en stuss ved luftslangen fra lmm til turbo?

helt riktig, skal inn på innsuget. å ha den åpent har ingen store konsekvenser, eneste årsaken til at den går i innsuget er for at oljeslammet som eventuelt bygger seg opp skal bli dratt med i forbrenningen og renset så mye som mulig. kan dog nevne at når jeg prøvde å kjøre med åpen veivhusventilasjon (altså et filter på samme slangen du snakker om), fikk jeg merkbart mer ventiltikking. godt mulig det er med å smøre litt ventiler og slikt.

Erlend
25/08/12, 08:32
Jeg har kjørt nesten 20000 km med den ene slangen ut i friluft og har ikke fått noe ventiltikking av dette. Tror ikke det er farlig å la den puste ut i friluft:)

850GLTsilver
25/08/12, 11:46
Jeg har kjørt nesten 20000 km med den ene slangen ut i friluft og har ikke fått noe ventiltikking av dette. Tror ikke det er farlig å la den puste ut i friluft:)

Ikke farlig, men sølete.

mrstfu
25/08/12, 14:03
forferdelig sølete.

Erlend
25/08/12, 17:33
Neida:) hehe. Overaskende lite faktisk:) nå er riktignok returslangen kobla på innsuget, men er aldri noen større flekker på asfalten, kan være ett par drypp fra slangen, men ikke mere:)

mrstfu
25/08/12, 19:36
prøv å sette slangen på en halvlitersflaske, så får du nok en annen opplevelse. du ser ikke noe lekkasje fordi det ikke er trykk i systemet, noe det kun er når motor går, så at du ikke finner noen flekker over natta, er helt normalt.

filteret på slangen min slutta rett over hjelperamma til motor, som etter noen ytterst få dager var helt nedsausa med slam.

Kris God-tjukken Frostad
27/08/12, 13:20
hmm, kjekt og vite:) får prøve å se om jeg får målt returmengden, eller kansje lettere og bare bytte pumpa med en gang? xD

har snart i en uke kjørt uten tomgangsmotoren innkoblet og nå fjusker den ikke i det hele tatt, dog den går ikke på tomgang når den er kald, men er ikke noe problem akkurat nå:) kan væll ikke skje noe skade med å kjøre uten tomgangsmotoren?

mrstfu
28/08/12, 11:15
ikke egentlig nei, i turtall over tomgang er den ikke aktiv i det hele tatt. kan tenke meg at drt kanskje sliter litt på tennplugger med all den jaginga på tomgang, men burde gå greit.

hvor hen i verden holder du til? har et par ventiler liggende.

Kris God-tjukken Frostad
28/08/12, 14:08
holder til i molde, hvilke ventiler tenker du på? tomgangsventilen? bare lurer av nysgjerrighet:)

Kris God-tjukken Frostad
14/09/12, 11:30
har nå byttet bensin pumpe, noen som vet hvor man kan kjøpe dyser? eller ev øke bensintilførselen?
er vell ingen i MR som kunne ha hjulpet meg med å ta en titt på bilen?

Kris God-tjukken Frostad
20/09/12, 18:06
oppdatering, har nå sjekket litt mere, men nå har det skjedd noe merkelig den fjusker noe voldsomt og og ryker svart som bare det, men når jeg tar av vacuum slangen til pop off, så går den bra og ryker ikke. nå ser det ut som om pop off'n er konstant åpen, dårlig fjær kanskje? går det bra og kjøre uten pop off ventil?

har denne montert: http://www.amsperformance.com/cart/HKS-Super-Sequential-Blowoff-Valve.html

mrstfu
20/09/12, 18:16
det går, men dumpventilen er jo en avlastningsventil for turboen, som skal slippe ut trykk i intercoolr og trykkrør i det du slipper gassen, for å spare turboen for turbulensen som oppstår om trykket må gå tilbake gjennom turboen. økt slitasje og kortere levetid på turbo, med andre ord.

Kris God-tjukken Frostad
20/09/12, 18:19
hmm, kanskje stramme den skruen som står i da? sånn at den ikke fjerner all luften på tomgang, kjenner det blåser ganske sterkt og hører skikkelig sug igjennom kon filteret

mrstfu
20/09/12, 18:41
konfilteret burde ikke lage noe lyd på tomgang, og dumpen skal ikke stå åpen på tomgang, kun når det eksisterer trykk i systemet som ikke har noen vei å gå.

Kris God-tjukken Frostad
20/09/12, 20:09
hmm, okey, virker som om den går som den skal no, (vil ikke ha for høye forhåpninger) strammet inn skruen på Pop-off'n som vil da stramme skruen og krever mere trykk for å åpne/lukke ventilen på tomgang, (vet ikke om dette er rett tolkning) for det jeg trur som har skjedd er at den har sluppet ut luften før den kommer inn i motoren sånn at det ikke blir rett blanding og derfor gikk dårlig.. skal gi det noen dager før jeg skal avkrefte eller bekrefte:) prøvde også med tomgangsregulatoren innkoblet og da ble det heller ikke noe fjusking eller jaging på tomgang:D