PDA

Vis full versjon : Diesel/Park varmer Service



Tor-Erik
06/08/12, 20:05
Hei

Lurer på om det finnes en manual med bilder og som viser alt i klar tekst det og ta service på orginale diesel varmer på min V70 2.4D 2002.

Vist ikke det er noen her inne som har lyst og hjelpe meg til en rimelig pris. Jeg bor like ved Bergen, men har ingen problemer med å kjøre et stykke.

Har ikke hørt på priser hos Frydenbø angående service deler, men kan det være andre steder og handle dette og gjerne spare noen kroner.

Jeg kan starte diesel varmer manuelt og jeg hører at den går, men det blir ikke varme.



Tor

eab
06/08/12, 20:35
Kommer det eksos ut av eksosrøret bak venstre tåkelykt?

Varmeren er egentlig ganske selvforklarende hvis du begynner å plukke den istykker, så det skal litt til å gjøre noe feil. Bare plukke den av bilen, løsne ledninger og slanger og åpne "lokket" slik at du får kommet til innmaten. Her gjelder det bare å gjøre rent, se etter sprekker og andre ting som kan se ut til å være feil.

Dersom varmeren har forsøkt å starte x antall ganger uten å fyre vil den sette en feilkode som må slettes før den vil prøve å starte igjen. Typisk blinker det isåfall "på" i displayet 2-3 ganger før det bytter tilbake til "av" igjen, hvis man prøver direktestart-funksjonen.

Tor-Erik
06/08/12, 21:27
Takker for svar.

Det kommer ingen røyk under eller over bilen. men eg høre at det summer til eg slår den av.

eg har prøvd å starte den 2 eller 3 ganger, eg vet jo ikke hva forrige eier har gjort. Han sa bare det at varmer måtte ha service

eab
06/08/12, 21:42
Typiske feil som jeg kommer på i farta:

sirkulasjonspumpa til kjølevannet går istykker (med litt hell så finner du nok boschnummeret her på forumet en plass)
dieselpumpa til selve brenneren slutter å virke (når denne går skal man høre en tikkelyd ca under baksetet på høyre side av bilen)
"propellen" som forstøver dieselen i brennkammeret har ramlet av (hos meg lå både denne og tilhørende skrue løst i bunnen av brenneren)
glødepluggen virker ikke (dette ser man hvis man tar den ut av brenneren og prøver å starte den mens man ser/kjenner om glødepluggen blir varm)

Hvis man ikke gidder å skru ut brenneren for å feilsøke så er det også muligheter for å lese ut feilkoder, da går det nok litt raskere å finne problemet :)

mister j
07/08/12, 16:45
80% mulighet at sprederen har løsnet ;)

cortinaterje
07/08/12, 17:46
Jeg har laget en manual her jeg har satt sammen til en pdf fil. Hovedsaklig beskrivelse av komponentbytte fra Vadis / Vida, men også litt tillegg jeg har snuska borti selv ang data og smådeler. Gi meg en pm med mailadresse så sender jeg den.

mister j
07/08/12, 19:10
Jeg har laget en manual her jeg har satt sammen til en pdf fil. Hovedsaklig beskrivelse av komponentbytte fra Vadis / Vida, men også litt tillegg jeg har snuska borti selv ang data og smådeler. Gi meg en pm med mailadresse så sender jeg den.

Kan du ikke i tillegg legge den ut som " how to"?


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

cortinaterje
07/08/12, 19:22
Hmmm....... tror ikke jeg får lastet opp filer så lenge jeg ikke er betalende medlem.

Jeg sendte deg en kopi pr mail. Se på det. Om du syntes den er ok så legg den ut for meg.

gussi
23/08/12, 20:47
Mulig å få den på mail til meg også

cortinaterje
24/08/12, 22:11
Mulig å få den på mail til meg også

Ja, bare gi meg en mailadresse.

gussi
25/08/12, 22:10
Ja, bare gi meg en mailadresse.
min mail er smuggler310@hotmail.com

gussi
03/09/12, 18:22
Takker for hjelpen

traktor_power
13/09/12, 22:17
tips om du trenge deler til brenner din så går du til EDV i åsane. har orginal deler. men til under halve prise av det volvo skal ha

Tor-Erik
16/09/12, 14:11
tips om du trenge deler til brenner din så går du til EDV i åsane. har orginal deler. men til under halve prise av det volvo skal ha

Takker, eg så ikke svaret før nå, det skal sjekkes opp :-)

Men er det ikke litt rart at man ikke får varsel når noen svarer på innleggene mine her inne. Vist det for eksempel som her så trodde eg at tråden var ferdig, men så kommer det et svar i etterkant, her burde jo eg fått en eller annen varsel om at nytt svar ankommet?

Eller er det bare meg som krever for mye :-)

Tor-Erik
19/09/12, 20:33
Da har eg vært hos Frydenbø og fått pris på ny brennerenhet til dieselvarmeren på min V70.

Eg fikk ut tegning og en liste på alle delenr for hele enheten. har lagt det inn en pdf fil, men får ikke lastet det opp her. Kanskje nyttig for andre en meg også.

Har også vært i kontakt med EDV i åsane og venter på tilbakemelding om pris for deler.
Fikk også tidligere her en PDF fil med manual for denne brenneren.

Eg får ikke lastet opp noe her så vist mulig noen vil ha og legge opp til felles nedlasting?

Robert_AWD
19/09/12, 22:23
På det svenske Volvoforumet, ligger det en DIY på overhaling av parkvarmer.
Den er meget godt dokumentert med bilder steg for steg.
Klarte ikke og finne den iforbifarten nå, men vet den er der, da jeg for en stund siden printa den ut.
Andre som klarer og finne den igjen?

cortinaterje
20/09/12, 07:49
Det er et par her:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7147

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=8006&highlight=dieselv%E4rmare

gussi
26/09/12, 16:01
Har overhalt brenneren i dag byttet inmaten å pluggen ,skulle prøve den men den starter ikke båre slår av med en gang ,må mann til volvo for å resett før start etter overhallin har hatt den ute byttet spreder

cortinaterje
26/09/12, 17:52
Har det vært 3 mislykkede startforsøk settes det en feilkode som må fjernes før du får start på den igjen.

