PDA

Vis full versjon : Volvo 242 S54



Ole Johann Valsø Holstad
09/08/12, 07:41
Er i ferd med å pusse støv av en gammel venn som har stått uten oppmerksomhet, siden de gyldne ungdoms årene. Bilen er en volvo 242 82.
Gullet har nå stått uten hjerte i en tørr garage. Det blei kjøpt inn en b234f som skulle turboconverters og settes i. Men grunnet militære og skole gang, ble hele bilen nedprioritert og litt glømt. Nå er jeg ferdigutdannet, og begynner å få penger til gode. Nå er jo også bilen blitt veteran, noe som passer perfekt i sammenheng med at den kommer til å bli brukt lite.

Mine planer:
*Kjøpe bilhenger
*Har i disse dager mailet litt med shs preformance, angående pris på en bmw m3 s54 motor. De har gjort denne jobben i flere rallycross biler før. Motoren blir forøvrig helt orginal.
*Montere truetrack sperren
*Kryddre opp understellet. Trenger litt innspill, for et heftig oppsett. (Ikke det vanlige clubsport demperene )
*Heftig rattutslag
*Bremse kittet til shspreformance
*Felger, her er jeg ikke sikker på hva enda.

Bilen skal helakkeres, men det blir ikke før alt er oppe å går sikkelig. Jeg reiser mye i jobben, så sende vekk bilen i en jobb periode.

Hva trur folket om dette ? Noen som vet av noen volvoer med denne motoren ?
Jeg har vært på volvoforum siden jeg var 16, så vet at det er mange som misliker bmw motor i volvo osv.
Det bare det at det er alt for mange volvo 242 16v turbo fortiden. Kjekt å se noe nytt.

turb00le
09/08/12, 09:20
Rak sexa er tøft, bmw motoren er jo en nydelig motor som den er og enda bedre hvis den skremmes litt.
Fin girkasse får en jo med på kjøpet.
Eneste negative er at det blir mere vekt i fronten og at vekten havner lengre fram.

Turbo på den motoren så spruter det jo effekt av den uten å røre en finger omtrent.

volvo
09/08/12, 09:27
Er i ferd med å pusse støv av en gammel venn som har stått uten oppmerksomhet, siden de gyldne ungdoms årene. Bilen er en volvo 242 82.
Gullet har nå stått uten hjerte i en tørr garage. Det blei kjøpt inn en b234f som skulle turboconverters og settes i. Men grunnet militære og skole gang, ble hele bilen nedprioritert og litt glømt. Nå er jeg ferdigutdannet, og begynner å få penger til gode. Nå er jo også bilen blitt veteran, noe som passer perfekt i sammenheng med at den kommer til å bli brukt lite.

Mine planer:
*Kjøpe bilhenger
*Har i disse dager mailet litt med shs preformance, angående pris på en bmw m3 s54 motor. De har gjort denne jobben i flere rallycross biler før. Motoren blir forøvrig helt orginal.
*Montere truetrack sperren
*Kryddre opp understellet. Trenger litt innspill, for et heftig oppsett. (Ikke det vanlige clubsport demperene )
*Heftig rattutslag
*Bremse kittet til shspreformance
*Felger, her er jeg ikke sikker på hva enda.

Bilen skal helakkeres, men det blir ikke før alt er oppe å går sikkelig. Jeg reiser mye i jobben, så sende vekk bilen i en jobb periode.

Hva trur folket om dette ? Noen som vet av noen volvoer med denne motoren ?
Jeg har vært på volvoforum siden jeg var 16, så vet at det er mange som misliker bmw motor i volvo osv.
Det bare det at det er alt for mange volvo 242 16v turbo fortiden. Kjekt å se noe nytt.


Velkommen !

.....men det finnes vell noen alternativer som heter Volvo, mellom 16v'n og Bmw...
En del som prater om Volvo 5'er og 6'er i 240, men veldig få som gjennomfører det.
Det hadde nok vært noe som klinger bedre her inne, om det blir en komplett Volvo "pakke"...

