PDA

Vis full versjon : Hva er hemligheten for å få håndbrekk ?



Cabrinha
08/08/12, 07:00
Jeg har hatt min v70 på ett Volvoverksted her i Østfold. Oppdraget var å få håndbrekket til å fungere. Verkstedet byttet skiver,sko,bånd og ett skjold. Men etter at jeg har hentet bilen oppdager jeg at håndbrekk,parkbrems fungerer minimalt.
Er det noen tips jeg kan gi mekanikerne for å få dette til å virke tilfredstillende ?

vegarols1
08/08/12, 09:18
Stramme wiren :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Wahl
08/08/12, 09:22
Juster selv, simpel jobb :)

Er bare å rive opp mansjetten rundt håndbrekket så får du en skrue under der som du bare justerer med :)

Foe
08/08/12, 10:19
Slakk wiren ved håndbrekket. Dra på mekanisk strammer i navet gjennom bolthull til håndbrekketskoene låser hjulet, 4 knepp tilbakepå strammeren så hjulet går rundt. Siste finjustering på håndbrekk spaken. Pass på at hjulene går fritt og ikke subber når håndbrekket er av. Dette gjelder P80 97-00

MVH Frode

850GLTsilver
08/08/12, 17:32
Jeg har hatt min v70 på ett Volvoverksted her i Østfold. Oppdraget var å få håndbrekket til å fungere. Verkstedet byttet skiver,sko,bånd og ett skjold. Men etter at jeg har hentet bilen oppdager jeg at håndbrekk,parkbrems fungerer minimalt.
Er det noen tips jeg kan gi mekanikerne for å få dette til å virke tilfredstillende ?


FØR du gjør noe som helst sørg for å få ut de to expanderne som sitter i enden av handbrekkwaieren.
Rens disse NØYE og sett de inn med ATE Plastilube.
Rengjør også NØYE den "brønnen" som disse expanderne sitter i, samt der waierens plasthette presses inn i bremseklokka.
Smør også alt dette med plastilube.

SÅ kan du gå på som øvrige her alt har foreslått.
For unnlater du å rense og smøre opp disse expanderne, så får du aldri godt brekk. Enkelt og greit.

Cabrinha
08/08/12, 22:29
Takker..

Bjørnar H.
01/10/12, 21:07
FØR du gjør noe som helst sørg for å få ut de to expanderne som sitter i enden av handbrekkwaieren.
Rens disse NØYE og sett de inn med ATE Plastilube.
Rengjør også NØYE den "brønnen" som disse expanderne sitter i, samt der waierens plasthette presses inn i bremseklokka.
Smør også alt dette med plastilube.

SÅ kan du gå på som øvrige her alt har foreslått.
For unnlater du å rense og smøre opp disse expanderne, så får du aldri godt brekk. Enkelt og greit.

mener du der som vaieren går inn i bremsetrommelen? hvordan får jeg av denne? var litt trangt å komme til der, må den skrus ut med en tang eller noe?

850GLTsilver
02/10/12, 15:42
mener du der som vaieren går inn i bremsetrommelen? hvordan får jeg av denne? var litt trangt å komme til der, må den skrus ut med en tang eller noe?

Stemmer, der waieren går inn til bremsetrommelen.
Ulempe: Dersom du må bruke verktøy for å få løs denne, så er waieren høyst sannsynligvis tapt. Så om du kommer til denne omgang og får renset der uten å ta av waieren, så slipper du å ødelegge en waier som kanskje er helt OK. Inspiser den gjerne for eventuelle knekker og spor etter rustflekker, særlig i overgangene mellom waierens tykkere til tynnere deler. Waieren sitter med en form for klem/ekspansjon i et spor i bremseklokka. Denne ruster som regel og tviholder på waieren (den litt tykke plastgreia som sitter foran der. )

Bjørnar H.
03/10/12, 20:47
Stemmer, der waieren går inn til bremsetrommelen.
Ulempe: Dersom du må bruke verktøy for å få løs denne, så er waieren høyst sannsynligvis tapt. Så om du kommer til denne omgang og får renset der uten å ta av waieren, så slipper du å ødelegge en waier som kanskje er helt OK. Inspiser den gjerne for eventuelle knekker og spor etter rustflekker, særlig i overgangene mellom waierens tykkere til tynnere deler. Waieren sitter med en form for klem/ekspansjon i et spor i bremseklokka. Denne ruster som regel og tviholder på waieren (den litt tykke plastgreia som sitter foran der. )

men hvordan får jeg den løs for å rense denne? kan jeg bare dra ut den tykke plastgreia der med bremsetrommelen? må den vris? kan jeg gjøre dette uten å demontere bremsene inne i trommelen?

850GLTsilver
04/10/12, 10:06
men hvordan får jeg den løs for å rense denne? kan jeg bare dra ut den tykke plastgreia der med bremsetrommelen? må den vris? kan jeg gjøre dette uten å demontere bremsene inne i trommelen?

Du kan få til å rense bra der inne med waieren på plass. Rikelige mengder WD40 eller lignende. Lurt å få flusha ut mest mulig av skitten der inne.
Er ikke enkelt å få løs de waierne uten å ødelegge den plasthetta. Skal trekkes rett ut. Altså på langs av waieren.
Veldig mye lettere å gjøre dette om du demonterer bremseskoene, men fullt mulig uten å ta de helt ut ja.

Bjørnar H.
06/10/12, 07:34
vis jeg må bytte waierene, må jeg da opp med hele midtkonsollet da? er det en stor jobb?

850GLTsilver
06/10/12, 15:47
vis jeg må bytte waierene, må jeg da opp med hele midtkonsollet da? er det en stor jobb?

Forsetene og teppet i tillegg.
Vet noen klarer å knote det til uten, men duverden så mye lettere om man rett og slett tar ut setene og fjerner teppet.