Du må også ha et batteri med nok spenning (over11,5V) og nok diesel (over4ltr) på tanken for at brenneren skal starte.

gussi
26/09/12, 18:57
Startet opp før tror jeg men etter jeg byttet inmaten brennern helt ny fra volvo så bare går den av men starter den uasett om det er varm eller kalt

cortinaterje
26/09/12, 19:50
Vilkår for direktestart og programmert start er:

Brenselmengde over 4 liter
Ingen feilkode i CEM som hindrer start (feilkode settes etter 3 mislykkede startførsøk)
Airbag ikke utløst.

Om disse tre punktene er OK så aktiveres glødepluggen. Hvis spenningen synker til under 11,3 Volt mens glødepluggen er aktivert avbrytes start prosessen.

For at varmeren skal starte som tilskuddsvarmer under drift må i tillegg følgende krav innfries:

utetemp under 5°C
motor i drift
Kjølevesketemperatur ikke over 75°C

jeg vil anta at du har feilkode inne som hindrer starten. Du kan prøve å ta ut sikringen til varmeren for å se om dette sletter feilkoden, men jeg tror ikke det.

gussi
26/09/12, 19:54
Stikker opp på volvo i morgen tidlig å hører med de om de kan resette den håper den virker da ,men kan den ikke startes vis det ikke er under 5 grader ,har prøvd når den sto inne i ett verksted

cortinaterje
26/09/12, 20:01
5 grader gjelder kun som tilkuddsvarmer/hjelpevarmer. Direktestart og programmert start går når det er varmere ute.

gussi
26/09/12, 20:07
Takk for svar cortinaterje ser hva de finner i morgen

gussi
27/09/12, 15:52
Da var brenner min i orden .har en komplett innmat brenner vifte som er i orden følger med glødeplugg meget bra ny renset kr 1500,. vis noen er trenger før vinteren ,ligger i orginal volvo eske passer d5 dieselvarmere årsmod 2003 tlf 92049145,smuggler310@hotmail.com

Tor-Erik
02/10/12, 18:21
Da har eg demontert parkvarmer og gjort rent. Sprederen lå nedi bunnen og det satt endel brent koks på den.

Var faktisk ikke så vanskelig som eg trodde. Var ikke noe og kvi seg for, bare planke kjøring.

Eg regner med at det må nullstilles før eg får den til virke?

Tor-Erik
03/10/12, 19:11
Heisann et spørsmål

Må eg til Volvo for å resete dieselvarmer for at den skal virke?
Eg var nett hos en som reset adopsjon for girkassen, ha slettet feil koder deriblant dieselvarmer, men feil kom tilbake med engang.

gussi
03/10/12, 19:59
Fikk beskjed om att jeg skulle ta av plussen på batteri i noen minutter da ville den nulle blokeringen

Tor-Erik
03/10/12, 20:50
Fikk beskjed om att jeg skulle ta av plussen på batteri i noen minutter da ville den nulle blokeringen

Som eg har forstått og lest så gjelder det vist ikke fra 2001 og nyere.

Er ikke sikker, men kanskje noen kan bekrefte/avkrefte?

eab
03/10/12, 21:16
Å koble fra batteriet virket ikke på min 2002 modell. Men trimboksen fra bsr slettet alle feilkoder, inkludert dieselvarmeren.

Tor-Erik
03/10/12, 21:20
Å koble fra batteriet virket ikke på min 2002 modell. Men trimboksen fra bsr slettet alle feilkoder, inkludert dieselvarmeren.

Ok, eg har ingen bokser til å lese/slette koder ennå, har innkjøps stopp denne mnd :-(

Torsen67
04/10/12, 09:28
Prøvde min parkvarmer for første gang i dag. Når jeg kom ut i dag tidlig var bilen helt kald. Er det sånn at denne ikke virker uansett om det er over 5 grader ute?

Tor-Erik
04/10/12, 10:25
Prøvde min parkvarmer for første gang i dag. Når jeg kom ut i dag tidlig var bilen helt kald. Er det sånn at denne ikke virker uansett om det er over 5 grader ute?

Tror det stemmer ja, men prøv og sette på direkte start så skal den starte uansett.

Tor-Erik
04/10/12, 16:36
Har demontert parkvarmer igjen siden eg fikk slettet feilkode

Noen her inne som sitter på deler til dieselvarmer eller mal?

Sprederen var jo løsnet og hadde lagt seg nedi bunnen av brenner.

Nederste del på spreder heter noe som turbolator og den skal være rund med 4 kanter på. Skulle likt å fått et bilde, mal, nøyaktig hvordan denne skal se ut, kanskje et tips på noe annet som kan brukes.

Denne eller noen av de andre delene får man ikke kjøpe løst, men bare hele brennerenheten til 3200,- kr hos Frydenbø.

Eg var i kontakt med EDV i Åsane og de kan ikke skaffe dette uten å kjøpe det fra Frydenbø selv og da blir jo prisen samme pluss EDV sin fortjeneste sa de.

Så kanskje noen har en brukt brenner som ikke virker og kan selge deler?

gussi
05/10/12, 17:51
Har en brukt brenner spreder til salgs har renset den ,følger med plugg alt er brukt ,feilen var løs vifte spreder ,den er mont til bake å skal være i orden kr 1500,-:cool:

Tor-Erik
06/10/12, 15:30
Har en brukt brenner spreder til salgs har renset den ,følger med plugg alt er brukt ,feilen var løs vifte spreder ,den er mont til bake å skal være i orden kr 1500,-:cool:

Eg tar den vist du garanterer at den virker.

gussi
06/10/12, 20:14
Har koblet strøm på den å den startet med en gang viften gikk .testet den nye den var akkurat samme ,så den er i orden den

Tor-Erik
06/10/12, 20:38
Har koblet strøm på den å den startet med en gang viften gikk .testet den nye den var akkurat samme ,så den er i orden den

Ok, Nice!

Sender deg en Pm*

gussi
08/10/12, 20:19
Har en brukt brenner spreder til salgs har renset den ,følger med plugg alt er brukt ,feilen var løs vifte spreder ,den er mont til bake å skal være i orden kr 1500,-:cool: Da er brenneren solgt:cool:

Tor-Erik
10/10/12, 11:19
Hei

Lurer på om det er noen i nærheten som kan hjelpe meg med reset når eg har skiftet brenner på bilen min.

Eg bor på Osterøy, Valestrandsfossen

Torsen67
11/10/12, 14:43
Hvor lenge skal parkvarmeren brenne på tidsinnstilling? Min kutter ut etter 5-10 minutter selv om alle forhold er til rette. Direktestarteren surre og går 1 time som den skal...