Men kan bli bra med bmw også. Du blir sikkert vell mottatt.

Tanken din er å ha den som banenbil?

gaupe
09/08/12, 09:33
Trur BMW-folket blir meir irritert på deg, enn det vi blir :)

Ole Johann Valsø Holstad
09/08/12, 10:27
Det blir nok ikke snakk om noe turbo på denne i første omgang. Har lært av mine tidligere feil, angående prosjekt. Det er når man gaper over for mye på en gang. Det blir alt for lange prosjektperioder og man går enten lei eller tom for penger. Denne gangen skal jeg sette bort nødvendige ting til folk som har mere peiling en det jeg har. Derfor skal motoren være ganske plug and play for min del.

Når det gjelder t5 og t6, blir ikke dette på noen som helst noe billigere, visst man skal opp i samme effekt. Greit at det står volvo på toppen, men spørsmålet mitt er da, hva står det på girkassen? :)
Jeg har vært volvo mann fra jeg startet med bil, men ser ikke problemet, ta det beste fra to verdener. Volvo look sammen med bmw motor og drivverk.

Dette blir nok en banebil. Er vel ganske umulig å få dette godkjent 242 med over 220hk. Har godkjent en 242 med ft for 2 år siden. Syns det var kranglete nok. Det var forøvrig gammle orange 242 til maxis. Med omsydde skinn recarostoler og baksete. For dere som husker den. En høyt savnet bil.

Gaupe: BMW gutter har vi vel aldri vært noe redd for :)

turb00le
09/08/12, 11:00
Hadde ikke tvilt ett sekund på å stappe i bimmer maskinisten istedenfor en volvofemmer eller sekser.
Det er liksom ikke motorer som kan sammenlignes, så lenge det ikke skal godkjennes er det ikke noe å tenke på engang.

Ole Johann Valsø Holstad
09/08/12, 11:14
Nei dette med godkjenning har jeg ikke sett så mye på. Ser jo en eller annen reportasje i noen blader. Der folk har fått godkjent V8 med 450 hk. Ser ikke helt hvordan, men de har nå fått det til.
Er jo ingenting som hadde vært bedre enn å få den godkjent. Men legger ikke veldig mye energi i det.

volvobrage
09/08/12, 14:42
S54 er ein fantastisk motor!!Blanda med nåke av det beste volvo har laga må det jo berre bli bra;)
Som du seier, skal legge ut litt peng på ein volvo 5/6ar før du i det heile tatt er på orginal effekten til S54 så skjønner lett valget ditt

Prosjektråd er ein sjølvfølge;)

gull pilen
09/08/12, 16:11
Alternativet er jo å kjøre en orginal t6 motor, får fatt i det i sverige for 10-15 000 svenske kr.. Vet ikke hva du må ut med for bimmer motor og hva effekt det er i den orginalt?

Ole Johann Valsø Holstad
09/08/12, 16:46
Det er 340 hk i S54`en. Det er da sugehester, ikke no turbo. Hva prisen kommer på, vet jeg ikke enda. Skal gi dere mere info om dette senere.
Jeg vet om alle alternativene. Visst det er hestene jeg er ute etter kan jeg kjøpe en B230ft, 531 topp, LMM osv osv. Det er motor jeg har hatt i en av mine biler. Den er på langt nær skuddsikker over tid. Skal den bli det, må man legge i ganske mange lapper til. Du har uansett en motor, mer eller mindre alle i volvomiljøet har. En t6 hadde vært gøy å ha, men de orginale er ikke noe som vokser på tre. Skal jeg bygge en t6 selv, blir jeg garantert aldri ferdig. Reiser veldig mye i jobben min, når jeg engang er hjemme vil jeg kjøre, ikke skru.

Denne gangen vil jeg prøve noe litt utenom det vanlige, og noe som ingen andre har (ikke funnet noen enda).

gull pilen
09/08/12, 17:12
Positive med t6 er jo at den er hel alu, altså noen kg lettere enn bimmer motoren og er ikke noe problem å finne en orginal slik fra s80 eller xc90 med 280hk twin turbo... Men er jo bare et forslag...

