PDA

Vis full versjon : V70 XC 2000 mod aut - Spørsmål om høyt bensinforbruk (over 1.7 l/mil)



MortenKr
03/08/12, 13:45
Som tittelen indikerer, lurer jeg på om jeg har en eller annen feil som gjør at besinforbruket er unormalt høyt.
Bilen fungerer tilsynelatende helt normalt, så det er vanskelig å sette fingeren på noe spesielt. Grunnen til at jeg spør, er at kjørecomputeren viser et snittforbruk på over 1.7 l/mil ved småkjøring, mens opprinnelig har forbruket ligget på ca 1.25 l/mil. Jeg registrerer også at computern viser et voldsomt forbruk når bilen triller sakte uten at jeg gir gass overhodet. På langkjøring er forbruket nogenlunde normat på 0.9 l/mil, muligens noe høyere. Er ikke det litt rart da?

Mulige årsaker?
1. Jeg funderer på om det kan ha noe med turboen å gjøre.
Turboen er ikke skiftet og bilen har gått ca. 250' km. Det kommer en "viinelyd" ved gasspådrag som er uavhengig av motorens turtall som jeg mistenker kommer fra turboen. Det er ikke kupevifta som også gir litt lyd til tider;-). Jeg tror ikke det har noe med drivverk eller bremser, da det er byttet/overhalt det meste som har med dette å gjøre. Bilen triller også lett. Jeg tror heller ikke det har noe med luftmassemåler og lambdasonder, da disse også er byttet rund baut for ikke mange år siden, men selvfølgelig kan jo disse krangle. Ingen lamper lyser i dashbord heller.
2. Eksosanlegget er ikke byttet. Kan det være noe der?
Kan en liten lekkasje resultere i økt forbruk? Erfaringer her? Bilen bråker ikke noe unormalt og har ikke fått noen påpekninger knyttet til EU kontroll heller (EU kontrollert i i fjor høst).

Takknemlig for innspill som kan gi meg et hint om hva jeg skal søke etter :-)

Erlend
03/08/12, 13:56
Høres ut som om turboen er moden for bytte, disse skal vel egentlig byttes ved rundt 200k km. Det er nok der lyden kommer fra, men forbruket synes jeg var rart. Hvor lenge er det siden du bytta plugger, pluggledninger, fordeler og rotor?( om det er det på denne?) merker du om bilen drar dårlig?

MortenKr
03/08/12, 14:01
Høres ut som om turboen er moden for bytte, disse skal vel egentlig byttes ved rundt 200k km. Det er nok der lyden kommer fra, men forbruket synes jeg var rart. Hvor lenge er det siden du bytta plugger, pluggledninger, fordeler og rotor?( om det er det på denne?) merker du om bilen drar dårlig?

Tja, mulig den ikke er så sprek som den burde, men tilsynelatende virker den ganske normal. Alle servicer er fulgt, så det som er byttet, er i henhold til bilens service skjema. Mao, det er vel kun plugger som er skiftet ifm service. Men når du sier bensinforbruket er rart, vil det si at du ikke tror en dårlig turbo kan føre til høyt bensinforbruk?

850GLTsilver
03/08/12, 14:57
Høyt forbruk med null gasspådrag lukter møkkete gasspjeld lang vei.

Du kan starte med å få vasket det rent og sjekke forbruk igjen derfra.
Du skulle ikke tilfeldigvis ha noe høy tomgang også vel?

Erlend
03/08/12, 16:12
Hadde turbon vært dårlig så hadde ikke forbruket ditt vært så lavt ved langkjøring tror jeg. Støtter det som gltsilver skriver:)

MortenKr
06/08/12, 14:21
Høyt forbruk med null gasspådrag lukter møkkete gasspjeld lang vei.

Du kan starte med å få vasket det rent og sjekke forbruk igjen derfra.
Du skulle ikke tilfeldigvis ha noe høy tomgang også vel?

Får rense gassspjellet, da, og se om det hjelper. Forøvrig ikke noe spesielt høy tomgang som jeg har reagert på .....

gaupe
06/08/12, 16:23
Sannsynlegvis MAFen din som er gåen, slik var min 2000 R også.

MortenKr
06/08/12, 19:44
Sannsynlegvis MAFen din som er gåen, slik var min 2000 R også.

Det er luftmassemåler'n, ikke sant ???

gaupe
06/08/12, 20:19
Det er luftmassemåler'n, ikke sant ???

Stemmer. Har du ingen feilkoder?

MortenKr
07/08/12, 08:18
Stemmer. Har du ingen feilkoder?

Jeg har ikke fått noe som helst varsellamper. Jeg har forøvrig ikke fått sjekket om det er feilkoder som ligger registrert i systemet, så det bør jeg muligens gjøre. Bilen skal snart på service, så da kan jeg gjøre det i samme slengen.

gaupe
07/08/12, 08:46
Jeg har ikke fått noe som helst varsellamper. Jeg har forøvrig ikke fått sjekket om det er feilkoder som ligger registrert i systemet, så det bør jeg muligens gjøre. Bilen skal snart på service, så da kan jeg gjøre det i samme slengen.

Du kan ha mykje feilkoder som ikkje tenner lampa, men når lambdaen gjekk på laserblåen min, så vart den gradvis sløvare, så gradvis at eg ikkje merka det, og snittet kraup oppover til den var over 2 liter på smøkøyring. På den tida hadde volvo kampanje på denne delen, så den kosta ikkje meir enn 750 kr, er ganske mykje dyrare i dag.

Har du bytta til orginaldelar?

GLTOslo
07/08/12, 09:24
Var det feilkoder på lambda når du las ut feilkoder då?

gaupe
07/08/12, 10:01
Var det feilkoder på lambda når du las ut feilkoder då?

Nei, trur den aldri satte noko, er omtrent umogleg for motorstyringa å klare å avsløre noko slikt som dette, då må avviket vere veldig stort.

gswede
07/08/12, 12:07
Er det fordeler på denne?

Om så er, kan det nevnes at på min 97`R sank forbruket med 0,3/mil etter en rens av fordelerlokket. Det så ut som om den aldri hadde vært skiftet.
Fikk etterhvert på nytt lokk og da sank forbuket 0,1/mil til. Ligger nå på 1,2 på bykjøring/småkjøring. 0,85/mil på langkjøring. StageII

gaupe
07/08/12, 12:50
Er det fordeler på denne?

Nei, Coil on Plug