Tor-Erik
11/10/12, 18:13
Da var brennerenhet skiftet og alt satt sammen igjen.

Når eg slår på direktestart så slår den seg på men står bare og blinker og ingen ting mer skjer. Prøvde før eg monterte på støtfangeren igjen.

Er det bare det at det må slette feilkode så virker det eller?

gussi
11/10/12, 19:17
Du må nullstille den jeg måtte gjøre det samme ,prøv ta av polen på batteriet litt ,vis ikke det går må du på volvo

Tor-Erik
11/10/12, 19:26
Du må nullstille den jeg måtte gjøre det samme ,prøv ta av polen på batteriet litt ,vis ikke det går må du på volvo

Kan prøve med pol først.
Må på Volvo? kan ikke en med Vida Dice apparat nullstille?

gussi
11/10/12, 20:43
Ikke sikker på det ,mulig det går greit

Tor-Erik
11/10/12, 22:23
Hei

Lurer på om det er noen i nærheten som kan hjelpe meg med reset når eg har skiftet brenner på bilen min.

Eg bor på Osterøy, Valestrandsfossen
Noen i Bergen omegn?

Tor-Erik
12/10/12, 15:42
Da fikk eg omsider start på dieselvarmeren.

Den røykte litt i starten, men gikk over til å brenne rent (uten røyk) og varmer noe inni hels.... hehehe hærlig.

Satt på timer nå til kl 19.00 i kveld for å se om det virker.

Men eg lurer på om det finnes en manual eller bruksanvisning hvordan denne skal virke.

Kan eg eksempel sette direkte start på også deretter starte bilen og begynne å kjøre, vil den brenne videre eller stopper den når vann temp er på topp 92 grader.

Skjønner det at brenneren ikke brenner mer en 1 time max så det er liksom ikke farlig og glemme den.

Tips og råd er veldig velkommen her.....

Tor-Erik
12/10/12, 17:40
Var ute og sjekket bilen nå, eg stilte inn brenner til kl 19. Men temp ute er 7 grader så den vil vel ikke starte da?

Eg tok på direkte start og den startet med en gang, så eg kan vel la den stå og gå i en time, det ble veldig fort varmt i bilen :)))

Senna
12/10/12, 17:53
Hvordan fokk du omsider start på varmeren Toremann?
Måtte du innom Volvo?

Jeg har nettopp renset min enhet og montert alt tilbake, men får ikke start og regner med at jeg må til volvo....men hvis du har et supertriks i ermet så...:D

Tor-Erik
12/10/12, 18:12
Hvordan fokk du omsider start på varmeren Toremann?
Måtte du innom Volvo?

Jeg har nettopp renset min enhet og montert alt tilbake, men får ikke start og regner med at jeg må til volvo....men hvis du har et supertriks i ermet så...:D

Eg var innom Frydenbø i Åsane idag og en mekaniker ble med ut i bilen.

Han sjekket sikring nr 1 fremme under panser som eg av en eller annen grunn hadde tatt ut, da han monterte den så startet han brenneren. Veldig ok mekaniker, han mente også at å ta ut sikring nr 1 (25 amper) en stund kunne og resete brenner, men han viste ikke om det gikk på min bil, for her startet det straks sikring ble innsatt og han trykket på bryter.

Eg har nå satt tidsbryter nr 1 til kl 09.00 i morgen tidlig så får eg se om det virker.

gussi
12/10/12, 19:14
Det var jo bra att den ble i orden ,greit med varm bil:o

Tor-Erik
12/10/12, 19:16
Det var jo bra att den ble i orden ,greit med varm bil:o

Ja sant :)

Torsen67
12/10/12, 19:44
Gi tilbakemelding på hvor lenge den brenner. Min skrur seg av etter ti min. Da er det så vidt temp nåla rører på seg når jeg starter bilen.

Tor-Erik
12/10/12, 19:59
Gi tilbakemelding på hvor lenge den brenner. Min skrur seg av etter ti min. Da er det så vidt temp nåla rører på seg når jeg starter bilen.

Må se i morgen kl 09.00 om den har varmet bilen

Ellers går den ca 1 time, den fortsetter til og med når eg starter bilen og kjører til motor temp er oppnådd.

Det høres nesten ut som du har problem med temp føler som står montert på brenner.

Tor-Erik
13/10/12, 08:19
Der var eg kommet inn igjen fra bilen

0 grader ute
Dieselvarmer startet ca 08.30 og stoppet 09.10 da var temp nesten helt på topp

Eg satt på tenning akkurat kl 09.00 da var temp kommet opp 3 og en halv strek

Kl 09.10 når brenner stoppet så viser det 4 og en halv strek

Da er strek 5 i midten altså rett opp.

Må vel egentlig si meg fornøyd med dette

Temp inni bilen er eg usikker på då eg ikke hadde noe og måle med, men kjentes ut som ca 20 grader

Torsen67
13/10/12, 08:48
Høres ut som at brenneren din er friskmeldt nå:) Hvor sitter denne tempføleren? Er det lett å komme til?

Tor-Erik
13/10/12, 09:05
Høres ut som at brenneren din er friskmeldt nå:) Hvor sitter denne tempføleren? Er det lett å komme til?

Å ta av støtfanger fremme på v70 er lekene lett og tar ca 3 minutter, brenner står i skrustikken på under 10 min :)

Eg kan ikke garantere deg at det er den som er problemet, men eg ville sjekket den ut.
Har du sjekket om glødeplugg fungerer? sirkulasjonspumpe går?
Diesel pumpe går jevnt?

Når brenner går, fusker den eller går den jevnt?

Den står i brenner under stål deksel som skjuler elektrisk kobling

Vist du ser på bildet så er 25 med en O-ring temp føler.
http://i1058.photobucket.com/albums/t414/Toremann/V70/Dieselvarmer-v70_zpsa819d392.jpg

Torsen67
13/10/12, 09:49
Alt virker ok. Summer fint og direktevarmeren varmer som fy. Det er bare at når jeg setter på tid, så skrur den seg av nesten med en gang. Får skru opp og ta en titt.

Tor-Erik
13/10/12, 09:58
Alt virker ok. Summer fint og direktevarmeren varmer som fy. Det er bare at når jeg setter på tid, så skrur den seg av nesten med en gang. Får skru opp og ta en titt.

Går fint med direkte varm.. Da skal jo alt være bra og virke.

Kan det være en eller annen feilkode som ikke er fjernet, bare en tanke eg har.