Dan Bay-Johansen
09/08/12, 18:37
BMW kan motorer, herlige maskiner !!

Kikka på slik en selv før jeg landa på B6254en... Ligger nok på 30-35k med kasse eller noe der omkring.

Ole Johann Valsø Holstad
10/08/12, 06:27
Er vel ikke så langt i fra sannheten det nei. Blir det jo utlegg på ny fuelcell, 2 bensinpumper, catchtank, rør og fittings.
Syns ikke det er så ille. Hadde det samme utlegge med en ft motoren min. Gleder meg til å ikke rive girkasse.

christoffera
10/08/12, 15:29
Om du ikke skal ha volvomotor i bilen, så kjøpt en V8. Enten American power, eller Swedish power...

Ole Johann Valsø Holstad
10/08/12, 15:31
christiffera: Oki siden du sier det, så gjøre jeg det. Hvilken farge vil du ha på bilen MIN?

christoffera
10/08/12, 15:36
Du spør jo om hva vi syns om dette... Ingen vits å spørre om du ikke tåler tilbakemeldingen!

Dette er min mening, men du må så klart få kjøre ditt eget løp...

http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2?County2_Split=%3A10009%3A10010%3A10002% 3A10006%3A10020%3A10004%3A10012%3A10015%3A10018%3A 10005%3A10003%3A10011%3A10014%3A10008%3A10019%3A10 017%3A10016%3A10007%3A10001;Limit=20;ListOrder=ams AdItems.PayTime%20DESC;Offset=20;Price_Max=200000; Price_Min=100000;Status=Active;Type=hmaAuto;_cmd=r esults;xBrand_Multiple=1100044;xModel_Multiple=123 5025#AdItemId1449443

turb00le
12/08/12, 00:57
Jeg skjønner ikke hva folk har imot bmw motoren, det er nydelige motorer som lager mye effekt uten å gjøre stort med de. Hvitmotorene til volvo er da bra de også, men der må en faktiskt grave i både topp og blokk for at det skal funke. I tillegg så sitter det jo allerede ei fin kasse på motoren.

Sånne v8 skapelser med støtstenger hører hjemme i gammal impala eller egner seg best som moring.

Not sent using Tapatalk

Ole Johann Valsø Holstad
15/08/12, 07:36
Ohhh... gjort noe veldig dumt. Har sett en serie på youtube om en finske som bygger volvo 240. Med 8v rødblokk og etanol.
Serien anbefales på det sterkeste, veldig gøy.

http://www.youtube.com/watch?v=MQX80dMWP_8

Min 242 er i samme baby blå farge.

Men da fikk jeg jo selfølgelig lyst til å bygge 16v på rødblokk og etanol.

Er det noen som har fått godkjent 16v turbo i 240 ? Har hørt det skal gå greit men aldri sett noe bevis på det i vognkort.
Fikk veldig lyst på sidepipes også, noen som vet om det blir godkjent, eller om det er bare noe folk sier?

Må snart bestille noen deler, trur jeg.

turb00le
16/08/12, 20:20
Ålreit den "kalsongblå". Du kan muligens få godkjent sidepipe, i form av ett rør ut før bakhjulet, men da må du ikke ha vipperuter. Det står noen krav i kjøretøyforskriften hvis ikke jeg husker feil.

Not sent using Tapatalk

VolvoR-Sport
18/08/12, 10:24
mener eksos skal komme ut 30cm bak siste åpning (vindu / dør) om jeg ikke husker feil da..

Ole Johann Valsø Holstad
20/08/12, 15:22
Men er det lov å trekke denne inn i bilen? Slik som mange gjør? Noen ilder av løsninger.
Vet dere hvilkne felger det står på bamses 240 turboen?

volvobrage
20/08/12, 16:12
Men er det lov å trekke denne inn i bilen? Slik som mange gjør? Noen ilder av løsninger.
Vet dere hvilkne felger det står på bamses 240 turboen?

Meiner han har OZ futura felgar:)

VolvoR-Sport
07/04/14, 20:19
noe nytt her?