PDA

Vis full versjon : Volvo 940 All wheel drive?



henrik940
09/08/12, 02:00
Driver å nattdrømmer om et awd system putta ned i en Volvo.
Tenker på BMW sitt eldre system, det er jo 40/60 eller noe? Den har jo rettstilt motor, noe som da gjør at girkassa også er rettstilt.

Noe som kanskje gjør at den kan adapteres til T5/T6 hvitblokk? Bakstilling blir jo da multilink fra 960.
Mtp travers kan jo BMW motor benyttes, da denne kanskje passer bedre? Er den bedre eller dårligere enn Volvo sine? Snakk om 2,5L R6, som evt må turbomates

Største utfordringa her er vel kanskje tannstang forstilling. Få det til å passe 940.
Noen som kan se for seg dette? BMW kassa har fordelingkasse som sender en "mellomaksel" forover til framaksel (se bilde).

Edit1: Viscous coupling locking center differential with torque split 37% front / 63% rear.

Edit2:

Steen
09/08/12, 11:18
Kan bli et tøft prosjekt vist det er mulig! :)

turb00le
09/08/12, 13:11
Jeg tror største utfordringa blir rammevangene, de er nok i veien.

EDIT: Og bunnpanne.

gull pilen
09/08/12, 13:13
eventuelt noe cosworth greier.. der stikk akslinger går gjennom bunnpannen..

HarryVolvo
09/08/12, 13:29
Så en svenske for en tid tilbake på et forum som hadde laga 240 FWD.. Ved bruk av forstilling og motor til en 87-88 saab 900 turbo..
Der er jo girkassen endel av bunnpanna.

oar83
09/08/12, 13:51
Litt dumt spørsmål kanskje, men er bmw X systemet holdbart ?

Enig med turb00le: Største problemet er nok rammevangane.
850 awd finnes jo, kanksje ein kan bruke dette? -men då blir motoren 'feil' vei.


EDIT:
Er jo ikkje langt for deg å få henta denne for å gjere eit forsøk :)
http://www.blocket.se/goteborg/850_awd_41418399.htm?ca=7&w=3

s4nd3r
09/08/12, 15:44
hvar ikkje det en 240 med subaru motor/driverk her i norge da? eller va det sverieg..?

henrik940
09/08/12, 16:08
Jeg tror største utfordringa blir rammevangene, de er nok i veien.

EDIT: Og bunnpanne.

Er det jeg tror og. Hvordan er det å sveise om disse? Flytte de? Upopulært kanskje? Kan jo feks dra travers igjennom vangen og sveise vangene rundt?


Litt dumt spørsmål kanskje, men er bmw X systemet holdbart ?

Enig med turb00le: Største problemet er nok rammevangane.
850 awd finnes jo, kanksje ein kan bruke dette? -men då blir motoren 'feil' vei.

EDIT:
Er jo ikkje langt for deg å få henta denne for å gjere eit forsøk :)
http://www.blocket.se/goteborg/850_awd_41418399.htm?ca=7&w=3

850 AWD ville nok vært lettest, men det er dessverre et system jeg ikke vil bygge om til, da det ikke er skikkelig AWD som Subaru, Audi og BMW. Der har du permanent prosenttrekk foran og bak. Audi og Subaru har vel 50/50 fordeling permanent, utenom de du kan justere senterdiffen på da.


hvar ikkje det en 240 med subaru motor/driverk her i norge da? eller va det sverieg..?

Med boxermotor?

gull pilen
09/08/12, 16:13
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35755268

henrik940
09/08/12, 16:13
Det beste hadde kanskje vært rettstilt Volvo T5, girkasse fra BMW AWD, med fordelingskasse og 850 forstilling?

EDIT: Det er bare å drite i, da 850 har 5'ern feilstilt.

Må bruke BMW kasse + BMW travers.

Svirre
09/08/12, 16:54
Jeg satt å regna litt på detta selv, men dog med dieselmotor. Da ville det være minimalt med modifikasjoner hvis jeg brukte 4x4 systemet fra en Audi 100. Der er fordelinga i girkassa. Motorfestene måtte da ha blitt flytta fremover + at radiator måtte ha blitt flytta 3 cm lenger fram for å ikke stange i vifta. (Med elektrisk vifte). Også bruke 850 fjørbein av det jeg skjønte. Men alt er mulig :p

R-israelsen
09/08/12, 17:24
Artig! Vil gjerne sjå noen bygge dette : )

Christian
09/08/12, 18:04
Er endel å sette fingra i her ihvertfall. BMW e34 har snekke og ikke tannstang, så den forstillinga trenger ikke være så bra.
Klaring til mellomaksel fremover krever ganske mye ommbygging, begrepet bruksbil utgår ganske kjapt.
Hvilken forstilling du skal bruke avhenger litt av hva slags diff du skal ha. Du må også huske å ha identisk utveksling i diffene foran/bak ellers vil transfern skjære seg.