Torsen67
13/10/12, 11:00
Ja kanskje det er en feilkode. Kan jo stikke innom volvo på mandag og be de lese av.

Tor-Erik
13/10/12, 11:31
Ja kanskje det er en feilkode. Kan jo stikke innom volvo på mandag og be de lese av.

Hva betaler du hver gang for å lese av?

Tor-Erik
16/10/12, 08:15
Herlig når park heater er friskemeldt.

I går så var meg og kona i byn for å spise middag, parkerte i parkeringshuset. Temperaturen ute var 9 grader, men eg tenkte nå og sette på tidsinnstilt varme til ca klokken når vi skulle hjem.

Eg var veldig spent på om det virket når vi kom tilbake til bilen, temp var fremdeles 9 grader ute og Jaaaaa!!!! det var godt og varmt i bilen hehehe...


Trodde det ikke ville starte vist det varmere en 5 grader ute temp eller har eg misforstått?

Torsen67
16/10/12, 10:38
Hmm, det hørtes merkelig ut. I dag tidlig hadde jeg litt lunk i bilen og varmer hadde stoppet, men da viste også utetemp 5 grader.

cortinaterje
16/10/12, 13:47
Trodde det ikke ville starte vist det varmere en 5 grader ute temp eller har eg misforstått?

5 grader gjelder kun som tilkuddsvarmer/hjelpevarmer. Direktestart og programmert start går når det er varmere ute.

Torsen67
16/10/12, 14:05
hva kan årsaken være til at den stopper da? Har nytt biltema batteri og full tank.

cortinaterje
16/10/12, 17:49
hva kan årsaken være til at den stopper da? Har nytt biltema batteri og full tank.

Er det noen forskjell på hvor lenge varmeren går med bilmotoren i gang og ikke? Hvis det, kan det være vannpumpa på varmeren som ikke gjør jobben sin.

Torsen67
16/10/12, 19:49
Når bilen går så går direktevarmeren uansett en time ser det ut til. Også med motor skrudd av. Det er med timeren den kun går 5-10 minutter. Snodig syns jeg.

cortinaterje
16/10/12, 21:34
Har du prøvd å stille temp på max på begge knottene på klimapanelet?

Torsen67
16/10/12, 22:20
Nei, det har jeg ikke. Kan det hjelpe? Var det jeg lurte på om noen brytere hadde dobbelfunksjon. Er jo mye elektronikk på denne kjerra;)

cortinaterje
17/10/12, 05:56
Prøv å sette disse på max og prøv da. Det er med disse to temperaturkontrollene du velger hvor varmt det skal være inne i ferdig oppvarmet bil.

Vær også klar over: Den tiden du setter timeren på er den tiden du vil ha bilen ferdig oppvarmet. Ikke den tiden du vil varmeren skal starte. Hvis det er starttiden du programmerer vil du nok oppleve at varmeren oppfører seg slik som din og bare brenner i 5-10 minutter.

Tor-Erik
17/10/12, 06:09
Når drivstoff måleren treffer første strek under halv tank, da vil ikke brenner virke mer på grunn av for lite drivstoff.

Det er jo relativt mye drivstoff der? er det mulighet til å justere så den den eventuelt stopper med bare en strek over det rød feltet, den burde jo virke såpass langt nede, eller er det meg som tenker feil?

Torsen67
17/10/12, 11:29
Prøv å sette disse på max og prøv da. Det er med disse to temperaturkontrollene du velger hvor varmt det skal være inne i ferdig oppvarmet bil.

Vær også klar over: Den tiden du setter timeren på er den tiden du vil ha bilen ferdig oppvarmet. Ikke den tiden du vil varmeren skal starte. Hvis det er starttiden du programmerer vil du nok oppleve at varmeren oppfører seg slik som din og bare brenner i 5-10 minutter.

Ah! er det sånn timeren virker! Da skal jeg gjøre ett nytt forsøk.

Torsen67
17/10/12, 17:24
Satt timeren på det klokkeslettet jeg pleier å sette meg i bilen. God og varm bil i dag tidlig:-) takk for veiledning!

Torsen67
17/10/12, 17:25
Toremann: jeg hadde under kvart tank i dag tidlig, og min virker som bare det.

Tor-Erik
17/10/12, 19:12
Toremann: jeg hadde under kvart tank i dag tidlig, og min virker som bare det.

Hmm... det høres veldig bra ut, men eg får beskjed om at det er for lite drivstoff

Noen som vet hvorfor det er forskjell?

Torsen67
17/10/12, 19:22
Kanskje du har noe møkk der dieselen blir sugd opp av tanken? Tror ikke det er så vanskelig å komme til der bak.

Tor-Erik
17/10/12, 20:22
Kanskje du har noe møkk der dieselen blir sugd opp av tanken? Tror ikke det er så vanskelig å komme til der bak.

Er din brenner friskmeldt nå?


er det montert et filter bak med pumpen til brenner, under baksete høyre side?

Torsen67
19/10/12, 17:03
Min brenner er nå helt friskmeldt. Varmer som fy. Skal se om jeg får tittet under setet i løpet av helgen.

Tor-Erik
19/10/12, 19:13
Min brenner er nå helt friskmeldt. Varmer som fy. Skal se om jeg får tittet under setet i løpet av helgen.

Supert at din brenner virker ok.

Eg lurte på om det kanskje var noe filter eller lign, siden eg ikke får den til å brenne under halv tank diesel

mister j
19/10/12, 19:16
Supert at din brenner virker ok.

Eg lurte på om det kanskje var noe filter eller lign, siden eg ikke får den til å brenne under halv tank diesel

Er en korreksjon som kan gjøres i CEM
For å korrigere "lovlig" tanknivå lavere.
Men du må på Volvo for å gjøre dette.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
19/10/12, 19:22
Er en korreksjon som kan gjøres i CEM
For å korrigere "lovlig" tanknivå lavere.
Men du må på Volvo for å gjøre dette.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Takker for svar :)
Ok så det lar seg fikse, men må man til volvo, kan det ikke gjøres med Vida Dice ?

mister j
20/10/12, 10:25
Er bare et parameter, så kan helt sikkert gjøres med Vida/dice.
Men er ikke helt sikker. Har dessverre fått lekt meg litt for lite med min. (dice altså:D)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
30/10/12, 12:38
Dieselvarmer er bare et Must, skjønner ikke helt hvordan eg har klart meg uten :)

Venter i spenning på vida dice som eg har bestilt. Ser den er kommet til Oslo så det er vel bare noen dager til den er her.

