PDA

Vis full versjon : Dødt instrumentpanel V70 2002



Autosnuskus
03/08/12, 20:09
Ja tittelen sier vel alt. Det er dødt. Volvo sier bytte hele greia med tilhørende pris. Er det noe alternativ å se på dette?

FroBe
03/08/12, 20:54
Alternativet er å få Tunheim Auto (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) eller et et annet elektronikkverksted til å gå over loddingene?
Det er problemer med loddingene på en del overflatemonterte IC-kretser på disse instrumentpanelene.

For de som har utstyr og evner til å reflow-lodde så finner man informasjon om bakgrunnen til feilen her (http://www.volvo-forums.com/index.php?showtopic=13321&st=0), også kalt Budulan-metoden.

C.Erstad
03/08/12, 20:57
Eller kjøpte et brukt et:-)

MadAss
04/08/12, 17:35
Eller kjøpte et brukt et:-)

Om du kjøper brukt risikerer du å få samme problem etter en liten stund igjen - om da det brukte ikke er forholdsvis nytt. Så å si samtlige instrument ryker på disse bilene.
Må også huske på det at km-stand blir lagret i CEM og i DIM (instrumentet). Det som har høyest km-stand, vil bli den nye km-standen på bilen. Altså. Skal du kjøpe brukt, så kjøp et med lavere km-stand enn det bilen din allerede har

FroBe
04/08/12, 17:40
Ved bytte må man vel også passe på at bensin/diesel og manuell/automat passer?

C.Erstad
04/08/12, 17:50
Om du kjøper brukt risikerer du å få samme problem etter en liten stund igjen - om da det brukte ikke er forholdsvis nytt. Så å si samtlige instrument ryker på disse bilene.
Må også huske på det at km-stand blir lagret i CEM og i DIM (instrumentet). Det som har høyest km-stand, vil bli den nye km-standen på bilen. Altså. Skal du kjøpe brukt, så kjøp et med lavere km-stand enn det bilen din allerede har
Stemmer vel ikke.... km-stand blir lagret i DIM, CEM og BCM. Så skal du ha bilen til å ha gått 0 km så bytter du alle 3 vil eg tro...

Sjakalen
04/08/12, 19:26
Kjøper du nytt får du med aluringer originalt og med LED pærer i instrumentet ;)

Her er et dårlig mobilbilde etter at jeg byttet.

(Den feilen ble fikset med ny sw :) )

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/964.jpg

Capone
05/08/12, 11:17
tunheim auto! genialt. fikser det raskt å rimeligt. jeg er meget fornøyd med jobben på mitt instrument panel. 1års garanti på jobben

cheng
05/08/12, 16:31
Ta ut instrumentet og send det til Brønnøysund, så fixer de det. (2500,--3000,-) m/1 års garanti, tror jeg.
send en mail til Tunheim Auto,
info@tunheimauto.no,tlf.95737404 / 75037180
Har gjort dette selv...funker forsatt....
Lykke til.

Sjakalen
06/08/12, 08:47
Tunheim gir god service ja :)

JohnE
06/08/12, 08:53
At tunheim gir god service skriver jeg under på. Sendte min på en mandag, og fredagen kom den tilbake. Fikset og alt i orden som avtalt.

MadAss
06/08/12, 11:15
Stemmer vel ikke.... km-stand blir lagret i DIM, CEM og BCM. Så skal du ha bilen til å ha gått 0 km så bytter du alle 3 vil eg tro...

I Vida står det at man ikke får bytte CEM og DIM på samme tid, for da nullstiller man km-standen. Er nok kun disse to styreenhetene som lagrer km-stand.