PDA

Vis full versjon : Xenon V70 2002 mod.



Tor-Erik
05/08/12, 14:02
Hei alle sammen, jeg er helt ny i dette forumet og har kost meg med å lese mange fine innlegg med tips og råd.

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en V70 II 2.4D 2002 model og må si at jeg er mektig imponert over kjøreegenskapene på en såpass bil som er oppe i årene.

I forbindelse med kjøpet så lurte jeg på om det er noen som har erfaring med Xenon HID Headlight Bulb Combo Kit. Det er ikke orginalt Xenon lys på bilen og jeg vet at man skal ha en ekstra motor som løfter lysene. Men mange flere en meg ønsker jo bedre lys i den mørke tiden som kommer.

Det er så mange som selger slike sett som man bare kobler direkte i lykter som står der i dag. Men er nok sikkert mange dårlig kit og noen gode så derfor spør jeg om erfaringer.



Tor

FroBe
05/08/12, 14:54
De gode Xenon-lyktene er laget av Valeo og er komplette originallykter for Volvo.
Alle andre sett med løse Xenon-pærer for halogen-lykter lyser dårligere og blender andre bilister.
Det er ikke mulig å fokusere halogen og Xenon/HID-pærer på samme måte, da glødetråden i halogen lyser mest på midten mens Xenon/HID-pærer lyser mest i endene av lysbuen.

Tror forøvrig du har en V70N hvis du har en 2002-modell. Har du dempere med automatisk nivåregulering ville jeg tatt sjansen på å få tak i et par originale Xenon-lykter og byttet, litt usikker på om du har facelift eller må modifisere kablene for dette.

Gidder man bytte pærer i nærlysene en gang i året finnes det flere lovlige halogenpærer med opp til 90% ekstra lysstyrke.
På eBay får man et sett originale Osram Night Breaker H7 (http://www.ebay.com/itm/OSRAM-477-H7-PX26d-12v-55W-Night-Breaker-Upgrade-Bulb-2-pack-/230822657931?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35be1a3f8b) for rett over hundrelappen levert i postkassen.

Tor-Erik
05/08/12, 19:42
Takker for svar. Du har nok rett i det at mine lamper ikke er beregnet for xenon.

Så et bedre alternativ er nok di Night Breaker pærene også skifte en gang pr år

Men selger de ikke slike pærer her til lands, eller er det da en helt annen pris?

Toremann

HansM
05/08/12, 21:08
Takker for svar. Du har nok rett i det at mine lamper ikke er beregnet for xenon.

Så et bedre alternativ er nok di Night Breaker pærene også skifte en gang pr år

Men selger de ikke slike pærer her til lands, eller er det da en helt annen pris?

Toremann


Kjører selv med disse pærene, både i nær og fjernlys, fornøyd jeg. Ikke store forskjellen mot å sette på et par bøttelykter fra Hella, endte med å fjerne mine, og når man kjører på veia med salt, så ble det ikke mye lys i Hella Rallye lampene til slutt :)

Bilxtra selger dem for 444kr.
Har også kommet en plus versjon med lengre levetid, men den finner du til halvparten av prisen på ebay i forhold til Bilxtra. Blant annet her (http://www.ebay.com/itm/NEW-OSRAM-H7-NIGHT-BREAKER-PLUS-BULBS-90-MORE-LIGHT-/170763121342?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27c24672be)

Tommen
10/08/12, 07:35
For biler med vanlig reflektor bruker man H7R (legg merke til R-en). Da slipper du strølyset som blender andre bilister ;)

Er samme prinsipp på originale Xenonpærer som f.eks D2S og D2R. D2R har et lite skjold på pæren og er beregnet på vanlig reflektor. D2S er beregnet på biler med linselyse.