Torsen67
30/10/12, 12:44
Hvor handlet du denne?

mister j
30/10/12, 17:45
aliexpress.com


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
30/10/12, 21:34
Hvor handlet du denne?

Kjøpte den på ebay.com

Eksempel:
http://www.ebay.com/itm/2012A-VOLVO-VIDA-DICE-Diagnostic-Tool-2012A-NEW-ARRIVER-/150931709469?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item23243b1e1d&vxp=mtr

eller du kan også søke på aliexpress.com

mister j
30/10/12, 21:46
Min kom på ca 850,- ink frakt fra aliexpress.com
Har ikke sett noe billigere andre plasser :)



Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
31/10/12, 05:29
Min kom på ca 850,- ink frakt fra aliexpress.com
Har ikke sett noe billigere andre plasser :)



Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Ok, eg prøvde også å kjøpe fr aliexpress.com men da skulle di ha 124 doaller for apparatet + 30 dollar i frakt så da ble prisen det samme som ebay
men kjempe bra vist du har fått det såpass billig, men eg betalte jo ikke mer en 926,- kr ink frakt.

Og den er kommet til Oslo, der blir den liggende en stund. Kom det TOLL på din? eller MVA?

mister j
31/10/12, 05:50
Er flere plasser på aliexpress som selger dice, gjelder å finne den rette ;)
Slapp unna mva på min.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
31/10/12, 07:20
Er flere plasser på aliexpress som selger dice, gjelder å finne den rette ;)
Slapp unna mva på min.


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Ok, kjenner ikke så godt til aliexpress, men finner vel utav det etterhvert.

på ebay har eg handlet i flere år, og holder meg til sikre selgere. er mange som blir lurt på nettet.
Det er jo også noe med garanti på ebay sammen med paypal som eg synes er litt betryggende.

FroBe
31/10/12, 09:27
Min kom på ca 850,- ink frakt fra aliexpress.com
Har ikke sett noe billigere andre plasser :)


Billigste jeg finner på eBay (http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-VIDA-DICE-Diagnostic-Tool-2012A-NEW-/251172663149?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3a7b0eaf6d) er $ 139 inkludert frakt til Norge, det tilsvarer vel rett under kr 800 hvis man regner dollarkurs som 5,75?
Er man uheldig så må man i tillegg betale kr 350 i moms og gebyr, men de fleste kinesere pleier å være flinke å merke sendingene som gave eller med lav verdi...

mister j
31/10/12, 09:40
Her er en til $ 125 ink frakt med dhl (717,-nok)
Og de pleier å skrive ned verdien, om du spør ;)
http://www.aliexpress.com/item/VOLVO-VIDA-DICE-2012A-Version-Diagnostic-Tool/626301369.html

Tor-Erik
31/10/12, 12:46
Her er en til $ 125 ink frakt med dhl (717,-nok)
Og de pleier å skrive ned verdien, om du spør ;)
http://www.aliexpress.com/item/VOLVO-VIDA-DICE-2012A-Version-Diagnostic-Tool/626301369.html

Kjempe bra og komme med slike tips :)

Belia
31/10/12, 14:00
Fin tråd!
Står det samme varmer i min XC90? Dvs samme fremgangsmåte og problematikk?

mister j
31/10/12, 16:58
Fin tråd!
Står det samme varmer i min XC90? Dvs samme fremgangsmåte og problematikk?

Jepp....
Velkommen i klubben:) (dieslvarmerklubben)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
02/11/12, 00:14
Endelig kom min Vida Dice i posten

Eg installerte VMWare 8

Min Laptop Acer med 64 bit

I VMWare har eg installert:
Som anbefalt:
1. Windows XP Professional SP3 32 bit
2. Explorer 8
3. 2.9 GB RAM
4. Med 40 GB virtuell hdd
5. Programmet må installeres i root C://
6. Og det må være NTFS format

Har ikke fått prøvd det ennå, men det skal eg i morgen tidlig, regner med at det virker siden alt på Vida Dice er installert og virker som det er iorden når eg logger inn som admin

Kommer tilbake med mer info etter å ha prøvd det i bilen.

Er det noe spesielt eg må passe på og ikke gjøre? remember I'am newbe :)

Senna
02/11/12, 12:50
Nå følger vi spent med Toremann:D
Håper du får det til å funke!

FroBe
02/11/12, 13:45
Kommer tilbake med mer info etter å ha prøvd det i bilen.

Er det noe spesielt eg må passe på og ikke gjøre? remember I'am newbe :)

Det kan lønne seg å plassere en lader på batteriet, ellers så kan du fort tømme batteriet siden tenningen må være på når du prøver deg frem i VIDA.

mister j
02/11/12, 13:50
Det kan lønne seg å plassere en lader på batteriet, ellers så kan du fort tømme batteriet siden tenningen må være på når du prøver deg frem i VIDA.

Den støtter jeg 100%

Tor-Erik
02/11/12, 19:01
Nå følger vi spent med Toremann:D
Håper du får det til å funke!

Hehe eg og var spent, ja eg fikk det til å fungere, rotet litt rundt her og der.

Må prøve og forstå oppbyggning av programmet. Som hvordan slette feil og slikt.

eg får hele tiden opp et vindu som sier at eg må logge på med brukernavn og passord, er det noen som har forslag til dette.

Dette er etter at eg har logget meg inn i programmet

Tor-Erik
02/11/12, 19:03
Det kan lønne seg å plassere en lader på batteriet, ellers så kan du fort tømme batteriet siden tenningen må være på når du prøver deg frem i VIDA.

Takker for tips, det skal eg gjøre i morgen, eg holdt på en god stund så kom det frem i displayet at lav spenning, så eg startet bilen og lot den gå en stund. Men gav meg etter det.

Må kjøpe meg en lader i morgen som eg kan koble på, men er det noen spesiell lader eg burde satse på?

FroBe
02/11/12, 23:13
Jeg hadde lyst på en kraftigere lader enn min gamle på 7A, så jeg kjøpte denne (http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/Pr364022000) intelligente 15A laderen hos Clas Ohlson til kr 599.

Skal man ha noe utbytte av det bør laderen kunne gi minst 5A, og det kan lønne seg å slå av lysbryter og varmeseter.

Tor-Erik
03/11/12, 07:41
Jeg hadde lyst på en kraftigere lader enn min gamle på 7A, så jeg kjøpte denne (http://www.clasohlson.com/no/Cotech-15-A-batterilader/Pr364022000) intelligente 15A laderen hos Clas Ohlson til kr 599.

