PDA

Vis full versjon : JonasS: 240-Turbo



JonasS
09/08/12, 10:34
Var igår å hentet gullet mitt hjem igjen. Bilen kjøpte jeg første gang i 2010 etter en lengre tur på havet. Den var da oppgradert med senk, poly-understell, FK-maskin, sinterclutch og Getrag265-kasse. Dette var dog alt, ikke godkjent, servoen var gåen, exhaust og ledningsnett var kastet inn samt 2 recaroseter fra sierra cossie (tror jeg). Slik såg den ut den gang:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/630.jpg

Jeg rydda litt opp i ledninger, monterte ny servo, klaska på et 3"JT med kat., tok 4-hjulskontroll og godkjente motor og senk. Motoren har Ecomax-chip samt wg-klokke med 0.8 i grunntrykk. Med dette oppsettet ble bilen benka til 183hk. på bakhjula. Dette er stemplet i vognkortet. Rett før jeg skulle godkjenne havarerte bakakselen, så det ble kasta på en standard 1030aksel med org. foringer, som fortsatt står på.

Etter å ha godkjent ombygging, samt litt mas hjemmefra (bodde hos foreldra mine da, siden jeg var mye på havet) ble bilen solgt til en kompis og slektning som er over gjennomsnittet glad i 240 (Thomas N her inne på forumet) sammen med en del deler som jeg hadde handla inn (deler til 300-kittet, KKK27-turbo, locker og div)
Dette salget angra jeg på umiddelbart, men fikk en god avtale på at jeg skulle få vite det først om bilen skulle selges. I hans eie ble bilen EU-ok samt litt "oppstæsjing" av looken. I går ble altså bilen hentet hjem igjen. Låner et par bilder fra hans FB, da jeg ikke gidder å ta noen bilder i dette været..:)

Bilde av cockpitten med de ufyselige (men merkelig gode) recarosetene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/631.jpg

Bilde av bilen med 18" SuperDTM:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/632.jpg

Bilde av bilen med 18" SuperDTM:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/633.jpg

Bilde av bilen med 18" Ocean:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/634.jpg

Planene for bilen:
( ) Rustmessig er den meeget bra! Det kan selvfølgelig være noe under lister o.l, det får man ta som det kommer når "husoppussingen" har roet seg.
( ) Komplett skinninteriør
( ) Få inn pakninga på førerdør-ruta (som ikke er der)
( ) Få inn den skumgummiputa som skal isolere "gearstang-gjennomføringen"
( ) Reparere(bytte ut) panserløfterne. Disse er bøyd på et punkt, panseret tørner i karossen i bakkant om man åpner det. Ikke bra!
( ) Generell shining og tiltak for å få bilen mest mulig clean og strøken. Noen uorginaliteter blir det nok, men ikke mye.
( ) Montere 3-raderen jeg har liggende.
( ) Overhale den havarerte bakakselen(som har polyforinger) og montere truetrac-diff, og montere denne.

Kommer ikke på så mye mer som jeg skal gjøre med selve karossen\interiør i farta.

Motormessig, her har jeg en 2-stegsplan. Mange har sikkert lest min "evaluering av kimmits bestselger, T3\T4. Dette er jo også en bil jeg har, med motoroppsett som beskrevet i evalueringa. Prøver å selge den bilen, men det går dårlig.. ;) Så da får jeg se om ikke bilen blir ribba. Da skal den motoren åpnes, montere 13mm råder, som jeg har liggende, og monteres i 240`en. For fy feela den maskina går noe bedre enn hva FK`en med ecomax og 13C gjør! ;) Allerede da jeg kjørte ecomax, kinasnurre og 531topp med A-kam gikk den merkbart bedre på samme ladetrykk enn hva 240`en gjør idag. Vil også beholde denne FK`en i den stand den er mtp. ev. kontroll. Men dette får man se på. Motoren har jeg, og er gira på å få kasta inn den.

Men(!!) For ikke lenge siden fikk jeg en B21ET-bunn av samme mann som solgte meg 240`en. Det er her jeg personlig syns ting begynner å bli gøy! Plana er, (Og her må økonomien få stabilisere seg etter hus og bilkjøp) å få cylmo-gutta til å gå over bunnen, montere fin innmat, frisert topp etter oppskrift som funker (ikke spør meg, har ikke begrep om dette emnet enda) med turbo og kam etter ønsket kjørbarhet og gampemål. Dette i samarbeid med et datasprut håper jeg skal gi en meeget hyggelig helhet på bilen. Jeg liker disse gamle B21ET-motorene, både fordi det begynner å bli skjelden samt at jeg mener motorens potensiale er undervurdert.

Det er alt jeg kommer på nå i farta. Jeg har det ikke så travelt med denne nå, da jeg har garasjeplass! :) Så det blir tatt når økonomi og tid er på G!

R-israelsen
09/08/12, 11:21
Flott 240 :) Er når dem ser sånn ut jeg faktisk liger 240 :- )

Ekren
09/08/12, 18:19
Bra noen skjønner seg på SENK :)
b21et er gullego motorer det ;)

JonasS
09/08/12, 20:43
Bra noen skjønner seg på SENK :)
b21et er gullego motorer det ;)

Ja, god trua på B21. Gamleeieren som kjørte med den med K-jet dro ifra en BMW 325i med den. kjørte 0.8 i ladetrykk! ;) Jeg har litt trua på dette med lavkomp å tuning. Har dog 0 erfaringer, men kan jo prøve det for gøy. Heve til 8-1 kanskje, blir vel blanke fine stempler regner jeg med. En dag sådan..:)

Senk må det være! 98% av norges 240er kan jo brukes i skogen! ^^ Skal sies at det ikke er mer avansert senk enn litt justering med Bosch dette.. Gammeleieren er formann i faget! ;) Og jeg er enig! Få det ned, å ta smellen om den kommer. Har kompiser som kan ta EU mot at jeg "senker i morgen", hvilket er heelt ok for meg! Syns selv at rutene kan være sota helt fram også, blir litt mer sexy! JP-kopiene som blir med på handelen, må bare få på gummi. Står på SuperDTM enn så lenge!

JonasS
03/09/12, 17:41
Her skjer det sørgelig lite for tiden, da jeg er på havet. Og når jeg er på havet så får jeg tid til å tenke å titte litt på det meste samt sysle litt med "småprosjekter"..:)

Titter på kammer for tiden, da T-kam i samarbeid med 13C er tristere enn brødrene Løvehjerte!

Duration 265°. Løft 11mm. Nockvinkel 114 - Kan noen fortelle meg litt hva dette i praksis betyr? Turboen blir enten byttet ut med en Kina T3/T4 som jeg har liggende, eller en ren T3 ALA 740tic, har ikke bestemt meg helt. Justerbart kamdrev blir det nok også.

Riff
04/09/12, 00:59
Utrulig rå med de felgene :D

JonasS
04/09/12, 07:23
Utrulig rå med de felgene :D

Hvilke felger? ;)
Syns personlig Oceanfelgene er finest på denne..

Riff
04/09/12, 11:30
Hehe. Glemte å skrive det ja :P Ocean felgene ja :P Rått!!!
Nå vet jeg hvilke felger jeg skal ha meg når den tid kommer. :)

redline
06/09/12, 17:25
Kappa fjerene mange ruder forran og bak? Å har du gjort noe med hjulbuene bak for å få plass til dtm felgene??