Audi bruker TorSen, det gjør vel BMW og? Det er et veldig greit system i det daglige, men er ikke "skikkelig" 4x4, hvor man kan sperre diffen og har lavserie (ikke at man trenger det på en slik bil, men det er kult å ha).

Med en grei senter og bakdiff vil det i det minste bil en bil med grei framkommelighet..

Lars'ern
10/08/12, 10:07
Den enkleste løsningen, men langt ifra den peneste, er å bruke ei ramme ifra en japse 4x4 og bare sette karrosseriet oppå :) Det er gjort med en 245 i Sverige for noen år siden.

Espen Title
13/08/12, 18:58
Eller gjør som meg, kjøp deg en V70 med T5-motor og AWD ;)
Så slipper du å bygge om til 5'er også ;)

henrik940
13/08/12, 20:25
Eller gjør som meg, kjøp deg en V70 med T5-motor og AWD ;)
Så slipper du å bygge om til 5'er også ;)

Haldex :P

Espen Title
13/08/12, 20:29
Haldex :P

Jeg er spent på hvordan det blir.

Er ihvertfal riktig oppskrift for vinterføre; T5, AWD og manuell ;)

The Sven
13/08/12, 20:41
Hvis du skal bygge om til bmw drivverk bør du nok ta hele drivlinja. Quattro er enklere da det har stikkakslingene fra girkassa, men da må du jo ha motoren helt oppi grillen :p

Og Christian: du vet jo at torsen funker!

Espen: Kan ha det mye moro med T5 AWD også :)

Espen Title
13/08/12, 20:49
Hvis du skal bygge om til bmw drivverk bør du nok ta hele drivlinja. Quattro er enklere da det har stikkakslingene fra girkassa, men da må du jo ha motoren helt oppi grillen :p

Og Christian: du vet jo at torsen funker!

Espen: Kan ha det mye moro med T5 AWD også :)

Regner med det er atskillig bedre fremkommelighet med den enn med Mercedesen ihvertfal.
Er veldig spent på hvordan den blir på sledeføre og :p

The Sven
13/08/12, 21:00
Regner med det er atskillig bedre fremkommelighet med den enn med Mercedesen ihvertfal.
Er veldig spent på hvordan den blir på sledeføre og :p

Sorry OT men er det 2.0 T5 du har skaffa el? I såfall er det akkurat samme som jeg hadde forrige vinter :) Kjørte på isen med den et par ganger også og fikk da lekt litt. Men det bør være ganske glatt evt mye snø om det skal være gøy, 2 literen hadde også totalt fraværende bunndrag så den var ikke veldig lettkjørt. Men snurra jo aldri da, for du redder jo inn hva det skal være med så mye drift på framhjula! ;)

metrakit
13/08/12, 21:01
audi har jo et kjempe system!, men utfordringen her er (som sakt over) det og få motoren bakover for og hindre understyring :)

The Sven
13/08/12, 21:10
audi har jo et kjempe system!, men utfordringen her er (som sakt over) det og få motoren bakover for og hindre understyring :)

Eller større baller ;) Er ganske kilent å kjøre quattro til en blir vant til det... Skal ikke påstå jeg ble vant til å konsekvent gi på for å få fronten inn på de få dagene med skikkelig vinterføre vi hadde sist vinter... Christian satt på noen runder på Oftevann da jeg havna et par ganger med nesa i snøskavelen :p Men det kommer seg vel med litt trening.

Espen Title
14/08/12, 06:26
Sorry OT men er det 2.0 T5 du har skaffa el? I såfall er det akkurat samme som jeg hadde forrige vinter :) Kjørte på isen med den et par ganger også og fikk da lekt litt. Men det bør være ganske glatt evt mye snø om det skal være gøy, 2 literen hadde også totalt fraværende bunndrag så den var ikke veldig lettkjørt. Men snurra jo aldri da, for du redder jo inn hva det skal være med så mye drift på framhjula! ;)

Det er en 2.0 T5 på 166kW/225HK ja :) Har merka at bunndraget er fraværende. Blir litt ketchup effekt når det først skjer noe :p
Har lyst til å få opp effekta litt så får se hva jeg finner på etterhvert ;)

Morgis
14/08/12, 07:32
BMW E30 feks brukte viskosesystem. Veldig enkelt system, men det blir utslitt med åra.
nyere har vel benyttet Haldex ala S60AWD.
bmw har aldri vært noe særlig flinke med awd.