Skal man ha noe utbytte av det bør laderen kunne gi minst 5A, og det kan lønne seg å slå av lysbryter og varmeseter.
Takk for tips den laderen se jo bra ut, skal kikke på den i dag:)
Det står ikke om det er gnist vern på den, men regner med at det er det.

Bare noe eg lurer på, er det så lurt å kjøre så høy lading inn konstant, mener eg har hørt at beste vedlikeholds-lader er vist den vedlikeholder med ca 0.4 Amp.

Men dette var kanskje i gamle dager.
Det er jo ikke sikkert at den lader med 15 Amp hele tiden, men juster seg selv etter behov.

FroBe
03/11/12, 10:40
Jeg fant ikke bruksanvisningen, men når hurtigladingen er ferdig går den automatisk over på float-lading med lav strømstyrke.
Den er som sagt intelligent/mikroprosessorstyrt med LCD-display pluss fire knapper for lading, hurtiglading, spenningsmåling og batterirekondisjonering (avsulfatering?).
Piper hvis batteripolene forveksles (+-) eller noe annet er feil, en vifte kjøler ned elektronikken under drift.

Jeg har ikke opplevd gnister, men har ikke prøvd å koble av mens den lader med 15A.

Når man ser på alternativene synes jeg man får mye lader for pengene.
Jeg fant en test av denne sammen med andre dyrere ladere her (http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/RappLadd.pdf).

Tor-Erik
03/11/12, 20:52
Jeg fant ikke bruksanvisningen, men når hurtigladingen er ferdig går den automatisk over på float-lading med lav strømstyrke.
Den er som sagt intelligent/mikroprosessorstyrt med LCD-display pluss fire knapper for lading, hurtiglading, spenningsmåling og batterirekondisjonering (avsulfatering?).
Piper hvis batteripolene forveksles (+-) eller noe annet er feil, en vifte kjøler ned elektronikken under drift.

Jeg har ikke opplevd gnister, men har ikke prøvd å koble av mens den lader med 15A.

Når man ser på alternativene synes jeg man får mye lader for pengene.
Jeg fant en test av denne sammen med andre dyrere ladere her (http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/RappLadd.pdf).

Fikk ikke mulighet for å se på den laderen i dag dessverre

Men så på den linken du har her, og den virker lovende.
Men lader batterier fra 50 til 350 Ah

Hvordan blir det da å lade mc batterier? eller kan den ikke lade så små batterier? Derfor eg spurte etter manual, det er ikke like mye info på clasohlson sine sider som andre. Eg prøver å sammenligne med denne (http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-37746/)på biltema

FroBe
03/11/12, 23:44
Kjøp en mindre til MC-batteriene, prøv denne (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-for-bly--og-gelebatterier-37732/) eller denne (http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/Pr364818000) til dette.

Jeg har selv kokt og ødelagt 9Ah GEL-batterier ved å lade dem med 7A, da hjalp det ikke med intelligent/automatisk ladestopp.

Tor-Erik
06/11/12, 21:33
Hei, eg hører nå noen lyder fra parkvarmer Puff, Puff med jevne mellomrom.

Noen som har vært borti dette, har en ide hva det er?


Endelig forum oppe igjen :)

mister j
06/11/12, 22:19
Hei, eg hører nå noen lyder fra parkvarmer Puff, Puff med jevne mellomrom.

Noen som har vært borti dette, har en ide hva det er?


Endelig forum oppe igjen :)

Er tegn på at brenneren går på en litt for feit blanding.
Er dessverre ingen justeringsmulighet på dette, ny dyse, dvs. hel repsats er dessverre tingen.
Men bare å kjøre med til røyken velter ut ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
06/11/12, 22:49
Er tegn på at brenneren går på en litt for feit blanding.
Er dessverre ingen justeringsmulighet på dette, ny dyse, dvs. hel repsats er dessverre tingen.
Men bare å kjøre med til røyken velter ut ;)

Hehe kjøre til røyken velter ut, stilig :)

Så det er ingen ting å gjøre, kan det være at eg ikke ha latt den kjøre ferdig hver gang eg starter den, så den soter inni brenner?

Kan åpne den opp og gjøre reint.

mister j
06/11/12, 23:58
Kan prøve å la den brenne lenge en dag du har mulighet.
Ellers kan rengjøring hjelpe en stund.
Men på sikt må du nok ta kostnaden :(


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
07/11/12, 11:15
Kan prøve å la den brenne lenge en dag du har mulighet.
Ellers kan rengjøring hjelpe en stund.
Men på sikt må du nok ta kostnaden :(

Takker for tipset, eg kan begynne med å la den gå på direkte start et par ganger, tar ca 2 timer.
Etter det kan eg reingjøre den vist det ikke hjelper.

Men skifte dyse sier du, får man kjøpe bare dysen eller må man kjøpe hele brennerenhet?

Hvor ligger dysen isåfall?

mister j
07/11/12, 13:56
Får desverre ikke kjøpt løse deler til denne... :(
Dysen er hele den delen du kobler inn dieselslangen på, det går da et lite rør inn i brennkammeret, inn under koppen på sprederen, som i sin tur er festet i motorakselen.
Bare å dele varmeren, så skjønner du hva jeg mener.

locked
07/11/12, 15:03
Er tegn på at brenneren går på en litt for feit blanding.
Er dessverre ingen justeringsmulighet på dette, ny dyse, dvs. hel repsats er dessverre tingen.
Men bare å kjøre med til røyken velter ut ;)
Vel, jo lenger du venta jo mindre effektiv vert varmaren og jo meir arbeid vert det å gjere den rein seinare!

mister j
07/11/12, 16:41
Bensin er tingen ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
07/11/12, 19:45
Bensin er tingen ;)

Ja mulig det, men kostnaden med drivstoff avgiftene vi har i dag, så er diesel rimeligst alternativ.

Vet ikke hva det koster per mil på en V70 med bensin, men med diesel ligger det på ca 07 til 09 liter pr mil med fin kjøring :)

mister j
07/11/12, 22:43
Ja mulig det, men kostnaden med drivstoff avgiftene vi har i dag, så er diesel rimeligst alternativ.

