PDA

Vis full versjon : hvordan måle om topp er skjev?



cossykiller
26/04/10, 15:00
har en b230f som jeg skal ha i bruksbilen min, toppakninga er gåen, lurte på åssen jeg måler om den er skjev? (toppen selvfølgelig)

TeamBørnOut
26/04/10, 15:09
markeringsbord og bladsøker. et glassbord av litt kvalitet kan fungere også!

Karlsen
26/04/10, 15:10
Jeg fikk et mekanisk verksted til å sjekke min topp 15/100mm skeiv. Høvla over den i samme slengen.. 800,-

ChrML
26/04/10, 16:18
Bruk en liten rettholt av noe slag. En stål linjal som er helt rett for eksempel. Så setter du toppen mot lyset og legger den på langs av anleggsflaten og ser. Der du eventuellt ser noen skevheter kan du måle med bladsøker. Skal ikke være mye skev før toppakningen ikke klarer å kompansere lenger og du mister trykk, da tar det ikke lang tid før den nye toppakningen blåser.

SWR
28/04/10, 11:01
et glassbord av litt kvalitet kan fungere også!

Niks. Det ser nok flatt ut, men det er det i 998 av 1000 tilfeller ikke. :)

henrik940
28/04/10, 12:06
har en b230f som jeg skal ha i bruksbilen min, toppakninga er gåen, lurte på åssen jeg måler om den er skjev? (toppen selvfølgelig)

Stikk på verksteder. De har somregel rettholter du kan låne. Da kan du bare legge et lys bak toppen, og se om du ser lys mellom rettholt og topp.

Alek
28/04/10, 13:49
Rettholt og bladsøker :P

cossykiller
28/04/10, 14:39
jeg leverte den bare inn når jeg så toppakninga, dem slipte av 65 hundredels mm av den, så den var rimelig skjev

TeamBørnOut
29/04/10, 05:57
Niks. Det ser nok flatt ut, men det er det i 998 av 1000 tilfeller ikke. :)

Derfor jeg skrev kvalitet :P Har jobbet med glass altforlenge i mitt liv :P
glassbord av litt kvalitet er som oftest slip.
Å ta et vanlig vindu er nok litt galt fordi glass aldri stivner :D (herda gjør jo det...)

SWR
29/04/10, 12:53
Derfor jeg skrev kvalitet :P Har jobbet med glass altforlenge i mitt liv :P
glassbord av litt kvalitet er som oftest slip.
Å ta et vanlig vindu er nok litt galt fordi glass aldri stivner :D (herda gjør jo det...)

Ser den. Fikk høre engang at noen ville ha igjen pengene fra Jens på Jenspeed for ei Cossieblokk han hadde bygd... de hevdet blokka var planet 2 MM! skeiv fra ende til ende. Det "var derfor toppakningen deres røyk hele tiden i benken"... de sendte blokka, den var under 0.05mm skakk. Disse "proffene som hadde grom dynobenk og visste hva de drev med" hadde sjekket med glassplate og ga Jens skylden når de snakket med sin kunde. Viste seg til slutt - fra dynoutskriften - at de ikke kjørte fueltrykket med "boost reference", så det økte ikke med ladetrykket, og detonasjoner tok pakningen..3 ganger på rad. Men det innrømte de ikke før Jens viste dem det mens kunden så på. :D Gromt utstyr er ikke = peil.

Dagens lille solskinnshistorie fra motorbyggerbransjen. :)

TeamBørnOut
29/04/10, 13:07
var nok pene lyder fra den motoren under pådrag da :D

Litt OT: var med å bytta ut butikkruter som hadde sprekt i toppen! gammle..
De var 3-4 (eller var det mer tro.. 5år siden..)mm tykkere i bunn en i toppen :)

Så husk det hvis dere skal ta ei rute. slå i toppen :D minst søl :D

ChrML
29/04/10, 22:02
Ser den. Fikk høre engang at noen ville ha igjen pengene fra Jens på Jenspeed for ei Cossieblokk han hadde bygd... de hevdet blokka var planet 2 MM! skeiv fra ende til ende. Det "var derfor toppakningen deres røyk hele tiden i benken"... de sendte blokka, den var under 0.05mm skakk. Disse "proffene som hadde grom dynobenk og visste hva de drev med" hadde sjekket med glassplate og ga Jens skylden når de snakket med sin kunde. Viste seg til slutt - fra dynoutskriften - at de ikke kjørte fueltrykket med "boost reference", så det økte ikke med ladetrykket, og detonasjoner tok pakningen..3 ganger på rad. Men det innrømte de ikke før Jens viste dem det mens kunden så på. :D Gromt utstyr er ikke = peil.

Dagens lille solskinnshistorie fra motorbyggerbransjen. :)
Haha, fin historie :). At bensintrykket ikke er bruker manifoldtrykket som referanse viser jo bare at de har ekstremt lite peiling :p. Alle skjønner at hvor mye bensin dysene leverer avhenger av trykkforskjellen over dysa, og det er jo trykket i manifold vs trykket i bensin. 1 bar ladetrykk og dysa "ser" 1 bar mindre dersom ikke bensintrykket korrigeres 1 bar oppover og.