PDA

Vis full versjon : S70 2,4 aut 1999 høyt bensinforbruk



simon73
08/08/12, 18:01
RHei. Tok diagnose på bilen og fikk opp 3 feilkoder.

Den ene er random misfire, den andre misfire on cyl one og den tredje er knock sensor. Kjøpte 5 nye coiler fra USA fra ipd og disse coilene er bedre enn de originale. Uansett..når jeg bytta coilene så forsvant jo vibrasjonene som var pga at ene cyl ikke gitt rent. MEN bensinforbruket er ennå skyhøyt synes jeg= 1,32 ltr/mila. Jeg har bytta plugger, bensinfilter, luftfilter, coiler, rensa gass-spjeldet og luftmassemåleren/luftmengdemåleren. Er det noen som vet hva jeg kan prøve for å få ned bensinforbruket? Hva er normalt forbruk på en slik motor? 2,4 aut 140hk. Begynner å lure på om det er jeg som kjører for hardt med denne bilen? Personlig syns jeg 1.32 på mila er MYE. Noen som har anelse på hva jeg burde gjøre nå? Håpa jo hardt at forbruket skulle gå ned ved coilbytte, men neida:s

MrX
08/08/12, 20:24
Om du kjører hardt så bruker de endel suppe. 1.32 høres ikke unormalt ut ved hard kjøring. Ved pen kjøring skal du fint få den ned i 0.8 på mila.

Prøv å kjør litt pent å forsiktig så ser du hva forbruket ender på. Har en kompis som er meget forsiktig når det kommer til kjøring, hans v70 med samme motor bruker rundt literen på blandet kjøring.

Morgis
08/08/12, 21:10
triller den lett? henger den på bremser eller har helt utslitte hjullagre så kan det øke forbruket litt.

Men ville prøvd å tilbakestille ECU, da den kan ha blitt "opplært" til tung belastning over tid og justerer seg deretter;
-Fjern batteriet og kortslutte bilens pluss(+) og minus(-) kabler i 10minutt. (OBS: Husk å noter deg radio-koden dersom du har originalspiller først)
-Deretter koble på batteri og starte bilen.
-La bilen svive på tomgang til motortemp er normal.
-Kjør forsiktig for å lære opp ECU på ny; bruk ca 30% gasspedal gjennom alle girene. Kjør ca 10min på 5. gir (30% motoreffekt) i jevn hastighet.
-Reduser hastighet på samme måte gjennom alle girene og la deretter motoren stå 5min på tomgang før tenning slåes av.

Dersom ikke dette hjelper, sjekk lamdasonden om du ikke har dette.
Prøv å tak i en brukt, mest for å se om bilen justerer seg mer riktig da.
Sjekk også om katalysator kan ha tettet seg etter lang tid med dårlig tenning og motorfjusk.