Vet ikke hva det koster per mil på en V70 med bensin, men med diesel ligger det på ca 07 til 09 liter pr mil med fin kjøring :)

Helt enig med deg der, i og med at jeg kjører D5 selv :)

Bensinen hadde jeg trengt å bruke til å løse opp sotet i dieselvarmeren min ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

Tor-Erik
10/11/12, 13:47
Kan prøve å la den brenne lenge en dag du har mulighet.
Ellers kan rengjøring hjelpe en stund.
Men på sikt må du nok ta kostnaden

Det var effektivt å la den brenne fullt ut et par ganger, ingen hosting lenger.

Får se etterhvert og følge med, bra eg kan åpne opp og gjøre reint selv pluss slette feilkoder når det dukker opp. Uten så tror eg utgiftene hadde vært unødvendig høye og få gjort på verksted.

locked
10/11/12, 13:53
Eg har tenkt å legge meg under bilen å skru ut glødepluggen for så å fylle opp brennkammeret med diesel/bensin og skru inn pluggen igjen. Sånn kan den blandinga ligge å kose seg inni der nokre dagar før ein tek ut varmaren for å gjere den rein (Det blir jo oppvarma renseprosess når motoren er varm, sjølv om at brennaren ikkje går). Husk berre å ta ut sikringen viss de har varmar som startar automatisk :)

C.Erstad
10/11/12, 13:53
Bensin er tingen ;)


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!
Bensinvarmer ja :P
Hadde det på v70en min.... var ganske greit :)

Tor-Erik
10/11/12, 14:41
Eg har tenkt å legge meg under bilen å skru ut glødepluggen for så å fylle opp brennkammeret med diesel/bensin og skru inn pluggen igjen. Sånn kan den blandinga ligge å kose seg inni der nokre dagar før ein tek ut varmaren for å gjere den rein (Det blir jo oppvarma renseprosess når motoren er varm, sjølv om at brennaren ikkje går). Husk berre å ta ut sikringen viss de har varmar som startar automatisk :)

Ok, tenkte du da for å løse opp brent koks/sot og lign.,

Brenneren min var 100% rein for for et mnd siden, og eg har latt den brenne ut nesten hver gang. Men eg har liten erfaring på disse brennere om hvor fort de kokser seg til

Lasse B
10/11/12, 17:37
80% mulighet at sprederen har løsnet ;)

Min bråker noe JÆVLIG nå. Akkurat som å sitte inni ett propellfly som tar av. Varer i 10 sek,så slår den seg av.
Er brennern min løs??

locked
10/11/12, 17:55
Ok, tenkte du da for å løse opp brent koks/sot og lign.,

Brenneren min var 100% rein for for et mnd siden, og eg har latt den brenne ut nesten hver gang. Men eg har liten erfaring på disse brennere om hvor fort de kokser seg til
Er det som er målet ja, veit ikkje korleis den ser ut innvendig. Eksosen ser bra ut men eg føle at effekten er for lav så reknar med både sot innvendig og slitt dyse. Vifta har jo laga litt lyd noken år no så e på tide å skifte :)

Tor-Erik
10/11/12, 18:11
Min bråker noe JÆVLIG nå. Akkurat som å sitte inni ett propellfly som tar av. Varer i 10 sek,så slår den seg av.
Er brennern min løs??

Mest sannsynlig er det løst eller fullt av koks/sot.
Det er fort gjort og ta ut brenner demontere og montere den på bilen igjen.

Det som vil ta lit tid kanskje er å gjøre den ren, her må du være litt fingernem og en god porsjon tålmodighet. Som kjent hastverk er lastverk, det er skjøre ting som lett går i stykker.

Selv hadde eg aldri gjort dette før, men etter å fått endel råd og tips pluss et par gode forklaringer med bilder som ligger her på forumet som klarte eg det med glans, men eg måtte få fjernet feilkoder hos noen andre etterpå, men nå har eg eget apparat.

Et par linker om brenner:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7147

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic....ieselv%E4rmare

Tor-Erik
10/11/12, 18:14
Er det som er målet ja, veit ikkje korleis den ser ut innvendig. Eksosen ser bra ut men eg føle at effekten er for lav så reknar med både sot innvendig og slitt dyse. Vifta har jo laga litt lyd noken år no så e på tide å skifte :)

Eksosen min er helt ren og fin, veldig god varme kommer ut av eksos røret på brenner når den er startet, bare hærlig.

Har hatt mange biler med Defa varmer eletrisk, men ingen ting kan sammenlignes med denne park heater :-)

mister j
10/11/12, 18:15
Min bråker noe JÆVLIG nå. Akkurat som å sitte inni ett propellfly som tar av. Varer i 10 sek,så slår den seg av.
Er brennern min løs??

Godt mulig at motoren har løsnet, eller er defekt...


Alle feilskrivinger skyldes autokorrektur på min iPhone!!!

morrun
26/11/14, 13:10
Hei.
Gjelder samme vilkår for dieselvarmeren på en xc90 D5 2007 som det som drøftes her blant V70-eierne? Er det mye mulig misslykket start X3 og følgende feilkode som er årsak til at varmeren ikke vil starte? Timer lar seg stille, men starter ikke. Når jeg Aktiverer direktestart, går den til "av" igjen etter få sekunder. Ingen lyder som tilsier at brenneren forsøker å starte. Hvis så er, må det vel være noe annet galt som har forårsaket de misslykkede startforsøkene som har gitt feilkoden, eller? er det noen sjangs for at å nappe ut sikringen kan slette feilkoden? Sitter brenneren like enkelt tilgjengelig på xc90 som det hevdes at den gjør på V70? Er det samme brenner, som også er like enkel å pelle i biter å rengjøre? Kan bilen brukes mens brenneren er igjen i garasjen?

aarnes
26/11/14, 22:19
Hei.
Gjelder samme vilkår for dieselvarmeren på en xc90 D5 2007 som det som drøftes her blant V70-eierne? Er det mye mulig misslykket start X3 og følgende feilkode som er årsak til at varmeren ikke vil starte? Timer lar seg stille, men starter ikke. Når jeg Aktiverer direktestart, går den til "av" igjen etter få sekunder. Ingen lyder som tilsier at brenneren forsøker å starte. Hvis så er, må det vel være noe annet galt som har forårsaket de misslykkede startforsøkene som har gitt feilkoden, eller? er det noen sjangs for at å nappe ut sikringen kan slette feilkoden? Sitter brenneren like enkelt tilgjengelig på xc90 som det hevdes at den gjør på V70? Er det samme brenner, som også er like enkel å pelle i biter å rengjøre? Kan bilen brukes mens brenneren er igjen i garasjen?