FroBe
10/08/12, 08:56
For biler med vanlig reflektor bruker man H7R (legg merke til R-en). Da slipper du strølyset som blender andre bilister ;)

Er samme prinsipp på originale Xenonpærer som f.eks D2S og D2R. D2R har et lite skjold på pæren og er beregnet på vanlig reflektor. D2S er beregnet på biler med linselyse.
H7R er ikke en godkjent pærestandard for billykter på offentlig vei. De vil gi feilfokusert lysbilde med ekstra spredning i halogenlykter, og passer ikke fysisk i noen Xenonlykter.
Det er mulig de gir litt mindre blending enn de like ulovlige "H7"-xenonpærer, men de vil fortsatt blende på grunn av 200% ekstra lysmengde som er ute av fokus og dermed spres ukontrollert.
Xenon og halogen har forskjellige reflektorer selv om lykten utenfra ser lik ut. Det er også derfor lyktene er laget slik at ikke feil type pære skal kunne monteres i feil lykt.

Har du anderledes syn enn din bror vil ikke hans briller gi deg skarpt syn selv om brillene passer like godt på nesen din som på nesen hans.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/486.jpg

Tommen
10/08/12, 13:12
Om det er helt lovlig eller ikke er en annen diskusjon. For hvor mange som har ettermontert xenon har dette lovlig? For hvilke lamper som er levert som halogen er beregnet på xenon? Jeg mener uansett at dette vil hjelpe mye eller eliminere det lyset som blender andre bilister.

Mulig at reflektorene noe forskjell på. Har ikke sammenlignet reflektoren på to bilen, med og uten Xenon, men det er samme prinsippet med den skjermen som brukes for biler med reflektor og ikke prosjektorlampe. Har heller ikke lest noen ordentlige tester av hvordan disse pærene er. Og det må en regne med kan være noe forskjellig mellom forskjellig lamper/biler også.

FroBe
10/08/12, 22:50
Det er neppe noen som har lovlig ettermontert xenon, de jeg har hørt om her på forumet som har prøvd å montere originale xenon-lykter og nivåsensor har ikke fått til den automatiske nivåjusteringen som det ikke finnes Volvo-software for.

Grunnen til at xenon-pærer i halogenlykter er ulovlig (EU/USA/Japan osv.) blir vi stadig påminnet om på veien når vi blir blendet av mer eller mindre blå "nærlys".

Kan forøvrig nevne at grunnen til at eneste lovlige fargetempertur for xenon er 4000-5000K (nøytralt hvitt) er at blått lys reduserer mørkesynet drastisk, både for deg selv og andre medtrafikkanter. Blåskjæret som likevel kommer fra lovlige lykter er enten fargeforskyvning i gamle pærer, eller linselykter som kan virke som et prisme og sprer fargene litt over cut-out slik at andre bilister hovedsaklig legger merke til blå farge.

Reflektorer på moderne nærlys er faktisk ganske avanserte datakonstruerte konstruksjoner, spesielt på lyktene med klarglass der man ikke kan etterjustere lyset via små linser/riller i glasset. Ved introduksjonen av det tre ganger sterkere lyset fra xenon fikk man ytterligere en utfordring da cut-outen i høyden måtte være mye mer nøyaktig enn metallkoppen man til da hadde brukt i nærlysene for å begrense lyset i høyden (tre ganger mer lys ned på veien uten å få mer lys oppover som blender andre trafikkanter). Lykteprodusentene fant to forskjellige løsninger på dette: Linselykter med halvmåneformet blender (vanligvis med D2S pære), eller spesialdesignet reflektorlykt med spesialpære (D1R/D2R) som har påmalt skjerming. I dag ser linselyktene ut til å ha fullstendig utkonkurrert xenon reflektorlykter, jeg er usikker på om det er på grunn av deres mindre størrelse eller bedre ytelse. Det er neppe uten grunn at den dyreste og mest avanserte lyktetypen vant.

Forøvrig vil jeg bli forbauset hvis ikke xenon på nye biler er utkonkurrert av LED-lykter før tiåret er omme. Disse LED-lyktene vil være uten mulighet til pærebytte på grunn av integrert optikk og kjøling i lykten, levetiden vil være 10-50 000 timer avhengig av temperaturen.