Feilkoden lagres i CEM og må slettes med VIDA.
Samme brenner og styreenhet som på de andre bilene som omtales her, så ja. du kan føye deg inn i rekken! :-)

Bilen KAN brukes uten varmer, men da må du koble fra slangene som transporterer vannet, blir en liten jobb.

Varmeren min sleit senest istad, fordi jeg dreiv med start og stopp, plutselig satte vifta i den feilkode og da ville den ikke fyre.
Inn med VIDA , slette feilkoder og så fyra den igjen.

morrun
28/11/14, 01:28
Hei Aarnes. Har vært innom det lokale volvoverkstedet i dag, de leste av feilkode; flammevakt. Mekaniker antok nedsoting, slettet feilkoden og sendte meg derifra. Beskjeden var at det kunne være den behøvde å gå lenge nok til å brenne rent. Hvis ikke må brenneren ut og i beste fall rengjøres uten noe bytte av flammevakt, hvis jeg er heldig. Jeg fikk ikke noe entydig svar på om flammevakt kunne kjøpes separat eller kun som innhold i et større repsett(?).
Jeg hadde håpet varmeren ville gå sin fulle time ved direktestart, men: Den startet ved forsøk hjemme. Den summet en stund(få minutter) før den, slik jeg tolker det) duret i gang. Kjente antydning til eksoslukt. Så stoppet den igjen, etter ett minutt eller tre. Helt tyst! Ved dette forsøket var motor og kupe varm, ettersom bilen nettopp var kjørt. Gradestokken sa +1 grad. "Æsj" tenkte jeg, kan hende den ikke ville gå fordi bilen allerede var god og varm(?!). Senere på kvelden, når Volvoen hadde stått i ca 8 timer, direktestartet jeg den på ny før jeg dro ut et ærend på en halv time(ikke med den bilen). Varmeren startet (tror jeg), men det kom ikke noe eksos før jeg dro avgårde, men jeg dro ganske umiddelbart. Kom hjem etter en halv time, da var det tyst. Ikke varmt inni bilen, men ikke kuldegrader ute heller. Da aktiviserte jeg timeren til i morgen tidlig. Håper på kuldegrader i natt og is på rutene på kona sin bil, men varm og isfri Volvo ;-). Hvis ikke, er den sikkert defekt da eller?

Per Turbo
28/11/14, 07:02
Varmerne bør fyres noen ganger på sommerstid for å ikke stå seg ihjel fortalte ene mekanikeren meg. Veldig mange får problemer med varmerne nå på høsten for de har stått ubrukte ett halvt år.

Er høysesong for feil på varmere nå som vinteren kommer, slår aldri feil :)

morrun
28/11/14, 08:12
Ok. Men bruk på sommerstid forutsetter vel at det IKKE er noen form for sensor som hindrer varmeren å drive med sitt, dersom utetemperatur eller motortemperatur er litt oppover på plussiden?
Varmeren min startet ikke i dag, det var is på rutene. Dermed, etter to direktestartforsøk og et forsøk med timerfunksjonen, har feilkoden lagt seg på igjen. Ved forsøk på å direktestarte den i morges, slo den seg umiddelbart av igjen, altså gikk til "Av" i displayet. Fanken, da er det tilbake til start og tilbake til verkstedet.

morrun
28/11/14, 09:07
Hadde jo vært jækla morro å plukket ut denne varmeren selv, renset den, fått feilkoden slettet og fått dri.... igang igjen (that`s the spirit), men vet ikke om det er ligger en realistisk oppfatning av egne evner og tid tilgjengelig til grunn for den følelsen... Det eneste som likner en modellspesifikk guide til jobben er;
http://accessories.volvocars.com/en-pl/XC90/InstallationInstruction/Document/VCC-298367-1/2007/3.2%20AWD/Automatic/default/XC90_2007_B6324S_TF-80SC_AWD (er det søkbart for dere?).
Noen av de store spørsmålene i denne forbindelse er: Hvor mye av guiden må følges for å ta ut en allerede montert varmer? Er varmeren knyttet til bilens drivstoff- og kjølesystem på en slik måte at diesel eller kjølevæske renner ut?

Nei, kanskje jeg bør bestille meg en dag(!) på Volvo-verkstedet og be de gjøre jobben. Det er tid for service likevel. Jeg kan spørre om jeg kan smøre meg matpakke og ta med en campingstol. Da kan jeg se på hvordan jobben gjøres denne gangen i håp om at jeg kan gjøre det selv neste gang dieselvarmeren stopper.

ojacobs1
28/11/14, 09:40
På min XC70 fra 2001 har jeg hatt ute min BENSIN varmer. Frontstøtfanger av. Drivstoff må frakobles og plugges. På kjølevann må to slanger frakobles og plugges. Litt knot for å skru løs men eller en grei jobb. Har fortsatt problemer med at min ikke alltid vil virke men feilsøking fortsetter bare jeg får tak i noe utstyr for å resette feilmelding ved tre starter... Har mistanke til pumpa...

Brukte disse underveis

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=8006&highlight=dieselv%E4rmare

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7147

morrun
28/11/14, 10:16
Takk, interessant lesning!

eab
28/11/14, 15:29
På v70 (som jeg har mest erfaring med) er det ikke nødvendig å demontere varmeren fullstendig fra bilen. Drivstoff og kjøleslanger kan man med fordel sitte fast, og bare trekke selve brenneren ut fra bilen, så langt det går.

Å bytte flammevakt er en relativt enkel operasjon som ikke krever så mye demontering av selve brenneren. Flammevakta ligger helt i toppen og er noe av det første man ser når man løsner de tre torxboltene som holder topplokket til brenneren. Man får kjøpt flammevakt løst, og jeg tror ikke jeg betalte mer enn rundt 150kr hos Meca.

ojacobs1
28/11/14, 17:17
Har noen splittskjemaer med delenummer for varmer. De ligger her

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29800691/Varmer_split.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29800691/Varmer_split_02.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29800691/Varmer_split_list.jpg

jerognal
30/11/14, 22:32
Er dette samme brenneren som i Volvoen dokkers? Vet dette er samme brenner som i V70 I...
http://www.ebay.com/itm/STANDHEIZUNG-ARDIC-912D-952DW-DIESEL-6KW-/300878197307?pt=DE_Autoteile&hash=item460dbcf23b
Om det er samme brenner hadde eg heller kjøpt ny enn å skru og banne med den gamle....